Mobile (1969/2018); [nelikanavasovitus näyttelytilaan]

Mikko Ojanen, Osmo Lindeman (Composer)

Research output: Non-textual formPerformanceArt in coproductionpeer-review

Abstract

Mobile on Lindemanin ensimmäinen elektronimusiikkiteos. Lindeman sävelsi teoksen kansainväliseen Valo ja Liike 2 -näyttelyyn, joka oli esillä Amos Andersonin taidemuseossa Helsingissä 10.5.–8.6.1969. Näyttelyluettelossa teosta taustoitetaan seuraavasti: ​
"Sävellys on rakennettu puhtaasti elektronisista äänistä. Ne on taltioitu erilaisista äänigeneraattoreista, joista yksi on varustettu elektronisin muistiyksiköin. Saatu sävelmateriaali on muokattu uudelleen 'sekoittaen' sekä erilaisia suodattimia ja kaikulaitteita käyttäen lopulliseen muotoonsa."

Eino Ruutsalo käytti teosta Tämäkö on teddy-karhun maailma? -kollaasielokuvansa musiikkina. Samasta äänimateriaalista Lindeman työsti myöhemmin lyhyemmän teoksen Kinetic Forms (1969). Vuonna 1975 Lindeman toteaa Jarmo Sermilän haastattelemana teoksesta seuraavasti: ​
"Se täyttää paikkansa erittäin hyvin siinä näyttelyssä – erittäin hyvin. Mutta yksittäisenä teoksena esitettynä, niin kuin sitä yhden kerran esitettiin, jonka jälkeen mä lyhensin sen puoleen ja – se on vieläkin liian pitkä – se ei pysy pystyssä."

Elektronimusiikin esitysympäristö olikin Lindemanille tärkeä ja toistuvan pohdinnan aihe. Vuonna 1974 hän vastaa Musiikkikellari-ohjelman haastattelijan Leena Paalasen kysymykseen ihanteellisesta elektronimusiikin kuuntelutilanteesta seuraavaa: ​
"Kotona hyvien äänentoistolaitteiden avulla. Tai sitten jokin sellainen vapaa tila, jossa kuulijaa ei pakoteta tuijottamaan jotain tyhjää esiintymislavaa niin kuin esimerkiksi konserttisalissa, vaan sellainen, jossa voi muuten saada hyvän tilavaikutelman, esimerkiksi jokin näyttely, jossa voi kävellä ja yleensä tilanne, joka on vähemmän juhlallinen. Konserttitilanne on nimittäin elektronimusiikille turhan kankea.​"

Mobile kuullaan Orionin aulassa ennen varsinaisen konserttiosuuden alkua. Orionissa Lindemanin puolituntinen ääninauha on sovitettu nelikanava-asetelmaan. Tilaan levittyvästä teoksesta nautiskellessa voi tutustua siihen liittyviin historiallisiin dokumentteihin. ​

Osmo Lindeman oli suomalainen säveltäjä ja musiikkipedagogi. Lindeman opiskeli sävellystä Sibelius Akatemiassa Nils-Eric Fougstedtin ja Münchenissä Carl Orffin johdolla. Vuonna 1968 Lindeman hylkäsi perinteisin orkesterimusiikki-ilmaisun ja siirtyi täysin elektronisen musiikin pariin. Elektronista musiikkia Lindeman opiskeli Puolassa ja Yhdysvalloissa. Täysin uusi aluevaltaus elektronimusiikki ei Lindemanille kuitenkaan 1960-luvun lopussa ollut. Jo 1950-luvun lopulla hän oli käyttänyt nauhatekniikoin muokattuja ääniä ja musiikkia useissa elokuvamusiikkiteoksissaan, joista tunnetuimpia ovat hänen Komisario Palmu -elokuviin säveltämänsä teokset.​
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
PublisherUHMRL: University of Helsinki Music Research Laboratory and Electronic Music Studio
Publication statusPublished - 17 Nov 2018
MoE publication typeF2 Public partial realisation of a work of art
EventPerspectives '18: sähkömusiikkia HYYssä: Helsingin yliopiston elektronimusiikkistudion konsertti - Elokuvateatteri Orion, Helsinki, Finland
Duration: 17 Nov 2018 → …
https://blogs.helsinki.fi/taiteidentutkimus/events/perspectives-18-sahkomusiikkia-hyyssa-konsertti-orionissa-17-11-2018/

Fields of Science

  • 6131 Theatre, dance, music, other performing arts

Cite this