Abstract
Kun suomalainen televisiotoiminta aloitettiin 1950-luvun puolessa välissä, siinä oli alusta alkaen mukana – ensimmäisten joukossa Euroopassa – mainontaa. Suomalaiset mainostajat (elintarvike-, tupakka-, öljy-, kosmetiikka-, vaatetus- yms. yritykset) ja uuden sukupolven markkinointi- ja mainontaihmiset ymmärsivät pian uuden vallankumouksellisen median merkityksen.
Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television.
Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävää aikaa. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko yhteiskunta ja kulttuuri, jossa se toimii, kertoo tämä tutkimus laajemminkin Suomen 60-luvusta: sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Tutkimus valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.
Jukka Kortti tarkastelee tutkimuksessaan Suomen kansainvälisestikin vertailtuna rajua sotien jälkeistä modernisaatiota televisiomainonnan tekemisen ja toteutuksen kautta. Kortti yhdistää 60-luvun murroksessa keskeiset ilmiöt, kulutuksen kasvun ja television.
Kortin tutkimus on samalla matka suomalaisen mainonnan, markkinoinnin ja elokuvan tekemisen kehitykseen, jossa 60-luku oli monessa suhteessa merkittävää aikaa. Koska mainonnan tekemät viittailut ovat melkeinpä yhtä laajoja kuin koko yhteiskunta ja kulttuuri, jossa se toimii, kertoo tämä tutkimus laajemminkin Suomen 60-luvusta: sen ideologioista, maailmankuvista, mentaliteeteista ja identiteeteistä. Tutkimus valaisee mm. 60-luvun suomalaisten arkea, sukupuolirepresentaatioita, vaurastumista, amerikkalaistumista, nuorisokulttuuria, kansainvälistymistä, politiikkaa ja taloutta.
Original language | Finnish |
---|
Place of Publication | Helsinki |
---|---|
Publisher | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
Volume | 2003 |
Edition | 1 |
Number of pages | 455 |
ISBN (Print) | 951-746-548-3 |
Publication status | Published - Jun 2003 |
MoE publication type | C1 Scientific book |
Publication series
Name | Bibliotheca Historica |
---|---|
Publisher | Suomalaisen Kirjallisuuden Seura |
No. | 80 |
Fields of Science
- 5202 Economic and Social History
- 615 History and Archaeology
- 518 Media and communications