Monilukutaitoa monitaiteisesti: Tapaustutkimus peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten musiikkia ja tanssia yhdistävästä työskentelystä

Mirja Karjalainen-Väkevä, Sara Sintonen

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Perusopetuksen uudistetun opetussuunnitelman (POPS, 2014) yksi laaja-alaiseen osaamiseen liittyvä tavoite on monilukutaidon kehittäminen, jolla tähdätään siihen, että oppilaat kykenevät tuottamaan ja tulkitsemaan erilaisia tekstejä eri tavoilla. Lukutaitotutkimuksessa asiaan viitataan puhumalla erilaisista modaliteeteista, tavoista ja keinoista kommunikoida ja representoida sisältöjä esimerkiksi visuaalisesti, kinestiteettisesti, auditiivisesti, numeraalisesti sekä modaliteettien yhdistelmiä käyttämällä (monimodaalisuus, multimodaalisuus).

Tässä artikkelissa tarkastelemme perusopetuksen yhdeksännellä luokalla toteutettua musiikin ja tanssin opetuskokonaisuutta monilukutaidon kehittymisen tukemisen näkökulmasta. Tavoitteenamme on ymmärtää, miten monilukutaito ilmenee ja miten sitä voidaan tukea oppiaineissa, joiden perusta on moniaistisuudessa, itseilmaisussa ja kehollisuudessa.

Selvitämme tapaustutkimuksen keinoin, millaisia monilukutaidon – erityisesti monimodaalisen lukutaidon – ilmentymisen ja kehittymisen tukemisen kannalta relevantteja merkityksiä yläkoulun oppilaat tuottavat tanssikoreografian luomisprosessissa tekijänä ja katsojana, sekä miten he reflektiivisesti analysoivat havaitsemiaan merkityksiä.
Original languageFinnish
JournalAinedidaktiikka
Volume2
Issue number1
Pages (from-to)39-58
Number of pages20
ISSN2489-5636
DOIs
Publication statusPublished - 2018
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{6913d80893884bc7b6e1ffdcc415604a,
title = "Monilukutaitoa monitaiteisesti: Tapaustutkimus peruskoulun yhdeks{\"a}sluokkalaisten musiikkia ja tanssia yhdist{\"a}v{\"a}st{\"a} ty{\"o}skentelyst{\"a}",
abstract = "Perusopetuksen uudistetun opetussuunnitelman (POPS, 2014) yksi laaja-alaiseen osaamiseen liittyv{\"a} tavoite on monilukutaidon kehitt{\"a}minen, jolla t{\"a}hd{\"a}t{\"a}{\"a}n siihen, ett{\"a} oppilaat kykenev{\"a}t tuottamaan ja tulkitsemaan erilaisia tekstej{\"a} eri tavoilla. Lukutaitotutkimuksessa asiaan viitataan puhumalla erilaisista modaliteeteista, tavoista ja keinoista kommunikoida ja representoida sis{\"a}lt{\"o}j{\"a} esimerkiksi visuaalisesti, kinestiteettisesti, auditiivisesti, numeraalisesti sek{\"a} modaliteettien yhdistelmi{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}ll{\"a} (monimodaalisuus, multimodaalisuus).T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tarkastelemme perusopetuksen yhdeks{\"a}nnell{\"a} luokalla toteutettua musiikin ja tanssin opetuskokonaisuutta monilukutaidon kehittymisen tukemisen n{\"a}k{\"o}kulmasta. Tavoitteenamme on ymm{\"a}rt{\"a}{\"a}, miten monilukutaito ilmenee ja miten sit{\"a} voidaan tukea oppiaineissa, joiden perusta on moniaistisuudessa, itseilmaisussa ja kehollisuudessa.Selvit{\"a}mme tapaustutkimuksen keinoin, millaisia monilukutaidon – erityisesti monimodaalisen lukutaidon – ilmentymisen ja kehittymisen tukemisen kannalta relevantteja merkityksi{\"a} yl{\"a}koulun oppilaat tuottavat tanssikoreografian luomisprosessissa tekij{\"a}n{\"a} ja katsojana, sek{\"a} miten he reflektiivisesti analysoivat havaitsemiaan merkityksi{\"a}.",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Mirja Karjalainen-V{\"a}kev{\"a} and Sara Sintonen",
year = "2018",
doi = "10.23988/ad.66551",
language = "suomi",
volume = "2",
pages = "39--58",
journal = "Ainedidaktiikka",
issn = "2489-5636",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura",
number = "1",

}

Monilukutaitoa monitaiteisesti : Tapaustutkimus peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten musiikkia ja tanssia yhdistävästä työskentelystä. / Karjalainen-Väkevä, Mirja; Sintonen, Sara.

In: Ainedidaktiikka, Vol. 2, No. 1, 2018, p. 39-58.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Monilukutaitoa monitaiteisesti

T2 - Tapaustutkimus peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten musiikkia ja tanssia yhdistävästä työskentelystä

AU - Karjalainen-Väkevä, Mirja

AU - Sintonen, Sara

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Perusopetuksen uudistetun opetussuunnitelman (POPS, 2014) yksi laaja-alaiseen osaamiseen liittyvä tavoite on monilukutaidon kehittäminen, jolla tähdätään siihen, että oppilaat kykenevät tuottamaan ja tulkitsemaan erilaisia tekstejä eri tavoilla. Lukutaitotutkimuksessa asiaan viitataan puhumalla erilaisista modaliteeteista, tavoista ja keinoista kommunikoida ja representoida sisältöjä esimerkiksi visuaalisesti, kinestiteettisesti, auditiivisesti, numeraalisesti sekä modaliteettien yhdistelmiä käyttämällä (monimodaalisuus, multimodaalisuus).Tässä artikkelissa tarkastelemme perusopetuksen yhdeksännellä luokalla toteutettua musiikin ja tanssin opetuskokonaisuutta monilukutaidon kehittymisen tukemisen näkökulmasta. Tavoitteenamme on ymmärtää, miten monilukutaito ilmenee ja miten sitä voidaan tukea oppiaineissa, joiden perusta on moniaistisuudessa, itseilmaisussa ja kehollisuudessa.Selvitämme tapaustutkimuksen keinoin, millaisia monilukutaidon – erityisesti monimodaalisen lukutaidon – ilmentymisen ja kehittymisen tukemisen kannalta relevantteja merkityksiä yläkoulun oppilaat tuottavat tanssikoreografian luomisprosessissa tekijänä ja katsojana, sekä miten he reflektiivisesti analysoivat havaitsemiaan merkityksiä.

AB - Perusopetuksen uudistetun opetussuunnitelman (POPS, 2014) yksi laaja-alaiseen osaamiseen liittyvä tavoite on monilukutaidon kehittäminen, jolla tähdätään siihen, että oppilaat kykenevät tuottamaan ja tulkitsemaan erilaisia tekstejä eri tavoilla. Lukutaitotutkimuksessa asiaan viitataan puhumalla erilaisista modaliteeteista, tavoista ja keinoista kommunikoida ja representoida sisältöjä esimerkiksi visuaalisesti, kinestiteettisesti, auditiivisesti, numeraalisesti sekä modaliteettien yhdistelmiä käyttämällä (monimodaalisuus, multimodaalisuus).Tässä artikkelissa tarkastelemme perusopetuksen yhdeksännellä luokalla toteutettua musiikin ja tanssin opetuskokonaisuutta monilukutaidon kehittymisen tukemisen näkökulmasta. Tavoitteenamme on ymmärtää, miten monilukutaito ilmenee ja miten sitä voidaan tukea oppiaineissa, joiden perusta on moniaistisuudessa, itseilmaisussa ja kehollisuudessa.Selvitämme tapaustutkimuksen keinoin, millaisia monilukutaidon – erityisesti monimodaalisen lukutaidon – ilmentymisen ja kehittymisen tukemisen kannalta relevantteja merkityksiä yläkoulun oppilaat tuottavat tanssikoreografian luomisprosessissa tekijänä ja katsojana, sekä miten he reflektiivisesti analysoivat havaitsemiaan merkityksiä.

KW - 516 Kasvatustieteet

U2 - 10.23988/ad.66551

DO - 10.23988/ad.66551

M3 - Artikkeli

VL - 2

SP - 39

EP - 58

JO - Ainedidaktiikka

JF - Ainedidaktiikka

SN - 2489-5636

IS - 1

ER -