Abstract
Artikkeli käsittelee oppilaiden osallisuuden rakentumista koulun ja taidemuseon yhteistyössä kuvataideopetuksessa. Tutkimus on osa OMA Ateneum -tutkimushanketta (Osallisuus ja monialainen oppiminen taidemuseon ja koulun yhteistyössä). Tutkimuksessa tarkastellaan Ateneumin taidemuseon Mun Ateneum -ohjelmaan vuosina 2021–22 eri puolilta Suomea osallistuneiden luokanopettajien käsityksiä osallisuuden rakentumisesta heidän 5.–6.-luokkansa
etämuseopajoissa. Opettajille suunnatun palautekyselyn avoimet vastaukset aiheesta (126) analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Opettajien käsitysten laadullinen variaatio oppilaiden osallisuuden rakentumisesta jäsentyi kuvauskategorioissa suhteessa taiteeseen, museoon tai luokan pedagogiseen vuorovaikutukseen. Tutkimus osoitti osallisuuden monimuotoisuuden koulun ja taidemuseon yhteistyössä. Tulokset avaavat myös uutta ymmärrystä valtakunnallisen taidemuseon ja alakoulujen ainutlaatuisen yhteistyön vaikuttavuudesta.
etämuseopajoissa. Opettajille suunnatun palautekyselyn avoimet vastaukset aiheesta (126) analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Opettajien käsitysten laadullinen variaatio oppilaiden osallisuuden rakentumisesta jäsentyi kuvauskategorioissa suhteessa taiteeseen, museoon tai luokan pedagogiseen vuorovaikutukseen. Tutkimus osoitti osallisuuden monimuotoisuuden koulun ja taidemuseon yhteistyössä. Tulokset avaavat myös uutta ymmärrystä valtakunnallisen taidemuseon ja alakoulujen ainutlaatuisen yhteistyön vaikuttavuudesta.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Crossing over Subject Boundaries towards New Horizons : Recent Trends in Research on Crosscurricular Teaching from the Nofa 9 Conference (2024) |
Editors | Charlotta Hilli, Nina Mård |
Number of pages | 34 |
Place of Publication | Vaasa |
Publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry |
Publication date | 9 Aug 2024 |
Pages | 32-65 |
ISBN (Electronic) | 978-952-5993-40-0 |
DOIs | |
Publication status | Published - 9 Aug 2024 |
MoE publication type | A4 Article in conference proceedings |
Event | NOFA 9 - Åbo Akademi, Vaasa, Finland Duration: 9 May 2023 → 11 May 2023 |
Publication series
Name | Publications of Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. Studies in Subject Didactics |
---|---|
Publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry |
Number | 25 |
ISSN (Print) | 1799-9596 |
ISSN (Electronic) | 1799-960X |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
- 6132 Visual arts and design