Monimuotoinen taidemuseoyhteistyö alakoulun kuvataideopetuksessa: Luokanopettajien käsityksiä oppilaidensa osallisuudesta Mun Ateneum -ohjelman etämuseopajoissa

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionScientificpeer-review

Abstract

Artikkeli käsittelee oppilaiden osallisuuden rakentumista koulun ja taidemuseon yhteistyössä kuvataideopetuksessa. Tutkimus on osa OMA Ateneum -tutkimushanketta (Osallisuus ja monialainen oppiminen taidemuseon ja koulun yhteistyössä). Tutkimuksessa tarkastellaan Ateneumin taidemuseon Mun Ateneum -ohjelmaan vuosina 2021–22 eri puolilta Suomea osallistuneiden luokanopettajien käsityksiä osallisuuden rakentumisesta heidän 5.–6.-luokkansa
etämuseopajoissa. Opettajille suunnatun palautekyselyn avoimet vastaukset aiheesta (126) analysoitiin fenomenografisella tutkimusotteella. Opettajien käsitysten laadullinen variaatio oppilaiden osallisuuden rakentumisesta jäsentyi kuvauskategorioissa suhteessa taiteeseen, museoon tai luokan pedagogiseen vuorovaikutukseen. Tutkimus osoitti osallisuuden monimuotoisuuden koulun ja taidemuseon yhteistyössä. Tulokset avaavat myös uutta ymmärrystä valtakunnallisen taidemuseon ja alakoulujen ainutlaatuisen yhteistyön vaikuttavuudesta.
Original languageFinnish
Title of host publicationCrossing over Subject Boundaries towards New Horizons : Recent Trends in Research on Crosscurricular Teaching from the Nofa 9 Conference (2024)
EditorsCharlotta Hilli, Nina Mård
Number of pages34
Place of PublicationVaasa
PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Publication date9 Aug 2024
Pages32-65
ISBN (Electronic)978-952-5993-40-0
DOIs
Publication statusPublished - 9 Aug 2024
MoE publication typeA4 Article in conference proceedings
EventNOFA 9 - Åbo Akademi, Vaasa, Finland
Duration: 9 May 202311 May 2023

Publication series

NamePublications of Suomen ainedidaktinen tutkimusseura. Studies in Subject Didactics
PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Number25
ISSN (Print)1799-9596
ISSN (Electronic)1799-960X

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • 6132 Visual arts and design

Cite this