Muuttaako ainedidaktinen opintojakso opiskelijoiden käsityksiä aineen opettamisesta? Tutkimus tiedonalalähtöisen historianopetuksen omaksumisesta luokanopettajakoulutuksessa

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Artikkelissa tarkastelemme, millaista historianopetusta luokanopettajaopiskelijat ovat koulussa saaneet ja miten nämä kokemukset vaikuttavat heidän valmiuksiinsa omaksua tiedonalalähtöisen historianopetuksen tavoitteet omaan työhönsä. Tutkimukseen osallistui 20 historiandidaktiikan opintojaksolla ollutta luokanopettajaopiskelijaa. Kohdistimme tarkastelumme kuuteen opiskelijaan heidän koulukokemustensa perusteella: kolme heistä kuvasi historian lempiaineekseen ja kolmelle historia lukeutui koulun epämieluisimpiin oppiaineisiin. Vaikka kaikki heistä hyväksyivät opintojakson ydinsanoman historiallisen ajattelun opettamisen tarpeellisuudesta, historiaa epämieluisena oppiaineena pitäneet olivat haluttomia luopumaan historian sisältöjen ensisijaisuudesta opetuksessaan. Tutkimus herättää kysymään, onko luokanopettajakoulutuksen muutaman opintopisteen laajuisen opintojakson aikana mahdollista luoda kestävä pohja historian opettamiselle tiedonalalähtöisesti.
Original languageFinnish
Title of host publicationAinedidaktisia tutkimuksia : Aineenopetus ja aiheenopetus
EditorsRaili Hildén, Päivi Portaankorva-Koivisto, Toni Mäkipää
Number of pages17
Place of PublicationHelsinki
PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Publication date2021
Pages126-142
ISBN (Electronic)978-952-5993-33-2
Publication statusPublished - 2021
MoE publication typeA3 Book chapter

Publication series

NameAinedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja
Number20
ISSN (Print)1799-9596
ISSN (Electronic)1799-960X

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this