Abstract
Talouskriisit, sodan ja terrorismin uhkat sekä ilmastonmuutos kuuluvat
1990-luvun lopulla syntyneiden nuorten välittömään ja median ja koulun
välittämään elämismaailmaan. Globaalin sukupolven tietoisuus rakentuu
sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti riskiyhteiskunnissa (Beck 1992;
Beck & Beck-Gernsheim, 2009). Artikkelissa tarkastellaan, millaisista asioista
nuoret kirjoittavat tulevaisuutta koskevissa kertomuksissaan ja mitä heidän
esiin tuomansa asiat tarkoittavat kouluopetuksen kannalta. Empiirinen
aineisto on kerätty 15–19-vuotiailta nuorilta eläytymismenetelmällä (A.
Eskola, 1983). Tulosten mukaan nuoret kirjoittavat enemmän kriiseistä ja
ongelmista kuin toiveikkaista asioista. Individualismin, rasismin, konfliktien
ja ympäristöongelmien maailma on nuorille helpommin kuviteltavissa kuin
maailma ilman näitä ongelmia. Toivon nuoret löytävät omasta, yhteisöllisestä,
toisia ihmisiä ja luontoa kunnioittavasta sukupolvestaan. Nuoret tietävät
paljon maailmasta, mutta asioiden välisten yhteyksien luominen on vaikeaa.
Nuoret pitävät tärkeänä maailman muuttamista yhdenvertaisemmaksi, mutta
eivät aina näytä itse olevan valmiita toimintaan. Koulun rooli on huomioida
nuorten elämismaailma tekemällä koulutiedosta sillä tavoin merkityksellistä,
että se tukee refleksiivistä oppimista.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Nuorisotutkimus |
Volume | 34 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 19-38 |
Number of pages | 20 |
ISSN | 0780-0886 |
Publication status | Published - 2016 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 516 Educational sciences