Nyexaminerade om lärarutbildningen i Sverige och i Finland

Eva Bejerot, Laura Lampi, Tina Forsberg, Raisa Ahtiainen, Lisa Björk, Risto Hotulainen, Karolina Parding, Therese Sehlstedt, Gunilla Westensson

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

En professionsutbildning utmärks av en spänning mellan teoretisk kunskap och praktisk yrkeskunskap. Vi vet dock inte mycket om hur en professionsutbildning bäst utformas för att förbereda studenter inför yrket. Utifrån tre enkäter, två i Sverige och en i Finland, analyseras nyexaminerade lärares uppfattning om hur förberedda de var för sitt arbete efter lärarutbildningen. Området metodik och praktik hade tydligast samband med känslan av att vara väl förberedd. I flera områden var de finska respondenterna mer kritiska än de svenska. De många positiva omdömena om den finska lärarutbildningen gjorde att vi förväntat oss ett mer positivt resultat i den finska studien.
Original languageSwedish
JournalArbetsmarknad och Arbetsliv
Volume24 (2018)
Issue number3-4
Pages (from-to)66-84
Number of pages19
ISSN1400-9692
Publication statusPublished - 20 Feb 2019
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this