Oikeus tietää ja toimia: Viestinnän profession ja etiikan ideaalit julkisella alalla

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Tämän päivän aktiivinen promootiokulttuuri testaa viestinnän ammattilaisten etiikan rajoja julkisella alalla. Vastakkaisina suuntina näyttäytyvät toisaalta poliittisen demokratian ihanteista nousevat ilmaisun vapaus sekä jokaisen oikeus tietoon ja julkiseen toimintaan osallistumiseen; toisaalta vastassa ovat markkinalogiikan vaatimukset tuottavuudesta ja strategisesta toiminnasta sekä byrokratialogiikan tuottamat tehokkuusvaatimukset ja hallinnon toimivaltakysymykset. Viestinnän etiikka ja autonomia ovat julkisuuden ristipaineessa koetuksella.
Julkisuus on ollut modernin yhteiskunnan keskeinen eettinen toimintaperiaate filosofi Immanuel Kantin (1724-1804) ja Ranskan suuren vallankumouksen (1789) ajoista lähtien. Julkisuus nousi vastakohdaksi feodaaliajan salaiselle hallintokulttuurille. Kysymys julkisuudesta on nyt erityisen ajankohtainen: vuonna 2016 vietetään julkisuusperiaatteen ja sananvapauden 250-juhlavuotta suomalaisen Anders Chydeniuksen kunniaksi. Tässä artikkelissa tarkastelen viestinnän etiikan perusteita julkishallinnon näkökulmasta. Professio nähdään kutsumuksena, joka pohjaa etiikkaan.
Original languageFinnish
Title of host publicationEettinen viestintä
EditorsElisa Juholin, Kirsi Eräranta, Henrik Rydenfelt, Elina Melgin
Number of pages16
Place of PublicationHelsinki
PublisherProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Publication date8 Sept 2016
Pages96-111
Article number7
ISBN (Print)978-952-68576-0-2
DOIs
Publication statusPublished - 8 Sept 2016
MoE publication typeA3 Book chapter

Publication series

NameProComma Academic
PublisherProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
Volume2016
ISSN (Print)2343-4090

Fields of Science

  • 518 Media and communications

Cite this