Projects per year
Abstract
Tämän päivän aktiivinen promootiokulttuuri testaa viestinnän ammattilaisten etiikan rajoja julkisella alalla. Vastakkaisina suuntina näyttäytyvät toisaalta poliittisen demokratian ihanteista nousevat ilmaisun vapaus sekä jokaisen oikeus tietoon ja julkiseen toimintaan osallistumiseen; toisaalta vastassa ovat markkinalogiikan vaatimukset tuottavuudesta ja strategisesta toiminnasta sekä byrokratialogiikan tuottamat tehokkuusvaatimukset ja hallinnon toimivaltakysymykset. Viestinnän etiikka ja autonomia ovat julkisuuden ristipaineessa koetuksella.
Julkisuus on ollut modernin yhteiskunnan keskeinen eettinen toimintaperiaate filosofi Immanuel Kantin (1724-1804) ja Ranskan suuren vallankumouksen (1789) ajoista lähtien. Julkisuus nousi vastakohdaksi feodaaliajan salaiselle hallintokulttuurille. Kysymys julkisuudesta on nyt erityisen ajankohtainen: vuonna 2016 vietetään julkisuusperiaatteen ja sananvapauden 250-juhlavuotta suomalaisen Anders Chydeniuksen kunniaksi. Tässä artikkelissa tarkastelen viestinnän etiikan perusteita julkishallinnon näkökulmasta. Professio nähdään kutsumuksena, joka pohjaa etiikkaan.
Julkisuus on ollut modernin yhteiskunnan keskeinen eettinen toimintaperiaate filosofi Immanuel Kantin (1724-1804) ja Ranskan suuren vallankumouksen (1789) ajoista lähtien. Julkisuus nousi vastakohdaksi feodaaliajan salaiselle hallintokulttuurille. Kysymys julkisuudesta on nyt erityisen ajankohtainen: vuonna 2016 vietetään julkisuusperiaatteen ja sananvapauden 250-juhlavuotta suomalaisen Anders Chydeniuksen kunniaksi. Tässä artikkelissa tarkastelen viestinnän etiikan perusteita julkishallinnon näkökulmasta. Professio nähdään kutsumuksena, joka pohjaa etiikkaan.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Eettinen viestintä |
Editors | Elisa Juholin, Kirsi Eräranta, Henrik Rydenfelt, Elina Melgin |
Number of pages | 16 |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry |
Publication date | 8 Sept 2016 |
Pages | 96-111 |
Article number | 7 |
ISBN (Print) | 978-952-68576-0-2 |
DOIs | |
Publication status | Published - 8 Sept 2016 |
MoE publication type | A3 Book chapter |
Publication series
Name | ProComma Academic |
---|---|
Publisher | ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry |
Volume | 2016 |
ISSN (Print) | 2343-4090 |
Fields of Science
- 518 Media and communications
Projects
- 2 Finished
-
Julkisen alan viestinnän professionalisaatio - Propagandasta promootiokulttuuriin
Hakala, S. (Project manager)
01/07/2018 → 30/06/2019
Project: Research project
-
Julkisen alan viestinnän professionalisaatio
Hakala, S. (Project manager)
01/01/2016 → 31/12/2016
Project: Research project