Oikeustieteellisen tiedekunnan pääsykokeen ja perusopintojen välinen ristiriita: yhtymäkohdat opiskelijoiden alkuopintojen ongelmiin

    Research output: Contribution to journalArticleScientific

    Abstract

    Tämä artikkeli käsittelee yhtä oikeustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden alkuvaikeuksien selittävää tekijää, pääsykokeen rakennetta. Niillä opiskelijoilla, jotka eivät osaa muokata opiskelutaitojaan tiedekunnan aineopintojen vaatimuksiin, ilmenee usein ongelmia opintopisteiden kerryttämisen ja motivaation kanssa. Koska pääsykokeessa vaadittava osaamistaso on ratkaisevasti erilainen kuin perusopinnoissa, opiskelijat eivät välttämättä ymmärrä huonon alkumenestyksensä syitä. Tämä johtaa kognitiivisen dissonanssin ilmiöön, joka on toinen tämän tekstin käsittelyaiheista. Lopuksi esittelen parannusehdotuksia, joilla dissonanssiongelmia voitaisiin mielestäni ehkäistä.
    Original languageFinnish
    JournalYliopistopedagogiikka
    Volume2015
    Issue number1
    Number of pages6
    ISSN2242-8070
    Publication statusPublished - 26 Mar 2015
    MoE publication typeB1 Journal article

    Fields of Science

    • 513 Law

    Cite this