Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Artikkelissa tarkastellaan opettajan kertomia kertomuksia yhtenä mahdollisuutena synnyttää ja välittää henkilökohtaista relevanssia luonnontieteiden opiskelua kohtaan. Tässä tutkimuksessa haastateltiin 18 peruskoulun yläluokkien oppilasta. Oppilaita pyydettiin pohtimaan opettajan kertomuksia luonnontieteiden oppitunneilla. Haastatteluaineistoa eriteltiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto luokiteltiin seuraaviin luokkiin 1) kerronnan määrä, 2) kerrontatilanteet, 3) kerronnan aihe, 4) oppiminen, 5) tunteet ja 6) merkitys. Analyysin perusteella voidaan sanoa, että opettajilla on erilainen tyyli käyttää kerrontaa opetuksessa. Lähtökohtaisesti oppilaat suhtautuivat myönteisesti opettajan kerrontaan. Kerronta tuntuu olevan kuitenkin kovin sattumanvaraista ja oppilaat kokevat, että monilla opettajilla on vaikeaa pysyä aiheessa. Opettajankoulutuksessa olisi hyvä paneutua myös kerrontaan yhtenä opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen muotona. Näin kerronta saataisiin mahdollisesti palvelemaan paremmin opetuksen tavoitteita.
Original languageFinnish
Title of host publicationOpettaminen valinkauhassa : Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013
EditorsEija Yli-Panula, Harry Silfverberg, Elina Kouki
Number of pages12
Place of PublicationHelsinki
PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Publication date2013
Pages69-80
ISBN (Print)978-952-5993-12-7
ISBN (Electronic)978-952-5993-13-4
Publication statusPublished - 2013
MoE publication typeA3 Book chapter

Publication series

NameSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia
Number7
ISSN (Print)1799-9596
ISSN (Electronic)1799-960X

Fields of Science

  • 516 Educational sciences
  • Kerronta
  • luonnontieteiden opetus
  • haastattelu

Cite this

Juuti, K., & Loukomies, A. (2013). Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa. In E. Yli-Panula, H. Silfverberg, & E. Kouki (Eds.), Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013 (pp. 69-80). (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; No. 7). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
Juuti, Kalle ; Loukomies, Anni. / Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa. Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013. editor / Eija Yli-Panula ; Harry Silfverberg ; Elina Kouki. Helsinki : Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2013. pp. 69-80 (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; 7).
@inbook{1dab9c98f9e9419c85ffa3670e97b60c,
title = "Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa",
abstract = "Artikkelissa tarkastellaan opettajan kertomia kertomuksia yhten{\"a} mahdollisuutena synnytt{\"a}{\"a} ja v{\"a}litt{\"a}{\"a} henkil{\"o}kohtaista relevanssia luonnontieteiden opiskelua kohtaan. T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa haastateltiin 18 peruskoulun yl{\"a}luokkien oppilasta. Oppilaita pyydettiin pohtimaan opettajan kertomuksia luonnontieteiden oppitunneilla. Haastatteluaineistoa eriteltiin induktiivisen sis{\"a}ll{\"o}nanalyysin keinoin. Aineisto luokiteltiin seuraaviin luokkiin 1) kerronnan m{\"a}{\"a}r{\"a}, 2) kerrontatilanteet, 3) kerronnan aihe, 4) oppiminen, 5) tunteet ja 6) merkitys. Analyysin perusteella voidaan sanoa, ett{\"a} opettajilla on erilainen tyyli k{\"a}ytt{\"a}{\"a} kerrontaa opetuksessa. L{\"a}ht{\"o}kohtaisesti oppilaat suhtautuivat my{\"o}nteisesti opettajan kerrontaan. Kerronta tuntuu olevan kuitenkin kovin sattumanvaraista ja oppilaat kokevat, ett{\"a} monilla opettajilla on vaikeaa pysy{\"a} aiheessa. Opettajankoulutuksessa olisi hyv{\"a} paneutua my{\"o}s kerrontaan yhten{\"a} opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen muotona. N{\"a}in kerronta saataisiin mahdollisesti palvelemaan paremmin opetuksen tavoitteita.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, Kerronta, luonnontieteiden opetus, haastattelu",
author = "Kalle Juuti and Anni Loukomies",
year = "2013",
language = "suomi",
isbn = "978-952-5993-12-7",
series = "Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia",
publisher = "Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry",
number = "7",
pages = "69--80",
editor = "Eija Yli-Panula and Harry Silfverberg and Elina Kouki",
booktitle = "Opettaminen valinkauhassa",
address = "Suomi",

}

Juuti, K & Loukomies, A 2013, Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa. in E Yli-Panula, H Silfverberg & E Kouki (eds), Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia, no. 7, Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, Helsinki, pp. 69-80.

Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa. / Juuti, Kalle; Loukomies, Anni.

Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013. ed. / Eija Yli-Panula; Harry Silfverberg; Elina Kouki. Helsinki : Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2013. p. 69-80 (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; No. 7).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

TY - CHAP

T1 - Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa

AU - Juuti, Kalle

AU - Loukomies, Anni

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Artikkelissa tarkastellaan opettajan kertomia kertomuksia yhtenä mahdollisuutena synnyttää ja välittää henkilökohtaista relevanssia luonnontieteiden opiskelua kohtaan. Tässä tutkimuksessa haastateltiin 18 peruskoulun yläluokkien oppilasta. Oppilaita pyydettiin pohtimaan opettajan kertomuksia luonnontieteiden oppitunneilla. Haastatteluaineistoa eriteltiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto luokiteltiin seuraaviin luokkiin 1) kerronnan määrä, 2) kerrontatilanteet, 3) kerronnan aihe, 4) oppiminen, 5) tunteet ja 6) merkitys. Analyysin perusteella voidaan sanoa, että opettajilla on erilainen tyyli käyttää kerrontaa opetuksessa. Lähtökohtaisesti oppilaat suhtautuivat myönteisesti opettajan kerrontaan. Kerronta tuntuu olevan kuitenkin kovin sattumanvaraista ja oppilaat kokevat, että monilla opettajilla on vaikeaa pysyä aiheessa. Opettajankoulutuksessa olisi hyvä paneutua myös kerrontaan yhtenä opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen muotona. Näin kerronta saataisiin mahdollisesti palvelemaan paremmin opetuksen tavoitteita.

AB - Artikkelissa tarkastellaan opettajan kertomia kertomuksia yhtenä mahdollisuutena synnyttää ja välittää henkilökohtaista relevanssia luonnontieteiden opiskelua kohtaan. Tässä tutkimuksessa haastateltiin 18 peruskoulun yläluokkien oppilasta. Oppilaita pyydettiin pohtimaan opettajan kertomuksia luonnontieteiden oppitunneilla. Haastatteluaineistoa eriteltiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto luokiteltiin seuraaviin luokkiin 1) kerronnan määrä, 2) kerrontatilanteet, 3) kerronnan aihe, 4) oppiminen, 5) tunteet ja 6) merkitys. Analyysin perusteella voidaan sanoa, että opettajilla on erilainen tyyli käyttää kerrontaa opetuksessa. Lähtökohtaisesti oppilaat suhtautuivat myönteisesti opettajan kerrontaan. Kerronta tuntuu olevan kuitenkin kovin sattumanvaraista ja oppilaat kokevat, että monilla opettajilla on vaikeaa pysyä aiheessa. Opettajankoulutuksessa olisi hyvä paneutua myös kerrontaan yhtenä opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen muotona. Näin kerronta saataisiin mahdollisesti palvelemaan paremmin opetuksen tavoitteita.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - Kerronta

KW - luonnontieteiden opetus

KW - haastattelu

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-952-5993-12-7

T3 - Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia

SP - 69

EP - 80

BT - Opettaminen valinkauhassa

A2 - Yli-Panula, Eija

A2 - Silfverberg, Harry

A2 - Kouki, Elina

PB - Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry

CY - Helsinki

ER -

Juuti K, Loukomies A. Oppilaiden ajatuksia opettajan kertomuksista luonnontieteiden opetuksessa. In Yli-Panula E, Silfverberg H, Kouki E, editors, Opettaminen valinkauhassa: Ainedidaktinen symposiumi Turussa 15.3.2013. Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. 2013. p. 69-80. (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja : Ainedidaktisia tutkimuksia; 7).