Oppilaiden kysymykset oppilaslähtöisessä luonnontieteen opetuksessa

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Oppilaiden kysymykset ovat tärkeä osa oppijakeskeistä luonnontieteiden opetusta. Niitä korostetaan myös uusissa opetussuunnitelmien perusteissa. Oppilaiden kysymyksiä ei kuitenkaan välttämättä osata hyödyntää opetuksessa riittävästi. Tässä artikkelissa kuvataan, millainen merkitys oppilaiden kysymyksillä on, ja mitä lähestymistapoja aikaisempi teoria esittää käytettäväksi kysymyslähtöisessä opetuksessa. Artikkeli liittyy Hyvä kysymys! -kehittämishankkeeseen, joka on yksi LUMA SUOMI -ohjelman kehittämishankkeista. Artikkelissa pohditaan myös, millaista tutkimusta oppilaiden kysymyksistä voisi jatkossa tehdä.
Original languageFinnish
JournalLUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö
Volume3
Issue number7
Pages (from-to)999-1004
Number of pages6
ISSN2323-7112
Publication statusPublished - 2015
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{cfca04f67f744794a7adbc0d0afae2e4,
title = "Oppilaiden kysymykset oppilasl{\"a}ht{\"o}isess{\"a} luonnontieteen opetuksessa",
abstract = "Oppilaiden kysymykset ovat t{\"a}rke{\"a} osa oppijakeskeist{\"a} luonnontieteiden opetusta. Niit{\"a} korostetaan my{\"o}s uusissa opetussuunnitelmien perusteissa. Oppilaiden kysymyksi{\"a} ei kuitenkaan v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"a} osata hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} opetuksessa riitt{\"a}v{\"a}sti. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa kuvataan, millainen merkitys oppilaiden kysymyksill{\"a} on, ja mit{\"a} l{\"a}hestymistapoja aikaisempi teoria esitt{\"a}{\"a} k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi kysymysl{\"a}ht{\"o}isess{\"a} opetuksessa. Artikkeli liittyy Hyv{\"a} kysymys! -kehitt{\"a}mishankkeeseen, joka on yksi LUMA SUOMI -ohjelman kehitt{\"a}mishankkeista. Artikkelissa pohditaan my{\"o}s, millaista tutkimusta oppilaiden kysymyksist{\"a} voisi jatkossa tehd{\"a}.",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Herranen, {Jaana Kristiina} and Aksela, {Maija Katariina}",
year = "2015",
language = "suomi",
volume = "3",
pages = "999--1004",
journal = "LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}",
issn = "2323-7112",
publisher = "Valtakunnallinen LUMA-keskus, Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto",
number = "7",

}

TY - JOUR

T1 - Oppilaiden kysymykset oppilaslähtöisessä luonnontieteen opetuksessa

AU - Herranen, Jaana Kristiina

AU - Aksela, Maija Katariina

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Oppilaiden kysymykset ovat tärkeä osa oppijakeskeistä luonnontieteiden opetusta. Niitä korostetaan myös uusissa opetussuunnitelmien perusteissa. Oppilaiden kysymyksiä ei kuitenkaan välttämättä osata hyödyntää opetuksessa riittävästi. Tässä artikkelissa kuvataan, millainen merkitys oppilaiden kysymyksillä on, ja mitä lähestymistapoja aikaisempi teoria esittää käytettäväksi kysymyslähtöisessä opetuksessa. Artikkeli liittyy Hyvä kysymys! -kehittämishankkeeseen, joka on yksi LUMA SUOMI -ohjelman kehittämishankkeista. Artikkelissa pohditaan myös, millaista tutkimusta oppilaiden kysymyksistä voisi jatkossa tehdä.

AB - Oppilaiden kysymykset ovat tärkeä osa oppijakeskeistä luonnontieteiden opetusta. Niitä korostetaan myös uusissa opetussuunnitelmien perusteissa. Oppilaiden kysymyksiä ei kuitenkaan välttämättä osata hyödyntää opetuksessa riittävästi. Tässä artikkelissa kuvataan, millainen merkitys oppilaiden kysymyksillä on, ja mitä lähestymistapoja aikaisempi teoria esittää käytettäväksi kysymyslähtöisessä opetuksessa. Artikkeli liittyy Hyvä kysymys! -kehittämishankkeeseen, joka on yksi LUMA SUOMI -ohjelman kehittämishankkeista. Artikkelissa pohditaan myös, millaista tutkimusta oppilaiden kysymyksistä voisi jatkossa tehdä.

KW - 516 Kasvatustieteet

M3 - Artikkeli

VL - 3

SP - 999

EP - 1004

JO - LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö

JF - LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö

SN - 2323-7112

IS - 7

ER -