Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä on malli, joka kuvaa alkuaineiden todellisuutta yksinkertaistettuna. Jo kemian perusopetuksen (7.-9.lk) tavoitteeksi on määritelty, että oppilas osaa selittää alkuaineiden ja yhdisteiden ominaisuuksia ja rakenteita atomimallin ja jaksollisen järjestelmän avulla (POPS, 2004). Tämä edellyttää, että oppilas on ymmärtänyt atomin ja jaksollisen järjestelmän rakenteeseen liittyvät peruskäsitteet ja niiden väliset yhteydet. Moni näistä käsitteistä on abstrakti ja kuvaa silmille näkymätöntä mikrotasoa. Jaksolliseen järjestelmään liittyvien käsitteiden oppimiseen ja erityisesti niiden soveltamiseen on käytettävä riittävästi aikaa ja oppilasta innostavia kokeellisia menetelmiä. Tässä artikkelissa syvennytään opetusmallikäsitteen lisäksi oppimispeleihin opetusmenetelmänä ja esitellään lyhyesti kaksi alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimisen tukemiseen kehitettyä oppimispeliä. Näiden oppimispelien avulla artikkelin kirjoittaja tulee jatkotutkimuksessaan tutkimaan, millainen oppimispeli tukee erityisesti alkuaineiden jaksollisen järjestelmän käytön ja siihen liittyvien käsitteiden oppimista.

Asiasanat:
alkuaineet, kemia, jaksollinen järjestelmä, luonnontieteet, malli, oppimispelit, perusopetus
Original languageFinnish
Title of host publicationUusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin : Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki
EditorsMaija Aksela, Marja Montonen
Number of pages9
Place of PublicationHelsinki
Publisher Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos
Publication date2007
Pages54-62
ISBN (Print)978-952-10-4772-5
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 116 Chemical sciences
  • 516 Educational sciences

Cite this

Tuomisto, M., & Aksela, M. (2007). Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen? In M. Aksela, & M. Montonen (Eds.), Uusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin: Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki (pp. 54-62). Helsinki: Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos.
Tuomisto, Maiju ; Aksela, Maija . / Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen?. Uusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin: Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki. editor / Maija Aksela ; Marja Montonen. Helsinki : Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, 2007. pp. 54-62
@inbook{931ef9cede3848b1962768ef992d7a2d,
title = "Oppimispeleist{\"a} apua alkuaineiden jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n perusopetukseen?",
abstract = "Alkuaineiden jaksollinen j{\"a}rjestelm{\"a} on malli, joka kuvaa alkuaineiden todellisuutta yksinkertaistettuna. Jo kemian perusopetuksen (7.-9.lk) tavoitteeksi on m{\"a}{\"a}ritelty, ett{\"a} oppilas osaa selitt{\"a}{\"a} alkuaineiden ja yhdisteiden ominaisuuksia ja rakenteita atomimallin ja jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n avulla (POPS, 2004). T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a}, ett{\"a} oppilas on ymm{\"a}rt{\"a}nyt atomin ja jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n rakenteeseen liittyv{\"a}t perusk{\"a}sitteet ja niiden v{\"a}liset yhteydet. Moni n{\"a}ist{\"a} k{\"a}sitteist{\"a} on abstrakti ja kuvaa silmille n{\"a}kym{\"a}t{\"o}nt{\"a} mikrotasoa. Jaksolliseen j{\"a}rjestelm{\"a}{\"a}n liittyvien k{\"a}sitteiden oppimiseen ja erityisesti niiden soveltamiseen on k{\"a}ytett{\"a}v{\"a} riitt{\"a}v{\"a}sti aikaa ja oppilasta innostavia kokeellisia menetelmi{\"a}. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa syvennyt{\"a}{\"a}n opetusmallik{\"a}sitteen lis{\"a}ksi oppimispeleihin opetusmenetelm{\"a}n{\"a} ja esitell{\"a}{\"a}n lyhyesti kaksi alkuaineiden jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n oppimisen tukemiseen kehitetty{\"a} oppimispeli{\"a}. N{\"a}iden oppimispelien avulla artikkelin kirjoittaja tulee jatkotutkimuksessaan tutkimaan, millainen oppimispeli tukee erityisesti alkuaineiden jaksollisen j{\"a}rjestelm{\"a}n k{\"a}yt{\"o}n ja siihen liittyvien k{\"a}sitteiden oppimista.Asiasanat: alkuaineet, kemia, jaksollinen j{\"a}rjestelm{\"a}, luonnontieteet, malli, oppimispelit, perusopetus",
keywords = "116 Kemia, malli, oppimispelit, alkuaineiden jaksollinen j{\"a}rjestelm{\"a}, 516 Kasvatustieteet, perusopetus, malli, opetusmalli",
author = "Maiju Tuomisto and Maija Aksela",
year = "2007",
language = "suomi",
isbn = "978-952-10-4772-5",
pages = "54--62",
editor = "Maija Aksela and Marja Montonen",
booktitle = "Uusia l{\"a}hestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin",
publisher = "Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos",
address = "Suomi",

}

Tuomisto, M & Aksela, M 2007, Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen? in M Aksela & M Montonen (eds), Uusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin: Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki. Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, Helsinki, pp. 54-62.

Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen? / Tuomisto, Maiju; Aksela, Maija .

Uusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin: Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki. ed. / Maija Aksela; Marja Montonen. Helsinki : Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos, 2007. p. 54-62.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

TY - CHAP

T1 - Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen?

AU - Tuomisto, Maiju

AU - Aksela, Maija

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä on malli, joka kuvaa alkuaineiden todellisuutta yksinkertaistettuna. Jo kemian perusopetuksen (7.-9.lk) tavoitteeksi on määritelty, että oppilas osaa selittää alkuaineiden ja yhdisteiden ominaisuuksia ja rakenteita atomimallin ja jaksollisen järjestelmän avulla (POPS, 2004). Tämä edellyttää, että oppilas on ymmärtänyt atomin ja jaksollisen järjestelmän rakenteeseen liittyvät peruskäsitteet ja niiden väliset yhteydet. Moni näistä käsitteistä on abstrakti ja kuvaa silmille näkymätöntä mikrotasoa. Jaksolliseen järjestelmään liittyvien käsitteiden oppimiseen ja erityisesti niiden soveltamiseen on käytettävä riittävästi aikaa ja oppilasta innostavia kokeellisia menetelmiä. Tässä artikkelissa syvennytään opetusmallikäsitteen lisäksi oppimispeleihin opetusmenetelmänä ja esitellään lyhyesti kaksi alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimisen tukemiseen kehitettyä oppimispeliä. Näiden oppimispelien avulla artikkelin kirjoittaja tulee jatkotutkimuksessaan tutkimaan, millainen oppimispeli tukee erityisesti alkuaineiden jaksollisen järjestelmän käytön ja siihen liittyvien käsitteiden oppimista.Asiasanat: alkuaineet, kemia, jaksollinen järjestelmä, luonnontieteet, malli, oppimispelit, perusopetus

AB - Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä on malli, joka kuvaa alkuaineiden todellisuutta yksinkertaistettuna. Jo kemian perusopetuksen (7.-9.lk) tavoitteeksi on määritelty, että oppilas osaa selittää alkuaineiden ja yhdisteiden ominaisuuksia ja rakenteita atomimallin ja jaksollisen järjestelmän avulla (POPS, 2004). Tämä edellyttää, että oppilas on ymmärtänyt atomin ja jaksollisen järjestelmän rakenteeseen liittyvät peruskäsitteet ja niiden väliset yhteydet. Moni näistä käsitteistä on abstrakti ja kuvaa silmille näkymätöntä mikrotasoa. Jaksolliseen järjestelmään liittyvien käsitteiden oppimiseen ja erityisesti niiden soveltamiseen on käytettävä riittävästi aikaa ja oppilasta innostavia kokeellisia menetelmiä. Tässä artikkelissa syvennytään opetusmallikäsitteen lisäksi oppimispeleihin opetusmenetelmänä ja esitellään lyhyesti kaksi alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimisen tukemiseen kehitettyä oppimispeliä. Näiden oppimispelien avulla artikkelin kirjoittaja tulee jatkotutkimuksessaan tutkimaan, millainen oppimispeli tukee erityisesti alkuaineiden jaksollisen järjestelmän käytön ja siihen liittyvien käsitteiden oppimista.Asiasanat: alkuaineet, kemia, jaksollinen järjestelmä, luonnontieteet, malli, oppimispelit, perusopetus

KW - 116 Kemia

KW - malli

KW - oppimispelit

KW - alkuaineiden jaksollinen järjestelmä

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - perusopetus

KW - malli

KW - opetusmalli

M3 - Kirjan luku tai artikkeli

SN - 978-952-10-4772-5

SP - 54

EP - 62

BT - Uusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin

A2 - Aksela, Maija

A2 - Montonen, Marja

PB - Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos

CY - Helsinki

ER -

Tuomisto M, Aksela M. Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen? In Aksela M, Montonen M, editors, Uusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin: Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki. Helsinki: Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos. 2007. p. 54-62