Oppimispeleistä apua alkuaineiden jaksollisen järjestelmän perusopetukseen?

Maiju Tuomisto, Maija Aksela

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Alkuaineiden jaksollinen järjestelmä on malli, joka kuvaa alkuaineiden todellisuutta yksinkertaistettuna. Jo kemian perusopetuksen (7.-9.lk) tavoitteeksi on määritelty, että oppilas osaa selittää alkuaineiden ja yhdisteiden ominaisuuksia ja rakenteita atomimallin ja jaksollisen järjestelmän avulla (POPS, 2004). Tämä edellyttää, että oppilas on ymmärtänyt atomin ja jaksollisen järjestelmän rakenteeseen liittyvät peruskäsitteet ja niiden väliset yhteydet. Moni näistä käsitteistä on abstrakti ja kuvaa silmille näkymätöntä mikrotasoa. Jaksolliseen järjestelmään liittyvien käsitteiden oppimiseen ja erityisesti niiden soveltamiseen on käytettävä riittävästi aikaa ja oppilasta innostavia kokeellisia menetelmiä. Tässä artikkelissa syvennytään opetusmallikäsitteen lisäksi oppimispeleihin opetusmenetelmänä ja esitellään lyhyesti kaksi alkuaineiden jaksollisen järjestelmän oppimisen tukemiseen kehitettyä oppimispeliä. Näiden oppimispelien avulla artikkelin kirjoittaja tulee jatkotutkimuksessaan tutkimaan, millainen oppimispeli tukee erityisesti alkuaineiden jaksollisen järjestelmän käytön ja siihen liittyvien käsitteiden oppimista.

Asiasanat:
alkuaineet, kemia, jaksollinen järjestelmä, luonnontieteet, malli, oppimispelit, perusopetus
Original languageFinnish
Title of host publicationUusia lähestymistapoja kemian opetukseen perusopetuksesta korkeakouluihin : Valtakunnalliset kemian opetuksen päivät 29.-30.3.2007 Helsinki
EditorsMaija Aksela, Marja Montonen
Number of pages9
Place of PublicationHelsinki
Publisher Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos
Publication date2007
Pages54-62
ISBN (Print)978-952-10-4772-5
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 116 Chemical sciences
  • 516 Educational sciences

Cite this