Osallistumista vai osallistamista? Osallisuuden tarkastelua monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamisessa

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) oppilaiden
osallisuus on yksi keskeisistä arvoista. Artikkelissa arvioimme osallisuuden
toteutumista yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden toteutumisessa.
Aineisto on kerätty ensimmäisen luokan opetuksesta seitsemän viikkoa
kestäneen oppimiskokonaisuuden aikana. Tutkimusaineiston keräämiseen
osallistui 20 oppilasta (10 tyttöä ja 10 poikaa), kaksi luokanopettajaopiskelijaa
ja luokanopettaja, joka toimi myös opetusharjoittelun ohjaajana.
Tutkimusaineisto koostuu neljästä oppilaiden tuottamasta videosta,
opiskelijoiden tekemistä tunti- ja jaksosuunnitelmasta (16 kpl) sekä ohjaavan
opettajan ohjauspäiväkirjasta. Tässä artikkelissa tarkastelemme oppilaiden
osallisuuden toteutumista Roger Hartin (1992) ja Gerison Landsdownin
(2010) malleista johdettujen näkökulmien avulla. Tutkimustulokset osoittavat,
että monialaisen oppimiskokonaisuuden alkuvaihe tapahtui osallistumisen
ja yhteistyöosallisuuden muodoissa, jolloin oppilaat toimivat aikuisen
apuna. Projektin lopputyön, videoiden suunnittelun ja toteuttamisen aikana
oppilailla oli eniten vaikutusmahdollisuuksia omaan työskentelyynsä ja
osallisuuden muoto vaihtui oppilasaloitteiseksi ja heistä tuli oman työnsä
johtajia. Tutkimuksemme tuo esiin yhden mahdollisuuden tarkastella
osallisuuden toteutumista koulupedagogiikassa sekä käytännön esimerkin
siitä, miten monialaisia oppimiskokonaisuuksia on mahdollista toteuttaa läpi
vuoden toimivana työskentelytapana.
Asiasanat: osallisuus, pedagogiikka, monialainen oppimiskokonaisuus, toimintatutk
Original languageFinnish
JournalNuorisotutkimus
Volume36
Issue number1
Pages (from-to)22-35
Number of pages14
ISSN0780-0886
Publication statusPublished - 2018
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{762849239d0f4547be886802ff07eac9,
title = "Osallistumista vai osallistamista? Osallisuuden tarkastelua monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamisessa",
abstract = "Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) oppilaidenosallisuus on yksi keskeisist{\"a} arvoista. Artikkelissa arvioimme osallisuudentoteutumista yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden toteutumisessa.Aineisto on ker{\"a}tty ensimm{\"a}isen luokan opetuksesta seitsem{\"a}n viikkoakest{\"a}neen oppimiskokonaisuuden aikana. Tutkimusaineiston ker{\"a}{\"a}miseenosallistui 20 oppilasta (10 tytt{\"o}{\"a} ja 10 poikaa), kaksi luokanopettajaopiskelijaaja luokanopettaja, joka toimi my{\"o}s opetusharjoittelun ohjaajana.Tutkimusaineisto koostuu nelj{\"a}st{\"a} oppilaiden tuottamasta videosta,opiskelijoiden tekemist{\"a} tunti- ja jaksosuunnitelmasta (16 kpl) sek{\"a} ohjaavanopettajan ohjausp{\"a}iv{\"a}kirjasta. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tarkastelemme oppilaidenosallisuuden toteutumista Roger Hartin (1992) ja Gerison Landsdownin(2010) malleista johdettujen n{\"a}k{\"o}kulmien avulla. Tutkimustulokset osoittavat,ett{\"a} monialaisen oppimiskokonaisuuden alkuvaihe tapahtui osallistumisenja yhteisty{\"o}osallisuuden muodoissa, jolloin oppilaat toimivat aikuisenapuna. Projektin lopputy{\"o}n, videoiden suunnittelun ja toteuttamisen aikanaoppilailla oli eniten vaikutusmahdollisuuksia omaan ty{\"o}skentelyyns{\"a} jaosallisuuden muoto vaihtui oppilasaloitteiseksi ja heist{\"a} tuli oman ty{\"o}ns{\"a}johtajia. Tutkimuksemme tuo esiin yhden mahdollisuuden tarkastellaosallisuuden toteutumista koulupedagogiikassa sek{\"a} k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n esimerkinsiit{\"a}, miten monialaisia oppimiskokonaisuuksia on mahdollista toteuttaa l{\"a}pivuoden toimivana ty{\"o}skentelytapana.Asiasanat: osallisuus, pedagogiikka, monialainen oppimiskokonaisuus, toimintatutk",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Reetta Niemi and Kristiina Kumpulainen and Lasse Lipponen",
year = "2018",
language = "suomi",
volume = "36",
pages = "22--35",
journal = "Nuorisotutkimus",
issn = "0780-0886",
publisher = "Nuorisotutkimusseura",
number = "1",

}

Osallistumista vai osallistamista? Osallisuuden tarkastelua monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamisessa. / Niemi, Reetta ; Kumpulainen, Kristiina; Lipponen, Lasse.

In: Nuorisotutkimus, Vol. 36, No. 1, 2018, p. 22-35.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Osallistumista vai osallistamista? Osallisuuden tarkastelua monialaisen oppimiskokonaisuuden toteuttamisessa

AU - Niemi, Reetta

AU - Kumpulainen, Kristiina

AU - Lipponen, Lasse

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) oppilaidenosallisuus on yksi keskeisistä arvoista. Artikkelissa arvioimme osallisuudentoteutumista yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden toteutumisessa.Aineisto on kerätty ensimmäisen luokan opetuksesta seitsemän viikkoakestäneen oppimiskokonaisuuden aikana. Tutkimusaineiston keräämiseenosallistui 20 oppilasta (10 tyttöä ja 10 poikaa), kaksi luokanopettajaopiskelijaaja luokanopettaja, joka toimi myös opetusharjoittelun ohjaajana.Tutkimusaineisto koostuu neljästä oppilaiden tuottamasta videosta,opiskelijoiden tekemistä tunti- ja jaksosuunnitelmasta (16 kpl) sekä ohjaavanopettajan ohjauspäiväkirjasta. Tässä artikkelissa tarkastelemme oppilaidenosallisuuden toteutumista Roger Hartin (1992) ja Gerison Landsdownin(2010) malleista johdettujen näkökulmien avulla. Tutkimustulokset osoittavat,että monialaisen oppimiskokonaisuuden alkuvaihe tapahtui osallistumisenja yhteistyöosallisuuden muodoissa, jolloin oppilaat toimivat aikuisenapuna. Projektin lopputyön, videoiden suunnittelun ja toteuttamisen aikanaoppilailla oli eniten vaikutusmahdollisuuksia omaan työskentelyynsä jaosallisuuden muoto vaihtui oppilasaloitteiseksi ja heistä tuli oman työnsäjohtajia. Tutkimuksemme tuo esiin yhden mahdollisuuden tarkastellaosallisuuden toteutumista koulupedagogiikassa sekä käytännön esimerkinsiitä, miten monialaisia oppimiskokonaisuuksia on mahdollista toteuttaa läpivuoden toimivana työskentelytapana.Asiasanat: osallisuus, pedagogiikka, monialainen oppimiskokonaisuus, toimintatutk

AB - Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) oppilaidenosallisuus on yksi keskeisistä arvoista. Artikkelissa arvioimme osallisuudentoteutumista yhden monialaisen oppimiskokonaisuuden toteutumisessa.Aineisto on kerätty ensimmäisen luokan opetuksesta seitsemän viikkoakestäneen oppimiskokonaisuuden aikana. Tutkimusaineiston keräämiseenosallistui 20 oppilasta (10 tyttöä ja 10 poikaa), kaksi luokanopettajaopiskelijaaja luokanopettaja, joka toimi myös opetusharjoittelun ohjaajana.Tutkimusaineisto koostuu neljästä oppilaiden tuottamasta videosta,opiskelijoiden tekemistä tunti- ja jaksosuunnitelmasta (16 kpl) sekä ohjaavanopettajan ohjauspäiväkirjasta. Tässä artikkelissa tarkastelemme oppilaidenosallisuuden toteutumista Roger Hartin (1992) ja Gerison Landsdownin(2010) malleista johdettujen näkökulmien avulla. Tutkimustulokset osoittavat,että monialaisen oppimiskokonaisuuden alkuvaihe tapahtui osallistumisenja yhteistyöosallisuuden muodoissa, jolloin oppilaat toimivat aikuisenapuna. Projektin lopputyön, videoiden suunnittelun ja toteuttamisen aikanaoppilailla oli eniten vaikutusmahdollisuuksia omaan työskentelyynsä jaosallisuuden muoto vaihtui oppilasaloitteiseksi ja heistä tuli oman työnsäjohtajia. Tutkimuksemme tuo esiin yhden mahdollisuuden tarkastellaosallisuuden toteutumista koulupedagogiikassa sekä käytännön esimerkinsiitä, miten monialaisia oppimiskokonaisuuksia on mahdollista toteuttaa läpivuoden toimivana työskentelytapana.Asiasanat: osallisuus, pedagogiikka, monialainen oppimiskokonaisuus, toimintatutk

KW - 516 Kasvatustieteet

M3 - Artikkeli

VL - 36

SP - 22

EP - 35

JO - Nuorisotutkimus

JF - Nuorisotutkimus

SN - 0780-0886

IS - 1

ER -