Pahastumista vai politiikkaa: Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Mediakohut ja -skandaalit ovat nousseet merkittäväksi osaksi julkista keskustelukulttuuriamme. Tässä artikkelissa tutkimme sosiaalisen median kohuja hybridin mediatilan sekä affektiivisen julkisuuden käsitteiden kautta. Kysymme, minkälaisissa keskustelijoiden ja tunteiden kokoonpanoissa kohut syntyvät ja kehittyvät? Minkälaista on provokaation rakentama julkisuus verkkokeskusteluissa? Aineisto koostuu julkisista suomenkielisestä sosiaalisen median viesteistä, joissa on käytetty hashtagina eli aihetunnisteena yhdyssanaa, joka päättyy sanaan ’kohu’ tai ’gate’ vuosilta 2015–2017. Rajaus tuotti 71 665 viestiä, joista valtaosa Twitteristä. Verkostoanalyysin avulla rakensimme yleiskuvan kohujen teemoista ja keskustelijoista, minkä jälkeen eniten keskustelua herättäneet kohut kustakin verkoston klusterista poimittiin laadulliseen analyysiin. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media jakautuu erityyppisten kohujen muodostamiin aiheyhteisöihin. Suurin klusteri muodostuu politiikan ja journalismin kohujen ympärille. Lisäksi muun muassa urheilu- ja tasa-arvoteemat erottuvat omina aiheyhteisöinään. Perinteisten, rikkomukseen perustuvien kohujen lisäksi tunnistettiin keskustelijoiden väliseen arvoristiriitaan perustuvia kohuja. Huumori, sarkasmi ja metapuhe ovat keskeisiä tapoja somekohun viestinnällisessä performanssissa.
Original languageFinnish
JournalWider Screen
Volume11
Issue number3
Number of pages37
ISSN1795-6161
Publication statusPublished - 2018
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 518 Media and communications

Cite this

@article{847f1e258ff6498da5dba652c1ec4eab,
title = "Pahastumista vai politiikkaa: Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa",
abstract = "Mediakohut ja -skandaalit ovat nousseet merkitt{\"a}v{\"a}ksi osaksi julkista keskustelukulttuuriamme. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tutkimme sosiaalisen median kohuja hybridin mediatilan sek{\"a} affektiivisen julkisuuden k{\"a}sitteiden kautta. Kysymme, mink{\"a}laisissa keskustelijoiden ja tunteiden kokoonpanoissa kohut syntyv{\"a}t ja kehittyv{\"a}t? Mink{\"a}laista on provokaation rakentama julkisuus verkkokeskusteluissa? Aineisto koostuu julkisista suomenkielisest{\"a} sosiaalisen median viesteist{\"a}, joissa on k{\"a}ytetty hashtagina eli aihetunnisteena yhdyssanaa, joka p{\"a}{\"a}ttyy sanaan ’kohu’ tai ’gate’ vuosilta 2015–2017. Rajaus tuotti 71 665 viesti{\"a}, joista valtaosa Twitterist{\"a}. Verkostoanalyysin avulla rakensimme yleiskuvan kohujen teemoista ja keskustelijoista, mink{\"a} j{\"a}lkeen eniten keskustelua her{\"a}tt{\"a}neet kohut kustakin verkoston klusterista poimittiin laadulliseen analyysiin. Tulokset osoittavat, ett{\"a} sosiaalinen media jakautuu erityyppisten kohujen muodostamiin aiheyhteis{\"o}ihin. Suurin klusteri muodostuu politiikan ja journalismin kohujen ymp{\"a}rille. Lis{\"a}ksi muun muassa urheilu- ja tasa-arvoteemat erottuvat omina aiheyhteis{\"o}in{\"a}{\"a}n. Perinteisten, rikkomukseen perustuvien kohujen lis{\"a}ksi tunnistettiin keskustelijoiden v{\"a}liseen arvoristiriitaan perustuvia kohuja. Huumori, sarkasmi ja metapuhe ovat keskeisi{\"a} tapoja somekohun viestinn{\"a}llisess{\"a} performanssissa.",
keywords = "518 Media- ja viestint{\"a}tieteet",
author = "Salla-Maaria Laaksonen and P{\"o}yry, {Essi Ilona}",
year = "2018",
language = "suomi",
volume = "11",
journal = "Wider Screen",
issn = "1795-6161",
publisher = "Filmiverkko",
number = "3",

}

Pahastumista vai politiikkaa : Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa. / Laaksonen, Salla-Maaria; Pöyry, Essi Ilona.

In: Wider Screen, Vol. 11, No. 3, 2018.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Pahastumista vai politiikkaa

T2 - Sosiaalisen median kohut affektiivisessa keskustelukulttuurissa

AU - Laaksonen, Salla-Maaria

AU - Pöyry, Essi Ilona

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Mediakohut ja -skandaalit ovat nousseet merkittäväksi osaksi julkista keskustelukulttuuriamme. Tässä artikkelissa tutkimme sosiaalisen median kohuja hybridin mediatilan sekä affektiivisen julkisuuden käsitteiden kautta. Kysymme, minkälaisissa keskustelijoiden ja tunteiden kokoonpanoissa kohut syntyvät ja kehittyvät? Minkälaista on provokaation rakentama julkisuus verkkokeskusteluissa? Aineisto koostuu julkisista suomenkielisestä sosiaalisen median viesteistä, joissa on käytetty hashtagina eli aihetunnisteena yhdyssanaa, joka päättyy sanaan ’kohu’ tai ’gate’ vuosilta 2015–2017. Rajaus tuotti 71 665 viestiä, joista valtaosa Twitteristä. Verkostoanalyysin avulla rakensimme yleiskuvan kohujen teemoista ja keskustelijoista, minkä jälkeen eniten keskustelua herättäneet kohut kustakin verkoston klusterista poimittiin laadulliseen analyysiin. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media jakautuu erityyppisten kohujen muodostamiin aiheyhteisöihin. Suurin klusteri muodostuu politiikan ja journalismin kohujen ympärille. Lisäksi muun muassa urheilu- ja tasa-arvoteemat erottuvat omina aiheyhteisöinään. Perinteisten, rikkomukseen perustuvien kohujen lisäksi tunnistettiin keskustelijoiden väliseen arvoristiriitaan perustuvia kohuja. Huumori, sarkasmi ja metapuhe ovat keskeisiä tapoja somekohun viestinnällisessä performanssissa.

AB - Mediakohut ja -skandaalit ovat nousseet merkittäväksi osaksi julkista keskustelukulttuuriamme. Tässä artikkelissa tutkimme sosiaalisen median kohuja hybridin mediatilan sekä affektiivisen julkisuuden käsitteiden kautta. Kysymme, minkälaisissa keskustelijoiden ja tunteiden kokoonpanoissa kohut syntyvät ja kehittyvät? Minkälaista on provokaation rakentama julkisuus verkkokeskusteluissa? Aineisto koostuu julkisista suomenkielisestä sosiaalisen median viesteistä, joissa on käytetty hashtagina eli aihetunnisteena yhdyssanaa, joka päättyy sanaan ’kohu’ tai ’gate’ vuosilta 2015–2017. Rajaus tuotti 71 665 viestiä, joista valtaosa Twitteristä. Verkostoanalyysin avulla rakensimme yleiskuvan kohujen teemoista ja keskustelijoista, minkä jälkeen eniten keskustelua herättäneet kohut kustakin verkoston klusterista poimittiin laadulliseen analyysiin. Tulokset osoittavat, että sosiaalinen media jakautuu erityyppisten kohujen muodostamiin aiheyhteisöihin. Suurin klusteri muodostuu politiikan ja journalismin kohujen ympärille. Lisäksi muun muassa urheilu- ja tasa-arvoteemat erottuvat omina aiheyhteisöinään. Perinteisten, rikkomukseen perustuvien kohujen lisäksi tunnistettiin keskustelijoiden väliseen arvoristiriitaan perustuvia kohuja. Huumori, sarkasmi ja metapuhe ovat keskeisiä tapoja somekohun viestinnällisessä performanssissa.

KW - 518 Media- ja viestintätieteet

M3 - Artikkeli

VL - 11

JO - Wider Screen

JF - Wider Screen

SN - 1795-6161

IS - 3

ER -