Polku asiantuntijuuteen

miten ohjaajat ja vertaiset voivat tukea jatko-opiskelijan kehittymistä itsenäiseksi tutkijaksi

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Abstract

Yliopistoissa tehdään ja ohjataan lukuisia väitöskirjoja. Vuonna 2016 Suomen yliopistoissa tehtiin 1 890 väitöskirjaa, joista 508 valmistui Helsingin yliopistossa (SVT, 2016). Väitöskirjan tekeminen on pitkä, usein vähintään neljä
vuotta kestävä prosessi, joka vaatii sekä opiskelijan että ohjaajan intensiivistä panostusta ja sitoutumista. Vaikka suurin työ on opiskelijalla, voi myös väitöskirjan laadukas ohjaaminen olla pedagogisesti haastavaa, erityisesti jos
yhdellä ohjaajalla on monta ohjattavaa. Tämän kirjoituksen tarkoitus on selvittää, miten ohjausvastuun jakaminen sekä erilaiset yksilö- ja vertaisohjaamisen tavat voivat edistää prosessia ja jatko-opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä. Katsauksessamme tarkastelemme etenkin vuoden 2006 jälkeistä yliopistopedagogista tutkimusta.
Tänä aikana erilaisten ohjauksen mallien ja lähestymistapojen käyttö on yleistynyt, ja niiden käyttöä ohjauksessa on tutkittu korkeakouluissa.
Original languageFinnish
JournalJournal of University Pedagogy
Volume24
Issue number2
Pages (from-to)55-57
Number of pages3
ISSN2242-8070
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeB1 Journal article

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{2ffb4f2ade394f0fa1c113ebbfe7884f,
title = "Polku asiantuntijuuteen: miten ohjaajat ja vertaiset voivat tukea jatko-opiskelijan kehittymist{\"a} itsen{\"a}iseksi tutkijaksi",
abstract = "Yliopistoissa tehd{\"a}{\"a}n ja ohjataan lukuisia v{\"a}it{\"o}skirjoja. Vuonna 2016 Suomen yliopistoissa tehtiin 1 890 v{\"a}it{\"o}skirjaa, joista 508 valmistui Helsingin yliopistossa (SVT, 2016). V{\"a}it{\"o}skirjan tekeminen on pitk{\"a}, usein v{\"a}hint{\"a}{\"a}n nelj{\"a}vuotta kest{\"a}v{\"a} prosessi, joka vaatii sek{\"a} opiskelijan ett{\"a} ohjaajan intensiivist{\"a} panostusta ja sitoutumista. Vaikka suurin ty{\"o} on opiskelijalla, voi my{\"o}s v{\"a}it{\"o}skirjan laadukas ohjaaminen olla pedagogisesti haastavaa, erityisesti josyhdell{\"a} ohjaajalla on monta ohjattavaa. T{\"a}m{\"a}n kirjoituksen tarkoitus on selvitt{\"a}{\"a}, miten ohjausvastuun jakaminen sek{\"a} erilaiset yksil{\"o}- ja vertaisohjaamisen tavat voivat edist{\"a}{\"a} prosessia ja jatko-opiskelijan asiantuntijuuden kehittymist{\"a}. Katsauksessamme tarkastelemme etenkin vuoden 2006 j{\"a}lkeist{\"a} yliopistopedagogista tutkimusta.T{\"a}n{\"a} aikana erilaisten ohjauksen mallien ja l{\"a}hestymistapojen k{\"a}ytt{\"o} on yleistynyt, ja niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ohjauksessa on tutkittu korkeakouluissa.",
keywords = "516 Kasvatustieteet",
author = "Daria Gritsenko and Marja Laasonen and Lehtisaari, {Katja Marleena} and Ruuskanen, {Taina Maria} and Tanja Holopainen",
year = "2017",
language = "suomi",
volume = "24",
pages = "55--57",
journal = "Yliopistopedagogiikka",
issn = "2242-8070",
publisher = "Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteisty{\"o}verkosto Peda-forum",
number = "2",

}

TY - JOUR

T1 - Polku asiantuntijuuteen

T2 - miten ohjaajat ja vertaiset voivat tukea jatko-opiskelijan kehittymistä itsenäiseksi tutkijaksi

AU - Gritsenko, Daria

AU - Laasonen, Marja

AU - Lehtisaari, Katja Marleena

AU - Ruuskanen, Taina Maria

AU - Holopainen, Tanja

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Yliopistoissa tehdään ja ohjataan lukuisia väitöskirjoja. Vuonna 2016 Suomen yliopistoissa tehtiin 1 890 väitöskirjaa, joista 508 valmistui Helsingin yliopistossa (SVT, 2016). Väitöskirjan tekeminen on pitkä, usein vähintään neljävuotta kestävä prosessi, joka vaatii sekä opiskelijan että ohjaajan intensiivistä panostusta ja sitoutumista. Vaikka suurin työ on opiskelijalla, voi myös väitöskirjan laadukas ohjaaminen olla pedagogisesti haastavaa, erityisesti josyhdellä ohjaajalla on monta ohjattavaa. Tämän kirjoituksen tarkoitus on selvittää, miten ohjausvastuun jakaminen sekä erilaiset yksilö- ja vertaisohjaamisen tavat voivat edistää prosessia ja jatko-opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä. Katsauksessamme tarkastelemme etenkin vuoden 2006 jälkeistä yliopistopedagogista tutkimusta.Tänä aikana erilaisten ohjauksen mallien ja lähestymistapojen käyttö on yleistynyt, ja niiden käyttöä ohjauksessa on tutkittu korkeakouluissa.

AB - Yliopistoissa tehdään ja ohjataan lukuisia väitöskirjoja. Vuonna 2016 Suomen yliopistoissa tehtiin 1 890 väitöskirjaa, joista 508 valmistui Helsingin yliopistossa (SVT, 2016). Väitöskirjan tekeminen on pitkä, usein vähintään neljävuotta kestävä prosessi, joka vaatii sekä opiskelijan että ohjaajan intensiivistä panostusta ja sitoutumista. Vaikka suurin työ on opiskelijalla, voi myös väitöskirjan laadukas ohjaaminen olla pedagogisesti haastavaa, erityisesti josyhdellä ohjaajalla on monta ohjattavaa. Tämän kirjoituksen tarkoitus on selvittää, miten ohjausvastuun jakaminen sekä erilaiset yksilö- ja vertaisohjaamisen tavat voivat edistää prosessia ja jatko-opiskelijan asiantuntijuuden kehittymistä. Katsauksessamme tarkastelemme etenkin vuoden 2006 jälkeistä yliopistopedagogista tutkimusta.Tänä aikana erilaisten ohjauksen mallien ja lähestymistapojen käyttö on yleistynyt, ja niiden käyttöä ohjauksessa on tutkittu korkeakouluissa.

KW - 516 Kasvatustieteet

M3 - Artikkeli

VL - 24

SP - 55

EP - 57

JO - Yliopistopedagogiikka

JF - Yliopistopedagogiikka

SN - 2242-8070

IS - 2

ER -