Projects per year
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia vaikutuksia psykologisen joustavuuden ja suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen tähtäävällä verkkomuotoisella interventiolla on yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnille. Tutkimuskysymykset olivat: Millä tavoin opiskelijoiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja stressi, opiskeluun liittyvä uupumus sekä suunnitelmallisen opiskelun taidot ovat yhteydessä? Minkälaisia vaikutuksia interventiolla on edellä mainittuihin ja miten opiskelijoiden uupumusriski jakautuu tutkimuksen aluksi ja lopuksi?
Koe-kontrolliasetelmalla toteutettuun interventiotutkimukseen osallistui 74 yliopisto-opiskelijaa (koeryhmä n=38, kontrolliryhmä n=36). Tutkimuksen aineisto koostui intervention aikana toteutetuista alku- ja loppukyselyistä. Muuttujien yhteyksiä analysoitiin korrelaatioiden avulla, muutoksia toistettujen mittausten t-testillä, toistettujen mittausten varianssianalyysillä (ANOVA) sekä frekvenssitaulukolla.
Tulokset osoittivat, että Kohti parempaa opiskelua –kurssille osallistuneiden koehenkilöiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja suunnitelmallisen opiskelun taidot lisääntyivät, koettu stressi ja opiskeluun liittyvä uupumus vähentyivät. Intervention vaikutuksiin liittyvät tulokset antavat viitteitä siitä, että yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia on mahdollista tukea verkkointerventiolla yhdistämällä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvat harjoitukset suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen.
Koe-kontrolliasetelmalla toteutettuun interventiotutkimukseen osallistui 74 yliopisto-opiskelijaa (koeryhmä n=38, kontrolliryhmä n=36). Tutkimuksen aineisto koostui intervention aikana toteutetuista alku- ja loppukyselyistä. Muuttujien yhteyksiä analysoitiin korrelaatioiden avulla, muutoksia toistettujen mittausten t-testillä, toistettujen mittausten varianssianalyysillä (ANOVA) sekä frekvenssitaulukolla.
Tulokset osoittivat, että Kohti parempaa opiskelua –kurssille osallistuneiden koehenkilöiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja suunnitelmallisen opiskelun taidot lisääntyivät, koettu stressi ja opiskeluun liittyvä uupumus vähentyivät. Intervention vaikutuksiin liittyvät tulokset antavat viitteitä siitä, että yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia on mahdollista tukea verkkointerventiolla yhdistämällä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvat harjoitukset suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen.
Original language | Finnish |
---|---|
Supervisors/Advisors |
|
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | |
Publication status | Published - 2020 |
MoE publication type | G2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
Projects
- 1 Active
-
WELLS - Promoting university students’ well-being and life-long learning
Asikainen, H. (Project manager), Katajavuori, N. (Participant), Räihä, M. K. (Participant), Salmela-Aro, K. (Participant), Vehkalahti, K. (Participant), Tervaniemi, M. (Participant), Huotilainen, M. (Participant), Nieminen, J. (Participant), Coertjens, L. (Participant), Yang, Y. (Participant), Kämper, E. O. O. (Participant), Lampinen, V. S. (Project manager) & Balla, V. (Project manager)
01/01/2019 → …
Project: Research project