Psykologinen joustavuus ja suunnitelmallisen opiskelun taidot yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnin tukena

Research output: ThesisMaster's thesis

Abstract

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää minkälaisia vaikutuksia psykologisen joustavuuden ja suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen tähtäävällä verkkomuotoisella interventiolla on yliopisto-opiskelijoiden hyvinvoinnille. Tutkimuskysymykset olivat: Millä tavoin opiskelijoiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja stressi, opiskeluun liittyvä uupumus sekä suunnitelmallisen opiskelun taidot ovat yhteydessä? Minkälaisia vaikutuksia interventiolla on edellä mainittuihin ja miten opiskelijoiden uupumusriski jakautuu tutkimuksen aluksi ja lopuksi?

Koe-kontrolliasetelmalla toteutettuun interventiotutkimukseen osallistui 74 yliopisto-opiskelijaa (koeryhmä n=38, kontrolliryhmä n=36). Tutkimuksen aineisto koostui intervention aikana toteutetuista alku- ja loppukyselyistä. Muuttujien yhteyksiä analysoitiin korrelaatioiden avulla, muutoksia toistettujen mittausten t-testillä, toistettujen mittausten varianssianalyysillä (ANOVA) sekä frekvenssitaulukolla.

Tulokset osoittivat, että Kohti parempaa opiskelua –kurssille osallistuneiden koehenkilöiden psykologinen joustavuus, koettu hyvinvointi ja suunnitelmallisen opiskelun taidot lisääntyivät, koettu stressi ja opiskeluun liittyvä uupumus vähentyivät. Intervention vaikutuksiin liittyvät tulokset antavat viitteitä siitä, että yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointia on mahdollista tukea verkkointerventiolla yhdistämällä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvat harjoitukset suunnitelmallisen opiskelun taitojen tukemiseen.
Original languageFinnish
Supervisors/Advisors
  • Asikainen, Henna, Supervisor
  • Katajavuori, Nina, Supervisor
  • Toom, Auli, Supervisor
Place of PublicationHelsinki
Publisher
Publication statusPublished - 2020
MoE publication typeG2 Master's thesis, polytechnic Master's thesis

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this