Rekisteriaineistojen hyödyntäminen peruskoulujen tarveperusteisessa resurssoinnissa

Ramin Izadi, Venla Bernelius, Oskari Nokso-Koivisto, Matti Sarvimäki

Research output: Book/ReportCommissioned report

Abstract

Oppilaiden mahdollisuuksien tasa-arvo on ollut vuosikymmeniä suomalaisen peruskoulun ja koulutuspolitiikan kulmakiviä. Peruskoululaisten oppimistuloksilla ja seuraavien
koulutusasteiden tutkintojen suorittamisella on kuitenkin myös Suomessa yhteys oppilaiden sosioekonomiseen taustaan. Tämä havainto tulkitaan usein haasteeksi mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiselle suomalaisessa koulutusjärjestelmässä (Bernelius &
Huilla, 2021).
Koulutuspolitiikalla voidaan vaikuttaa mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiseen
eli tasata yhteiskunnallisista eroista ja oppilaiden taustoista kumpuavia oppimisen edellytysten vajeita (Pekkarinen ym. 2009; OECD 2012, 2019a). Yhdeksi keskeisimmistä
toimenpiteistä OECD (2012) nostaa tarveperusteisen rahoituksen, joka mahdollistaa
reagoinnin eroihin oppilaiden ja kouluyhteisöjen lähtökohdissa.
Suomalainen rekisteriaineisto avaa hyvän mahdollisuuden yhtäältä tutkia oppimistuloksia ennustavia taustatekijöitä ja toisaalta selvittää taustatekijöidensä perusteella
hauraammista taustoista ponnistavien oppilaiden jakautumista koulujen välillä. Oppimistuloksia ennustavien taustatekijöiden avulla voidaan tunnistaa koulujen lähtökohdat
hyvien oppimistulosten saavuttamiseen ja selvittää, missä resurssitarpeet ovat taustatekijöiden vuoksi suuremmat kuin muualla.
Original languageFinnish
PublisherAalto yliopisto, taloustieteen laitos
Number of pages48
ISBN (Print)978-952-64-0903-0
ISBN (Electronic)978-952-64-0904-7
Publication statusPublished - 2022
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameAalto-yliopiston julkaisusarja Kauppa + Talous
PublisherTaloustieteen laitos / Aalto-yliopisto
No.2
Volume2022
ISSN (Print)1799-4799
ISSN (Electronic)1799-4802

Fields of Science

  • 511 Economics

Cite this