Abstract
Oppilaiden mahdollisuuksien tasa-arvo on ollut vuosikymmeniä suomalaisen peruskoulun ja koulutuspolitiikan kulmakiviä. Peruskoululaisten oppimistuloksilla ja seuraavien
koulutusasteiden tutkintojen suorittamisella on kuitenkin myös Suomessa yhteys oppilaiden sosioekonomiseen taustaan. Tämä havainto tulkitaan usein haasteeksi mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiselle suomalaisessa koulutusjärjestelmässä (Bernelius &
Huilla, 2021).
Koulutuspolitiikalla voidaan vaikuttaa mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiseen
eli tasata yhteiskunnallisista eroista ja oppilaiden taustoista kumpuavia oppimisen edellytysten vajeita (Pekkarinen ym. 2009; OECD 2012, 2019a). Yhdeksi keskeisimmistä
toimenpiteistä OECD (2012) nostaa tarveperusteisen rahoituksen, joka mahdollistaa
reagoinnin eroihin oppilaiden ja kouluyhteisöjen lähtökohdissa.
Suomalainen rekisteriaineisto avaa hyvän mahdollisuuden yhtäältä tutkia oppimistuloksia ennustavia taustatekijöitä ja toisaalta selvittää taustatekijöidensä perusteella
hauraammista taustoista ponnistavien oppilaiden jakautumista koulujen välillä. Oppimistuloksia ennustavien taustatekijöiden avulla voidaan tunnistaa koulujen lähtökohdat
hyvien oppimistulosten saavuttamiseen ja selvittää, missä resurssitarpeet ovat taustatekijöiden vuoksi suuremmat kuin muualla.
koulutusasteiden tutkintojen suorittamisella on kuitenkin myös Suomessa yhteys oppilaiden sosioekonomiseen taustaan. Tämä havainto tulkitaan usein haasteeksi mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiselle suomalaisessa koulutusjärjestelmässä (Bernelius &
Huilla, 2021).
Koulutuspolitiikalla voidaan vaikuttaa mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumiseen
eli tasata yhteiskunnallisista eroista ja oppilaiden taustoista kumpuavia oppimisen edellytysten vajeita (Pekkarinen ym. 2009; OECD 2012, 2019a). Yhdeksi keskeisimmistä
toimenpiteistä OECD (2012) nostaa tarveperusteisen rahoituksen, joka mahdollistaa
reagoinnin eroihin oppilaiden ja kouluyhteisöjen lähtökohdissa.
Suomalainen rekisteriaineisto avaa hyvän mahdollisuuden yhtäältä tutkia oppimistuloksia ennustavia taustatekijöitä ja toisaalta selvittää taustatekijöidensä perusteella
hauraammista taustoista ponnistavien oppilaiden jakautumista koulujen välillä. Oppimistuloksia ennustavien taustatekijöiden avulla voidaan tunnistaa koulujen lähtökohdat
hyvien oppimistulosten saavuttamiseen ja selvittää, missä resurssitarpeet ovat taustatekijöiden vuoksi suuremmat kuin muualla.
Original language | Finnish |
---|
Publisher | Aalto yliopisto, taloustieteen laitos |
---|---|
Number of pages | 48 |
ISBN (Print) | 978-952-64-0903-0 |
ISBN (Electronic) | 978-952-64-0904-7 |
Publication status | Published - 2022 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Name | Aalto-yliopiston julkaisusarja Kauppa + Talous |
---|---|
Publisher | Taloustieteen laitos / Aalto-yliopisto |
No. | 2 |
Volume | 2022 |
ISSN (Print) | 1799-4799 |
ISSN (Electronic) | 1799-4802 |
Fields of Science
- 511 Economics