Revoluutio vai evoluutio? Lukeminen sosiaalisen median aikakaudella

Juha Herkman, Eliisa Vainikka

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Artikkelissa analysoidaan lukemisen muutoksia tutkimalla suomalaisten
nuorten aikuisten mediankäyttöä ja lukemistottumuksia kyselyn, mediapäiväkirjojen, teemahaastattelujen ja fokusryhmähaastattelujen avulla.
Vaikka internetistä on tullut nuorten aikuisten suosituin viestintäväline,
puhe mediankäytön vallankumouksellisesta muutoksesta tuntuu lukemisen
näkökulmasta ennenaikaiselta. Nuoret aikuiset osoittautuvat eräänlaiseksi
siirtymäikäluokaksi, jonka lukutottumuksissa on paljon jatkuvuutta
verrattuna aiempaan mediankäyttötutkimukseen: lukeminen mielletään
edelleen yksityiseksi kokemukseksi ja painotuotteet pitävät pintansa. Erityisesti
kirjoja arvostetaan. Vaikka koulutetut nuoret aikuiset tuottavat
keskivertoa aktiivisemmin omaa materiaalia verkkoon, suurin osa heidän
verkonkäytöstään oli kaveriviestintää tai viihdekäyttöä. Nuorten aikuisten
mediankäytössä on kuitenkin piirteitä, jotka osoittavat sosiokulttuurisen
lukutaidon tarpeellisuutta ja ennakoivat henkilökohtaisen verkkoviestinnän
haastavan suosiollaan tuotettujen tekstien lukemisen. Lukemiseen
liittyvillä instituutioilla, kuten kodilla, koululla, kirjastoilla, oppilaitoksilla
ja työorganisaatioilla, on Suomessa ratkaiseva rooli lukemisen muutoksissa.
Original languageFinnish
JournalMedia & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti
Volume35
Issue number3-4
Pages (from-to)20-39
Number of pages19
ISSN1798-3827
DOIs
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 518 Media and communications

Cite this

@article{c2cee285f7424fa08f3e50b1c5d5c9d3,
title = "Revoluutio vai evoluutio? Lukeminen sosiaalisen median aikakaudella",
abstract = "Artikkelissa analysoidaan lukemisen muutoksia tutkimalla suomalaistennuorten aikuisten mediank{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja lukemistottumuksia kyselyn, mediap{\"a}iv{\"a}kirjojen, teemahaastattelujen ja fokusryhm{\"a}haastattelujen avulla.Vaikka internetist{\"a} on tullut nuorten aikuisten suosituin viestint{\"a}v{\"a}line,puhe mediank{\"a}yt{\"o}n vallankumouksellisesta muutoksesta tuntuu lukemisenn{\"a}k{\"o}kulmasta ennenaikaiselta. Nuoret aikuiset osoittautuvat er{\"a}{\"a}nlaiseksisiirtym{\"a}ik{\"a}luokaksi, jonka lukutottumuksissa on paljon jatkuvuuttaverrattuna aiempaan mediank{\"a}ytt{\"o}tutkimukseen: lukeminen miellet{\"a}{\"a}nedelleen yksityiseksi kokemukseksi ja painotuotteet pit{\"a}v{\"a}t pintansa. Erityisestikirjoja arvostetaan. Vaikka koulutetut nuoret aikuiset tuottavatkeskivertoa aktiivisemmin omaa materiaalia verkkoon, suurin osa heid{\"a}nverkonk{\"a}yt{\"o}st{\"a}{\"a}n oli kaveriviestint{\"a}{\"a} tai viihdek{\"a}ytt{\"o}{\"a}. Nuorten aikuistenmediank{\"a}yt{\"o}ss{\"a} on kuitenkin piirteit{\"a}, jotka osoittavat sosiokulttuurisenlukutaidon tarpeellisuutta ja ennakoivat henkil{\"o}kohtaisen verkkoviestinn{\"a}nhaastavan suosiollaan tuotettujen tekstien lukemisen. Lukemiseenliittyvill{\"a} instituutioilla, kuten kodilla, koululla, kirjastoilla, oppilaitoksillaja ty{\"o}organisaatioilla, on Suomessa ratkaiseva rooli lukemisen muutoksissa.",
keywords = "518 Media- ja viestint{\"a}tieteet",
author = "Juha Herkman and Eliisa Vainikka",
year = "2012",
doi = "10.23983/mv.62878",
language = "suomi",
volume = "35",
pages = "20--39",
journal = "Media & viestint{\"a} : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti",
issn = "1798-3827",
publisher = "Tiedotusopillinen yhdistys",
number = "3-4",

}

Revoluutio vai evoluutio? Lukeminen sosiaalisen median aikakaudella. / Herkman, Juha; Vainikka, Eliisa.

In: Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti, Vol. 35, No. 3-4, 2012, p. 20-39.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Revoluutio vai evoluutio? Lukeminen sosiaalisen median aikakaudella

AU - Herkman, Juha

AU - Vainikka, Eliisa

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Artikkelissa analysoidaan lukemisen muutoksia tutkimalla suomalaistennuorten aikuisten mediankäyttöä ja lukemistottumuksia kyselyn, mediapäiväkirjojen, teemahaastattelujen ja fokusryhmähaastattelujen avulla.Vaikka internetistä on tullut nuorten aikuisten suosituin viestintäväline,puhe mediankäytön vallankumouksellisesta muutoksesta tuntuu lukemisennäkökulmasta ennenaikaiselta. Nuoret aikuiset osoittautuvat eräänlaiseksisiirtymäikäluokaksi, jonka lukutottumuksissa on paljon jatkuvuuttaverrattuna aiempaan mediankäyttötutkimukseen: lukeminen mielletäänedelleen yksityiseksi kokemukseksi ja painotuotteet pitävät pintansa. Erityisestikirjoja arvostetaan. Vaikka koulutetut nuoret aikuiset tuottavatkeskivertoa aktiivisemmin omaa materiaalia verkkoon, suurin osa heidänverkonkäytöstään oli kaveriviestintää tai viihdekäyttöä. Nuorten aikuistenmediankäytössä on kuitenkin piirteitä, jotka osoittavat sosiokulttuurisenlukutaidon tarpeellisuutta ja ennakoivat henkilökohtaisen verkkoviestinnänhaastavan suosiollaan tuotettujen tekstien lukemisen. Lukemiseenliittyvillä instituutioilla, kuten kodilla, koululla, kirjastoilla, oppilaitoksillaja työorganisaatioilla, on Suomessa ratkaiseva rooli lukemisen muutoksissa.

AB - Artikkelissa analysoidaan lukemisen muutoksia tutkimalla suomalaistennuorten aikuisten mediankäyttöä ja lukemistottumuksia kyselyn, mediapäiväkirjojen, teemahaastattelujen ja fokusryhmähaastattelujen avulla.Vaikka internetistä on tullut nuorten aikuisten suosituin viestintäväline,puhe mediankäytön vallankumouksellisesta muutoksesta tuntuu lukemisennäkökulmasta ennenaikaiselta. Nuoret aikuiset osoittautuvat eräänlaiseksisiirtymäikäluokaksi, jonka lukutottumuksissa on paljon jatkuvuuttaverrattuna aiempaan mediankäyttötutkimukseen: lukeminen mielletäänedelleen yksityiseksi kokemukseksi ja painotuotteet pitävät pintansa. Erityisestikirjoja arvostetaan. Vaikka koulutetut nuoret aikuiset tuottavatkeskivertoa aktiivisemmin omaa materiaalia verkkoon, suurin osa heidänverkonkäytöstään oli kaveriviestintää tai viihdekäyttöä. Nuorten aikuistenmediankäytössä on kuitenkin piirteitä, jotka osoittavat sosiokulttuurisenlukutaidon tarpeellisuutta ja ennakoivat henkilökohtaisen verkkoviestinnänhaastavan suosiollaan tuotettujen tekstien lukemisen. Lukemiseenliittyvillä instituutioilla, kuten kodilla, koululla, kirjastoilla, oppilaitoksillaja työorganisaatioilla, on Suomessa ratkaiseva rooli lukemisen muutoksissa.

KW - 518 Media- ja viestintätieteet

U2 - 10.23983/mv.62878

DO - 10.23983/mv.62878

M3 - Artikkeli

VL - 35

SP - 20

EP - 39

JO - Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti

JF - Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti

SN - 1798-3827

IS - 3-4

ER -