Särkymätön tunnepääoma

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

    Abstract

    Sidosryhmien tunteminen on mielletty organisaatioviestinnän kentällä tärkeäksi lähtökohdaksi. Mutta kuinka hyvin ymmärrämme sidosryhmien tunteita? Nykytiedon mukaan käytännössä kaikki tunteet ja tunnekokemukset heijastuvat ihmisen toimintaan. Tunteiden merkitys viestinnässä on alkanut kiinnostaa alan tutkijoita – ja samalla myös viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia. Uusia näkökulmia on tuonut myös psykologinen ja neurotieteellinen tutkimus viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tässä artikkelissa avataan sitä, miten tunteiden merkitystä viestinnässä on tutkittu viestinnässä ja psykologiassa, ja mitä viestintästrategisia näkökulmia tutkittu tieto luo. Yhteisöviestinnän kannalta keskeinen kysymys on, miten tunnetutkimusta ja -tietoa voitaisiin hyödyntää särkymättömän viestinnän ja särkymättömien sidosryhmäsuhteiden rakentamisessa? Viestinnän seurauksia ja vaikutuksia kuvaavat tutkimukset ovat onneksi helposti sovellettavissa käytäntöön.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationSärkymätön viestintä
    EditorsVilma Luoma-aho, Erkki Karvonen
    Number of pages9
    PublisherProCom – Viestinnän ammattilaiset ry
    Publication date2014
    Pages30-39
    Article number3
    DOIs
    Publication statusPublished - 2014
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Publication series

    NameProComma Academic
    Volume2014
    ISSN (Print)2343-4090

    Fields of Science

    • 518 Media and communications

    Cite this

    Laaksonen, S-M. (2014). Särkymätön tunnepääoma. In V. Luoma-aho, & E. Karvonen (Eds.), Särkymätön viestintä (pp. 30-39). [3] (ProComma Academic; Vol. 2014). ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry. https://doi.org/10.31885/2019.00002
    Laaksonen, Salla-Maaria. / Särkymätön tunnepääoma. Särkymätön viestintä. editor / Vilma Luoma-aho ; Erkki Karvonen. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, 2014. pp. 30-39 (ProComma Academic).
    @inbook{a201e91184d24ca0b6c97705cfc1d7be,
    title = "S{\"a}rkym{\"a}t{\"o}n tunnep{\"a}{\"a}oma",
    abstract = "Sidosryhmien tunteminen on mielletty organisaatioviestinn{\"a}n kent{\"a}ll{\"a} t{\"a}rke{\"a}ksi l{\"a}ht{\"o}kohdaksi. Mutta kuinka hyvin ymm{\"a}rr{\"a}mme sidosryhmien tunteita? Nykytiedon mukaan k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} kaikki tunteet ja tunnekokemukset heijastuvat ihmisen toimintaan. Tunteiden merkitys viestinn{\"a}ss{\"a} on alkanut kiinnostaa alan tutkijoita – ja samalla my{\"o}s viestinn{\"a}n ja markkinoinnin ammattilaisia. Uusia n{\"a}k{\"o}kulmia on tuonut my{\"o}s psykologinen ja neurotieteellinen tutkimus viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa avataan sit{\"a}, miten tunteiden merkityst{\"a} viestinn{\"a}ss{\"a} on tutkittu viestinn{\"a}ss{\"a} ja psykologiassa, ja mit{\"a} viestint{\"a}strategisia n{\"a}k{\"o}kulmia tutkittu tieto luo. Yhteis{\"o}viestinn{\"a}n kannalta keskeinen kysymys on, miten tunnetutkimusta ja -tietoa voitaisiin hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} s{\"a}rkym{\"a}tt{\"o}m{\"a}n viestinn{\"a}n ja s{\"a}rkym{\"a}tt{\"o}mien sidosryhm{\"a}suhteiden rakentamisessa? Viestinn{\"a}n seurauksia ja vaikutuksia kuvaavat tutkimukset ovat onneksi helposti sovellettavissa k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n.",
    keywords = "518 Media- ja viestint{\"a}tieteet",
    author = "Salla-Maaria Laaksonen",
    year = "2014",
    doi = "10.31885/2019.00002",
    language = "suomi",
    series = "ProComma Academic",
    publisher = "ProCom – Viestinn{\"a}n ammattilaiset ry",
    pages = "30--39",
    editor = "Vilma Luoma-aho and Erkki Karvonen",
    booktitle = "S{\"a}rkym{\"a}t{\"o}n viestint{\"a}",
    address = "Suomi",

    }

    Laaksonen, S-M 2014, Särkymätön tunnepääoma. in V Luoma-aho & E Karvonen (eds), Särkymätön viestintä., 3, ProComma Academic, vol. 2014, ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, pp. 30-39. https://doi.org/10.31885/2019.00002

    Särkymätön tunnepääoma. / Laaksonen, Salla-Maaria.

    Särkymätön viestintä. ed. / Vilma Luoma-aho; Erkki Karvonen. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry, 2014. p. 30-39 3 (ProComma Academic; Vol. 2014).

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

    TY - CHAP

    T1 - Särkymätön tunnepääoma

    AU - Laaksonen, Salla-Maaria

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - Sidosryhmien tunteminen on mielletty organisaatioviestinnän kentällä tärkeäksi lähtökohdaksi. Mutta kuinka hyvin ymmärrämme sidosryhmien tunteita? Nykytiedon mukaan käytännössä kaikki tunteet ja tunnekokemukset heijastuvat ihmisen toimintaan. Tunteiden merkitys viestinnässä on alkanut kiinnostaa alan tutkijoita – ja samalla myös viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia. Uusia näkökulmia on tuonut myös psykologinen ja neurotieteellinen tutkimus viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tässä artikkelissa avataan sitä, miten tunteiden merkitystä viestinnässä on tutkittu viestinnässä ja psykologiassa, ja mitä viestintästrategisia näkökulmia tutkittu tieto luo. Yhteisöviestinnän kannalta keskeinen kysymys on, miten tunnetutkimusta ja -tietoa voitaisiin hyödyntää särkymättömän viestinnän ja särkymättömien sidosryhmäsuhteiden rakentamisessa? Viestinnän seurauksia ja vaikutuksia kuvaavat tutkimukset ovat onneksi helposti sovellettavissa käytäntöön.

    AB - Sidosryhmien tunteminen on mielletty organisaatioviestinnän kentällä tärkeäksi lähtökohdaksi. Mutta kuinka hyvin ymmärrämme sidosryhmien tunteita? Nykytiedon mukaan käytännössä kaikki tunteet ja tunnekokemukset heijastuvat ihmisen toimintaan. Tunteiden merkitys viestinnässä on alkanut kiinnostaa alan tutkijoita – ja samalla myös viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia. Uusia näkökulmia on tuonut myös psykologinen ja neurotieteellinen tutkimus viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Tässä artikkelissa avataan sitä, miten tunteiden merkitystä viestinnässä on tutkittu viestinnässä ja psykologiassa, ja mitä viestintästrategisia näkökulmia tutkittu tieto luo. Yhteisöviestinnän kannalta keskeinen kysymys on, miten tunnetutkimusta ja -tietoa voitaisiin hyödyntää särkymättömän viestinnän ja särkymättömien sidosryhmäsuhteiden rakentamisessa? Viestinnän seurauksia ja vaikutuksia kuvaavat tutkimukset ovat onneksi helposti sovellettavissa käytäntöön.

    KW - 518 Media- ja viestintätieteet

    U2 - 10.31885/2019.00002

    DO - 10.31885/2019.00002

    M3 - Kirjan luku tai artikkeli

    T3 - ProComma Academic

    SP - 30

    EP - 39

    BT - Särkymätön viestintä

    A2 - Luoma-aho, Vilma

    A2 - Karvonen, Erkki

    PB - ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry

    ER -

    Laaksonen S-M. Särkymätön tunnepääoma. In Luoma-aho V, Karvonen E, editors, Särkymätön viestintä. ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry. 2014. p. 30-39. 3. (ProComma Academic). https://doi.org/10.31885/2019.00002