Sosiodigitaalisen osallistumisen, unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin väliset yhteydet kuudesluokkalaisilla

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Tässä tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisten sosiodigitaalisen osallistumisen (SDO), unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Tutkimme erityisesti sosiaaliseen mediaan osallistumisen ja digitaalisen
pelaamisen yhteyttä kuudesluokkalaisten unenlaatuun, koulu-uupumukseen ja kouluintoon sekä sukupuolten välisiä eroja näissä. Tutkimme myös unenlaadun mahdollista välittävää vaikutusta SDO:n ja kouluhyvinvoinnin välillä. Tämä tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta, ja tutkimuksen aineisto on kerätty
kyselylomakkeilla helsinkiläisiltä kuudesluokkalaisilta keväällä 2013 (N = 749). Tulokset osoittivat, että tyttöjen aktiivinen yhteydenpito kavereiden kanssa ja toimintapelaaminen olivat yhteydessä heikompaan unenlaatuun. Aktiivisesti mediaa kuluttavat tytöt eivät olleet innostuneita opiskelusta, kun taas internetistä tietoa hakevat ja uutta tietoa luovat tytöt raportoivat opiskeluintoa. Paljon mediaa kuluttavat pojat raportoivat heikompaa unenlaatua, ja aktiivisesti toimintapelejä pelaavat kokivat koulu-uupumusta. Heikompi unenlaatu oli yhteydessä koulu-uupumukseen ja alhaisempaan opiskeluintoon molemmilla sukupuolilla. Tytöillä unenlaatu välitti osittain kaverisuuntautuneen sosiodigitaalisen osallistumisen ja riittämättömyyden tunteiden
sekä uupumusasteisen väsymyksen välisiä yhteyksiä. Pojilla unenlaadun välittävää vaikutusta ei havaittu.
Original languageFinnish
JournalPsykologia
Volume53
Issue number2-3
Pages (from-to)180-200
Number of pages22
ISSN0355-1067
Publication statusPublished - 2018
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 515 Psychology
  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{735dfe747b3c475da92a0a5ff289deed,
title = "Sosiodigitaalisen osallistumisen, unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin v{\"a}liset yhteydet kuudesluokkalaisilla",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisten sosiodigitaalisen osallistumisen (SDO), unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin v{\"a}lisi{\"a} yhteyksi{\"a}. Tutkimme erityisesti sosiaaliseen mediaan osallistumisen ja digitaalisenpelaamisen yhteytt{\"a} kuudesluokkalaisten unenlaatuun, koulu-uupumukseen ja kouluintoon sek{\"a} sukupuolten v{\"a}lisi{\"a} eroja n{\"a}iss{\"a}. Tutkimme my{\"o}s unenlaadun mahdollista v{\"a}litt{\"a}v{\"a}{\"a} vaikutusta SDO:n ja kouluhyvinvoinnin v{\"a}lill{\"a}. T{\"a}m{\"a} tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta, ja tutkimuksen aineisto on ker{\"a}ttykyselylomakkeilla helsinkil{\"a}isilt{\"a} kuudesluokkalaisilta kev{\"a}{\"a}ll{\"a} 2013 (N = 749). Tulokset osoittivat, ett{\"a} tytt{\"o}jen aktiivinen yhteydenpito kavereiden kanssa ja toimintapelaaminen olivat yhteydess{\"a} heikompaan unenlaatuun. Aktiivisesti mediaa kuluttavat tyt{\"o}t eiv{\"a}t olleet innostuneita opiskelusta, kun taas internetist{\"a} tietoa hakevat ja uutta tietoa luovat tyt{\"o}t raportoivat opiskeluintoa. Paljon mediaa kuluttavat pojat raportoivat heikompaa unenlaatua, ja aktiivisesti toimintapelej{\"a} pelaavat kokivat koulu-uupumusta. Heikompi unenlaatu oli yhteydess{\"a} koulu-uupumukseen ja alhaisempaan opiskeluintoon molemmilla sukupuolilla. Tyt{\"o}ill{\"a} unenlaatu v{\"a}litti osittain kaverisuuntautuneen sosiodigitaalisen osallistumisen ja riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}myyden tunteidensek{\"a} uupumusasteisen v{\"a}symyksen v{\"a}lisi{\"a} yhteyksi{\"a}. Pojilla unenlaadun v{\"a}litt{\"a}v{\"a}{\"a} vaikutusta ei havaittu.",
keywords = "515 Psykologia, sosiodigitaalinen osallistuminen, digitaalinen pelaaminen, unenlaatu, koulu-uupumus, opiskeluinto, 516 Kasvatustieteet",
author = "Erika Maksniemi and Lauri Hietaj{\"a}rvi and Kirsti Lonka and Elina Marttinen and Katariina Salmela-Aro",
year = "2018",
language = "suomi",
volume = "53",
pages = "180--200",
journal = "Psykologia",
issn = "0355-1067",
publisher = "Suomen psykologinen seura",
number = "2-3",

}

Sosiodigitaalisen osallistumisen, unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin väliset yhteydet kuudesluokkalaisilla. / Maksniemi, Erika; Hietajärvi, Lauri; Lonka, Kirsti; Marttinen, Elina; Salmela-Aro, Katariina.

In: Psykologia, Vol. 53, No. 2-3, 2018, p. 180-200.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Sosiodigitaalisen osallistumisen, unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin väliset yhteydet kuudesluokkalaisilla

AU - Maksniemi, Erika

AU - Hietajärvi, Lauri

AU - Lonka, Kirsti

AU - Marttinen, Elina

AU - Salmela-Aro, Katariina

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Tässä tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisten sosiodigitaalisen osallistumisen (SDO), unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Tutkimme erityisesti sosiaaliseen mediaan osallistumisen ja digitaalisenpelaamisen yhteyttä kuudesluokkalaisten unenlaatuun, koulu-uupumukseen ja kouluintoon sekä sukupuolten välisiä eroja näissä. Tutkimme myös unenlaadun mahdollista välittävää vaikutusta SDO:n ja kouluhyvinvoinnin välillä. Tämä tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta, ja tutkimuksen aineisto on kerättykyselylomakkeilla helsinkiläisiltä kuudesluokkalaisilta keväällä 2013 (N = 749). Tulokset osoittivat, että tyttöjen aktiivinen yhteydenpito kavereiden kanssa ja toimintapelaaminen olivat yhteydessä heikompaan unenlaatuun. Aktiivisesti mediaa kuluttavat tytöt eivät olleet innostuneita opiskelusta, kun taas internetistä tietoa hakevat ja uutta tietoa luovat tytöt raportoivat opiskeluintoa. Paljon mediaa kuluttavat pojat raportoivat heikompaa unenlaatua, ja aktiivisesti toimintapelejä pelaavat kokivat koulu-uupumusta. Heikompi unenlaatu oli yhteydessä koulu-uupumukseen ja alhaisempaan opiskeluintoon molemmilla sukupuolilla. Tytöillä unenlaatu välitti osittain kaverisuuntautuneen sosiodigitaalisen osallistumisen ja riittämättömyyden tunteidensekä uupumusasteisen väsymyksen välisiä yhteyksiä. Pojilla unenlaadun välittävää vaikutusta ei havaittu.

AB - Tässä tutkimuksessa tutkittiin kuudesluokkalaisten sosiodigitaalisen osallistumisen (SDO), unenlaadun ja kouluhyvinvoinnin välisiä yhteyksiä. Tutkimme erityisesti sosiaaliseen mediaan osallistumisen ja digitaalisenpelaamisen yhteyttä kuudesluokkalaisten unenlaatuun, koulu-uupumukseen ja kouluintoon sekä sukupuolten välisiä eroja näissä. Tutkimme myös unenlaadun mahdollista välittävää vaikutusta SDO:n ja kouluhyvinvoinnin välillä. Tämä tutkimus on osa Mind the Gap -hanketta, ja tutkimuksen aineisto on kerättykyselylomakkeilla helsinkiläisiltä kuudesluokkalaisilta keväällä 2013 (N = 749). Tulokset osoittivat, että tyttöjen aktiivinen yhteydenpito kavereiden kanssa ja toimintapelaaminen olivat yhteydessä heikompaan unenlaatuun. Aktiivisesti mediaa kuluttavat tytöt eivät olleet innostuneita opiskelusta, kun taas internetistä tietoa hakevat ja uutta tietoa luovat tytöt raportoivat opiskeluintoa. Paljon mediaa kuluttavat pojat raportoivat heikompaa unenlaatua, ja aktiivisesti toimintapelejä pelaavat kokivat koulu-uupumusta. Heikompi unenlaatu oli yhteydessä koulu-uupumukseen ja alhaisempaan opiskeluintoon molemmilla sukupuolilla. Tytöillä unenlaatu välitti osittain kaverisuuntautuneen sosiodigitaalisen osallistumisen ja riittämättömyyden tunteidensekä uupumusasteisen väsymyksen välisiä yhteyksiä. Pojilla unenlaadun välittävää vaikutusta ei havaittu.

KW - 515 Psykologia

KW - sosiodigitaalinen osallistuminen

KW - digitaalinen pelaaminen

KW - unenlaatu

KW - koulu-uupumus

KW - opiskeluinto

KW - 516 Kasvatustieteet

M3 - Artikkeli

VL - 53

SP - 180

EP - 200

JO - Psykologia

JF - Psykologia

SN - 0355-1067

IS - 2-3

ER -