Spelar könsfördelning någon roll för en organisations prestation?

Research output: Other contribution

Abstract

I torsdags, på internationella kvinnodagen, skrev Veckans Affärer:
“De företag som ger kvinnor verkliga möjligheter att göra karriär, som satsar på jämställda företagsledningar och styrelser och som inser att även männen har en viktig roll att spela i detta arbete, det är företag som vinner i längden” (Näringslivets Mäktigaste Kvinnor 2018).
Och den 27 februari skrev Expressen:
“Ledningarna för världens 100 största medieföretag domineras av män, enligt en studie av Nordicom vid Göteborgs universitet. Och styrelserummen för de stora koncernerna på den svenska marknaden – såsom Bonnier AB och Schibsted Media Group – utgör inga undantag. – Det har länge varit en mansdominerad bransch, säger Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, som leder ett av få bolag med en styrelse där fler kvinnor än män sitter” (Medieforskarens kritik: ”Missar kompetens”).
Flera frågor uppenbarar sig: 1. Är dessa texter utformade med ett jämställdhetsperspektiv? 2. finns det någon ledarskaps-effekt som kan förklaras av kön? Alltså, kan saker som (1) prestation, (2) lärande och (3) kreativitet för problemlösning förklaras av manligt eller kvinnligt ledarskap?
Original languageSwedish
Publication Year18 Mar 2018
Publication statusPublished - 18 Mar 2018
Externally publishedYes
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameFöretagande.se

Fields of Science

  • 3142 Public health care science, environmental and occupational health
  • 512 Business and Management
  • 515 Psychology
  • 5144 Social psychology

Cite this