Strateginen viestintä ja organisaation tavoitteet: Mihin viestinnällä pyritään?

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Strateginen viestintä on 2000-luvun viestinnän tutkimuksessa noussut PR:n, yhteisöviestinnän, viestinnän johtamisen ja integroidun viestinnän rinnalle sekä osittain korvaamaan niitä. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten organisaatiot määrittelevät viestinnän tavoitteitaan ja millaisia strategisen viestinnän näkemyksiä ne kuvastavat. Tarkastelemme kysymystä sekä tutkimuskirjallisuuden että empiirisen aineiston valossa. Erittelemme tutkimuskirjallisuuden käsityksiä strategisen viestinnän käsitteestä ja sen kytköksestä organisaation tavoitteisiin sekä strategisen viestinnän ongelmista. Empiirisen aineiston osalta tutkimme, miten organisaatiot itse määrittelevät viestintänsä tavoitteet ja mikä viestinnän tavoitteiden suhde on organisaation strategiaan ja strategisiin tavoitteisiin.
Original languageFinnish
JournalMedia & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti
Volume43
Issue number1
Pages (from-to)79-99
Number of pages21
ISSN2342-477X
DOIs
Publication statusPublished - 2020
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 518 Media and communications

Cite this