Tähtijengi ja Dialogikasvatus.fi - kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuus osallisuuden vahvistajana

Tanja Viinikainen, Niina Putkonen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Tässä artikkelissa tarkastelemme kulttuurisen, katsomuksellisen ja kielellisen moninaisuuden kohtaamiseen liittyvän osaamisen teemoja erityisesti kielitietoisuuden näkökulmasta ja esittelemme Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus (KUPERA) -hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja. Lähestymme kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden käsitettä oppimisprosessina, jossa moninaisuuteen liittyviä käsityksiä, tietoa ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä taitoja tiedostetaan, reflektoidaan ja opitaan vuorovaikutuksessa (ks. esim. Räsänen, Jokikokko & Lampinen 2018; Putkonen 2020). KUPERA-hankkeessa tuotetaan maksutonta materiaalia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen opetukseen. Materiaali tarjoaa kasvattajille arkityön välineitä lasten ja nuorten moninaisten identiteettien tukemiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
Original languageFinnish
JournalKieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti
Volume11
Issue number3
ISSN1799-0181
Publication statusPublished - 13 May 2020
MoE publication typeD1 Article in a trade journal

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this