Projects per year
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastelemme kulttuurisen, katsomuksellisen ja kielellisen moninaisuuden kohtaamiseen liittyvän osaamisen teemoja erityisesti kielitietoisuuden näkökulmasta ja esittelemme Helsingin yliopiston Kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoinen perusopetus (KUPERA) -hankkeessa tuotettuja oppimateriaaleja. Lähestymme kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden käsitettä oppimisprosessina, jossa moninaisuuteen liittyviä käsityksiä, tietoa ja moninaisuuden kohtaamiseen liittyviä taitoja tiedostetaan, reflektoidaan ja opitaan vuorovaikutuksessa (ks. esim. Räsänen, Jokikokko & Lampinen 2018; Putkonen 2020). KUPERA-hankkeessa tuotetaan maksutonta materiaalia kieli-, kulttuuri- ja katsomustietoiseen opetukseen. Materiaali tarjoaa kasvattajille arkityön välineitä lasten ja nuorten moninaisten identiteettien tukemiseen ja osallisuuden vahvistamiseen.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti |
Volume | 11 |
Issue number | 3 |
ISSN | 1799-0181 |
Publication status | Published - 13 May 2020 |
MoE publication type | D1 Article in a trade journal |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
Projects
- 1 Finished
-
KUPERA: Cultural, World View and Language Awareness in Basic Education
Tamm, M. (Project manager), Hotulainen, R. (Principal Investigator), Kallioniemi, A. (Principal Investigator), Jantunen, A. (Participant), Laine, M. H. (Participant), Rautionmaa, H. (Participant), Satokangas, H. (Participant), Suuriniemi, S.-M. (Participant), Ahlholm, M. (Participant), Benjamin, S. (Participant), Hiidenmaa, P. (Participant), Kavonius, M. (Participant), Poulter, S. (Participant), Putkonen, N. (Participant), Salmenkivi, E. (Participant), Tainio, L. (Participant), Kieksi, M.-L. (Participant) & Viinikainen, T. M. (Participant)
15/12/2018 → 30/06/2021
Project: Research project