Taidekasvatus ja monilukutaito

Martina Paatela-Nieminen, Reijo Kupiainen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

PERUSOPETUKSEN UUDEN OPETUSSUUNNITELMAN perusteissa monilukutaito pohjautuu laaja-alaiseen käsitykseen tekstistä. Teksti voi olla eri
symbolijärjestelmissä ja niiden yhdistelmissä esimerkiksi visuaalisena, verbaalisena tai auditiivisena. Teksti voi myös ilmetä eri tavoin, muun muassa
digitaalisena, painettuna tai puhuttuna. Opetussuunnitelma ei kuitenkaan tarjoa keinoja tekstien välisten merkitysten tuottamiseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan taidekasvatukseen kehitettyä intertekstuaalista menetelmää ja sen
yhteyttä mediapedagogiikkaan. Tutkimusaineistona on Helsingin yliopiston
opettajaksi opiskelevien intertekstuaalisia tulkintoja kuvataiteen kytköksistä
kulttuuriin. Opetuksessa kehitettyä mallia ehdotetaan sovellettavaksi monilukutaitoon ja (kuvataiteen)opetukseen. Sen avulla laaja-alaisia tekstejä voidaan tutkia avoimesti sekä tuottaa, tulkita ja luoda uusia merkityksiä taiteen,
tieteen, kulttuurin, median ja oppijoiden välisessä pedagogisessa monimerkityksellisessä tilassa.
Original languageFinnish
Title of host publicationSiirtymiä ja ajan merkkejä koulutuksessa : Opetussuunnitelmatutkimuksen näkökulmia
EditorsTero Autio, Liisa Hakala, Tiina Kujala
Number of pages22
Place of PublicationTampere
PublisherTampere University Press
Publication date16 Dec 2019
Pages297-318
ISBN (Print)978-952-359-009-0
ISBN (Electronic)978-952-359-008-3
Publication statusPublished - 16 Dec 2019
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this