Talous- ja kuluttajakasvatus talousosaamisen mahdollistajana

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Tarkastelemme artikkelissa talous- ja kuluttajakasvatuksen oppihistoriallisia lähtökohtia sekä käsitteiden välisiä kytköksiä. Talouden lukutaitoa pidetään keskeisenä kansalaistaitona talouskasvatuksen perinteessä. Lukutaitoon kohdistuu kuitenkin kritiikkiä sen staattisuuden vuoksi. Lukutaidon rinnalla tarkastelemme talouden opetusta myös taloudellisen kyvykkyyden kautta, missä painottuu käytännön talous- ja kuluttajaosaaminen ja toimijuus. Pohdimme myös sitä, miten talouden teemoja ja sisältöalueita tulisi opetuksessa painottaa kestävyyshaasteen edessä.
Original languageFinnish
JournalKansantaloudellinen Aikakauskirja
Volume115
Issue number4
Pages (from-to)588-603
Number of pages16
ISSN0022-8427
Publication statusPublished - 2019
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 511 Economics
  • 516 Educational sciences

Cite this