Talous- ja velkaneuvonnan sekä ulosoton (TVU) koulutusohjelman verkostoanalyysi

Taina Ketola

    Research output: Book/ReportCommissioned reportProfessional

    Abstract

    Kyseessä on Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmeniassa toteutettavan talous- ja velkaneuvonnan sekä ulosoton koulutusohjelman (TVU) verkostoanalyysi. Verkostoanalyysissä kuvataan koulutusohjelman kehittämisen, suunnittelemisen ja toteuttamisen aikana syntyneet verkostot. Koulutusohjelma on tarkoitettu korkeakoulututkinnon ja muutaman vuoden työssäolon jälkeen suoritettavaksi oppimisprosessiksi.

    TVU:n koulutusohjelmaa on toteutettu vuodesta 2009 Helsingin yliopiston Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmeniassa. Tällä hetkellä on meneillään koulutusohjelman kolmas toteutusvuosi. Koulutusohjelma on työelämälähtöinen ja työssä oppiminen on koulutuksessa korostetussa roolissa. Käytännön tiedon ja tieteen yhteensovittamiseksi verkostoissa toimiminen on tärkeää. Myös koulutusohjelman laadun kehittämiseksi verkostojen ylläpito on kannattavaa.

    Verkostoanalyysin tuloksena koulutusohjelman toimintaympäristöstä löytyi 3 erilaista verkostoa. Suunnittelu- ja kehittämisverkosto, opiskelija – ja työnantajaverkosto sekä kouluttaja –ja asiantuntijaverkosto. Verkostoanalyysin tarkoituksena on tunnistaa eri verkostot jatkotyöskentelyä varten. Kovin syvällisesti verkostoja ei käyty läpi tutkimusekonomisista syistä mutta jatkokehittelyn kannalta verkostojen tunnistaminen ja analysoiminen tuo hyötyä Palmenialle.

    Verkostojen kehittäminen ja ylläpito yliopiston näkökulmasta on sen kolmannen tehtävän toteutusta käytännössä. Yliopiston päätehtävistä kolmas on yhteiskunnallinen vuorovaikutus. Varsinkin tässä koulutusohjelmassa ja sen ympärille rakennetuissa verkostoissa yhteiskunnallinen vuorovaikutus on keskiössä. Koulutusohjelmassa opiskelevat antavat käytännön tietoa elävästä elämästä yliopiston asiantuntijoille ja tutkijoille, jotka taas vuorostaan jakavat tieteellistä tutkimustietoa opiskelijoille.


    Original languageFinnish
    Number of pages10
    Publication statusPublished - 4 Jul 2012
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Fields of Science

    • 517 Political science
    • 516 Educational sciences

    Cite this