Textmöten i det uppkopplade klassrummet: Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning

Anna Slotte, Christina Olin-Scheller , Marie Tanner

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Gymnasiestuderande i Norden är idag uppkopplade i klassrummet via datorer och pekplattor och det finns uttalade krav på att lärarna ska digitalisera undervisningen. I denna artikel sätter vi fokus på framväxande nya litteracitetspraktiker i gymnasieklassrum i Sverige och Finland. Syftet är att diskutera hur aspekter av ”new technical stuff” (NTS), den digitala kodens tekniska erbjudanden respektive ”new ethos stuff” (NES), nya användnings- mönster och förhållningssätt, sätts i rörelse i framväxande digitala litteracitets- praktiker (Lankshear & Knobel, 2011). Analyserna bygger på ett video- etnografiskt material, där gymnasiestuderandes interaktion och aktiviteter i klassrummet dokumenterats med hjälp av videoinspelning och skärmspegling av deras mobiltelefoner. Resultatet visar att digitaliseringen kan relateras till en starkare individualisering av undervisningen. Vidare pekar resultaten på att förutsättningar för en mer utvecklad NES i undervisningen tycks vara en genomtänkt introduktion och idé, samt explicit uttryckta förväntningar i förhållande till bruket av digitala resurser.

Original languageSwedish
Title of host publication Genom texter och världar : Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio
EditorsHeidi Höglund, Sofia Jusslin, Matilda Ståhl, Anders Westerlund
Number of pages17
Place of PublicationÅbo
PublisherÅbo Akademis förlag
Publication date30 Aug 2019
Pages121–137
ISBN (Print)978-951-765-926-0
ISBN (Electronic)978-951-765-927-7
Publication statusPublished - 30 Aug 2019
MoE publication typeA3 Book chapter

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

Slotte, A., Olin-Scheller , C., & Tanner, M. (2019). Textmöten i det uppkopplade klassrummet: Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning. In H. Höglund, S. Jusslin, M. Ståhl, & A. Westerlund (Eds.), Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio (pp. 121–137). Åbo: Åbo Akademis förlag.
Slotte, Anna ; Olin-Scheller , Christina ; Tanner, Marie. / Textmöten i det uppkopplade klassrummet : Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning. Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. editor / Heidi Höglund ; Sofia Jusslin ; Matilda Ståhl ; Anders Westerlund. Åbo : Åbo Akademis förlag, 2019. pp. 121–137
@inbook{77c31ea74b594617b37d3bdbf516d197,
title = "Textm{\"o}ten i det uppkopplade klassrummet: Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning",
abstract = "Gymnasiestuderande i Norden {\"a}r idag uppkopplade i klassrummet via datorer och pekplattor och det finns uttalade krav p{\aa} att l{\"a}rarna ska digitalisera undervisningen. I denna artikel s{\"a}tter vi fokus p{\aa} framv{\"a}xande nya litteracitetspraktiker i gymnasieklassrum i Sverige och Finland. Syftet {\"a}r att diskutera hur aspekter av ”new technical stuff” (NTS), den digitala kodens tekniska erbjudanden respektive ”new ethos stuff” (NES), nya anv{\"a}ndnings- m{\"o}nster och f{\"o}rh{\aa}llningss{\"a}tt, s{\"a}tts i r{\"o}relse i framv{\"a}xande digitala litteracitets- praktiker (Lankshear & Knobel, 2011). Analyserna bygger p{\aa} ett video- etnografiskt material, d{\"a}r gymnasiestuderandes interaktion och aktiviteter i klassrummet dokumenterats med hj{\"a}lp av videoinspelning och sk{\"a}rmspegling av deras mobiltelefoner. Resultatet visar att digitaliseringen kan relateras till en starkare individualisering av undervisningen. Vidare pekar resultaten p{\aa} att f{\"o}ruts{\"a}ttningar f{\"o}r en mer utvecklad NES i undervisningen tycks vara en genomt{\"a}nkt introduktion och id{\'e}, samt explicit uttryckta f{\"o}rv{\"a}ntningar i f{\"o}rh{\aa}llande till bruket av digitala resurser.",
keywords = "516 Pedagogik, digital literacy, gymnasiet, upper secondary education, litteracitetspraktiker, new ethos stuff, video ethnography, Classroom interaction, uppkopplade klassrum, connected classrooms",
author = "Anna Slotte and Christina Olin-Scheller and Marie Tanner",
year = "2019",
month = "8",
day = "30",
language = "svenska",
isbn = "978-951-765-926-0",
pages = "121–137",
editor = "Heidi H{\"o}glund and Sofia Jusslin and Matilda St{\aa}hl and Anders Westerlund",
booktitle = "Genom texter och v{\"a}rldar",
publisher = "{\AA}bo Akademis f{\"o}rlag",
address = "Finland",

}

Slotte, A, Olin-Scheller , C & Tanner, M 2019, Textmöten i det uppkopplade klassrummet: Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning. in H Höglund, S Jusslin, M Ståhl & A Westerlund (eds), Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo Akademis förlag, Åbo, pp. 121–137.

Textmöten i det uppkopplade klassrummet : Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning. / Slotte, Anna; Olin-Scheller , Christina; Tanner, Marie.

Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. ed. / Heidi Höglund; Sofia Jusslin; Matilda Ståhl; Anders Westerlund. Åbo : Åbo Akademis förlag, 2019. p. 121–137.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

TY - CHAP

T1 - Textmöten i det uppkopplade klassrummet

T2 - Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning

AU - Slotte, Anna

AU - Olin-Scheller , Christina

AU - Tanner, Marie

PY - 2019/8/30

Y1 - 2019/8/30

N2 - Gymnasiestuderande i Norden är idag uppkopplade i klassrummet via datorer och pekplattor och det finns uttalade krav på att lärarna ska digitalisera undervisningen. I denna artikel sätter vi fokus på framväxande nya litteracitetspraktiker i gymnasieklassrum i Sverige och Finland. Syftet är att diskutera hur aspekter av ”new technical stuff” (NTS), den digitala kodens tekniska erbjudanden respektive ”new ethos stuff” (NES), nya användnings- mönster och förhållningssätt, sätts i rörelse i framväxande digitala litteracitets- praktiker (Lankshear & Knobel, 2011). Analyserna bygger på ett video- etnografiskt material, där gymnasiestuderandes interaktion och aktiviteter i klassrummet dokumenterats med hjälp av videoinspelning och skärmspegling av deras mobiltelefoner. Resultatet visar att digitaliseringen kan relateras till en starkare individualisering av undervisningen. Vidare pekar resultaten på att förutsättningar för en mer utvecklad NES i undervisningen tycks vara en genomtänkt introduktion och idé, samt explicit uttryckta förväntningar i förhållande till bruket av digitala resurser.

AB - Gymnasiestuderande i Norden är idag uppkopplade i klassrummet via datorer och pekplattor och det finns uttalade krav på att lärarna ska digitalisera undervisningen. I denna artikel sätter vi fokus på framväxande nya litteracitetspraktiker i gymnasieklassrum i Sverige och Finland. Syftet är att diskutera hur aspekter av ”new technical stuff” (NTS), den digitala kodens tekniska erbjudanden respektive ”new ethos stuff” (NES), nya användnings- mönster och förhållningssätt, sätts i rörelse i framväxande digitala litteracitets- praktiker (Lankshear & Knobel, 2011). Analyserna bygger på ett video- etnografiskt material, där gymnasiestuderandes interaktion och aktiviteter i klassrummet dokumenterats med hjälp av videoinspelning och skärmspegling av deras mobiltelefoner. Resultatet visar att digitaliseringen kan relateras till en starkare individualisering av undervisningen. Vidare pekar resultaten på att förutsättningar för en mer utvecklad NES i undervisningen tycks vara en genomtänkt introduktion och idé, samt explicit uttryckta förväntningar i förhållande till bruket av digitala resurser.

KW - 516 Pedagogik

KW - digital literacy

KW - gymnasiet

KW - upper secondary education

KW - litteracitetspraktiker

KW - new ethos stuff

KW - video ethnography

KW - Classroom interaction

KW - uppkopplade klassrum

KW - connected classrooms

M3 - Kapitel

SN - 978-951-765-926-0

SP - 121

EP - 137

BT - Genom texter och världar

A2 - Höglund, Heidi

A2 - Jusslin, Sofia

A2 - Ståhl, Matilda

A2 - Westerlund, Anders

PB - Åbo Akademis förlag

CY - Åbo

ER -

Slotte A, Olin-Scheller C, Tanner M. Textmöten i det uppkopplade klassrummet: Digitala resurser och nya litteracitetspraktiker i gymnasieskolans undervisning. In Höglund H, Jusslin S, Ståhl M, Westerlund A, editors, Genom texter och världar: Svenska och litteratur med didaktisk inriktning – festskrift till Ria Heilä-Ylikallio. Åbo: Åbo Akademis förlag. 2019. p. 121–137