Eurokriisin politisoituminen suomalaisissa sanomalehdissä

Translated title of the contribution: The politicization of the eurozone crisis in Finnish newspapers

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

The paper analyses how Finnish newspapers politicized the Euro Crisis in 2010–2012. By politicization we refer to the ways papers introduce alternative interpretations, solutions and public actors to the Crisis. The sample of the analysis consists of 971 journalistic articles discussing the Euro Crisis and was collected from Helsingin Sanomat, Kauppalehti, Kaleva and Ilta-Sanomat. The study is part of the comparative research project “The Euro Crisis, Media Coverage, and Perceptions of Europe within the EU” directed by the Reuters Institute at the University of Oxford. According to our analysis the Finnish newspapers discussed the Crisis mainly from an economic point of view. Therefore they politicized the Crisis primarily by introducing economic-political interpretations of the causes of and responses to the crisis. The dominant views in the press closely followed those of the European decision-making elite, and alternative views were uncommon. The infrequency of economic policy alternatives in the public discussion is primarily explained by the public unanimity of European decision-makers’ and their position as favored sources of the press. Also economists enjoyed a significant role as news sources, and they slightly diversified the public discussion on the Crisis. The role of local politicians and representatives of civic society was significantly smaller. The general newspapers echoed European policy-makers the most intimately, whereas the economic and the afternoon paper manifested a little more variety in their approaches. However, in general Finnish newspapers discussed the Crisis very uniformly and thus politicized it rather poorly.
Original languageFinnish
JournalMedia ja viestintä
Volume38
Issue number1
Pages (from-to)1-22
ISSN1798-3827
Publication statusPublished - 2015
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 518 Media and communications
  • euro crisis
  • EU journalism
  • politicisation
  • elite
  • economic policy

Cite this

@article{3e696effa05244a78f00eb36f4700cf7,
title = "Eurokriisin politisoituminen suomalaisissa sanomalehdiss{\"a}",
abstract = "Artikkelissa analysoidaan suomalaisten sanomalehtien tapaa politisoida eurokriisi vuosina 2010–2012. Politisoinnilla viitataan lehtien tapoihin tuottaa vaihtoehtoisia n{\"a}kemyksi{\"a} ja ratkaisumalleja kriisist{\"a} sek{\"a} tuoda julkiseen keskusteluun erilaisia toimijoita. Tutkimuksen aineisto koostuu 971 eurokriisi{\"a} k{\"a}sitelleest{\"a} lehtiartikkelista, jotka ker{\"a}ttiin Helsingin Sanomista, Kauppalehdest{\"a}, Kalevasta ja Ilta-Sanomista. Tutkimus on osa Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin johtamaa kansainv{\"a}list{\"a} hanketta, jossa vertaillaan kymmenen EU-maan lehtien eurokriisijulkisuutta. Analyysin perusteella lehdist{\"o} k{\"a}sitteli eurokriisi{\"a} enimm{\"a}kseen talouden n{\"a}k{\"o}kulmasta ja politisoi sit{\"a} p{\"a}{\"a}osin erilaisten talouspoliittisten tulkintojen ja ratkaisutapojen kautta. Lehdist{\"o}n hallitsevat kriisitulkinnat mukailivat eurooppalaisen p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoeliitin n{\"a}kemyksi{\"a}, ja vaihtoehtoiset n{\"a}k{\"o}kulmat olivat harvinaisia. Vaihtoehtojen v{\"a}h{\"a}isyytt{\"a} selitt{\"a}{\"a} p{\"a}{\"a}osin se, ett{\"a} lehdist{\"o} suosi l{\"a}hteen{\"a}{\"a}n varsin yksimielisesti esiintynytt{\"a} eurooppalaista p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoeliitti{\"a}. My{\"o}s ekonomisteilla oli merkitt{\"a}v{\"a} rooli julkisuudessa, ja he toivat keskusteluun jonkin verran vaihtoehtoisia n{\"a}kemyksi{\"a}. Sen sijaan kansallisten poliitikkojen ja erityisesti kansalaisyhteiskunnan edustajien merkitys julkisuudessa j{\"a}i v{\"a}h{\"a}iseksi. Yleissanomalehdet mukailivat eniten p{\"a}{\"a}t{\"o}ksentekoeliitti{\"a}, talous- ja iltap{\"a}iv{\"a}lehti toivat keskusteluun hiukan useammin vaihtoehtoisia {\"a}{\"a}ni{\"a}. K{\"a}sittelem{\"a}ll{\"a} kriisi{\"a} yksi{\"a}{\"a}nisesti suomalainen lehdist{\"o} onnistui kaikkiaan varsin heikosti eurokriisin politisoimisessa.",
keywords = "518 Media- ja viestint{\"a}tieteet, euro crisis, EU journalism, politicisation, elite, economic policy",
author = "Timo Harjuniemi and Juha Herkman and Markus Ojala",
year = "2015",
language = "suomi",
volume = "38",
pages = "1--22",
journal = "Media & viestint{\"a} : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti",
issn = "1798-3827",
publisher = "Tiedotusopillinen yhdistys",
number = "1",

}

Eurokriisin politisoituminen suomalaisissa sanomalehdissä. / Harjuniemi, Timo; Herkman, Juha; Ojala, Markus.

In: Media ja viestintä, Vol. 38, No. 1, 2015, p. 1-22.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Eurokriisin politisoituminen suomalaisissa sanomalehdissä

AU - Harjuniemi, Timo

AU - Herkman, Juha

AU - Ojala, Markus

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Artikkelissa analysoidaan suomalaisten sanomalehtien tapaa politisoida eurokriisi vuosina 2010–2012. Politisoinnilla viitataan lehtien tapoihin tuottaa vaihtoehtoisia näkemyksiä ja ratkaisumalleja kriisistä sekä tuoda julkiseen keskusteluun erilaisia toimijoita. Tutkimuksen aineisto koostuu 971 eurokriisiä käsitelleestä lehtiartikkelista, jotka kerättiin Helsingin Sanomista, Kauppalehdestä, Kalevasta ja Ilta-Sanomista. Tutkimus on osa Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin johtamaa kansainvälistä hanketta, jossa vertaillaan kymmenen EU-maan lehtien eurokriisijulkisuutta. Analyysin perusteella lehdistö käsitteli eurokriisiä enimmäkseen talouden näkökulmasta ja politisoi sitä pääosin erilaisten talouspoliittisten tulkintojen ja ratkaisutapojen kautta. Lehdistön hallitsevat kriisitulkinnat mukailivat eurooppalaisen päätöksentekoeliitin näkemyksiä, ja vaihtoehtoiset näkökulmat olivat harvinaisia. Vaihtoehtojen vähäisyyttä selittää pääosin se, että lehdistö suosi lähteenään varsin yksimielisesti esiintynyttä eurooppalaista päätöksentekoeliittiä. Myös ekonomisteilla oli merkittävä rooli julkisuudessa, ja he toivat keskusteluun jonkin verran vaihtoehtoisia näkemyksiä. Sen sijaan kansallisten poliitikkojen ja erityisesti kansalaisyhteiskunnan edustajien merkitys julkisuudessa jäi vähäiseksi. Yleissanomalehdet mukailivat eniten päätöksentekoeliittiä, talous- ja iltapäivälehti toivat keskusteluun hiukan useammin vaihtoehtoisia ääniä. Käsittelemällä kriisiä yksiäänisesti suomalainen lehdistö onnistui kaikkiaan varsin heikosti eurokriisin politisoimisessa.

AB - Artikkelissa analysoidaan suomalaisten sanomalehtien tapaa politisoida eurokriisi vuosina 2010–2012. Politisoinnilla viitataan lehtien tapoihin tuottaa vaihtoehtoisia näkemyksiä ja ratkaisumalleja kriisistä sekä tuoda julkiseen keskusteluun erilaisia toimijoita. Tutkimuksen aineisto koostuu 971 eurokriisiä käsitelleestä lehtiartikkelista, jotka kerättiin Helsingin Sanomista, Kauppalehdestä, Kalevasta ja Ilta-Sanomista. Tutkimus on osa Oxfordin yliopiston Reuters-instituutin johtamaa kansainvälistä hanketta, jossa vertaillaan kymmenen EU-maan lehtien eurokriisijulkisuutta. Analyysin perusteella lehdistö käsitteli eurokriisiä enimmäkseen talouden näkökulmasta ja politisoi sitä pääosin erilaisten talouspoliittisten tulkintojen ja ratkaisutapojen kautta. Lehdistön hallitsevat kriisitulkinnat mukailivat eurooppalaisen päätöksentekoeliitin näkemyksiä, ja vaihtoehtoiset näkökulmat olivat harvinaisia. Vaihtoehtojen vähäisyyttä selittää pääosin se, että lehdistö suosi lähteenään varsin yksimielisesti esiintynyttä eurooppalaista päätöksentekoeliittiä. Myös ekonomisteilla oli merkittävä rooli julkisuudessa, ja he toivat keskusteluun jonkin verran vaihtoehtoisia näkemyksiä. Sen sijaan kansallisten poliitikkojen ja erityisesti kansalaisyhteiskunnan edustajien merkitys julkisuudessa jäi vähäiseksi. Yleissanomalehdet mukailivat eniten päätöksentekoeliittiä, talous- ja iltapäivälehti toivat keskusteluun hiukan useammin vaihtoehtoisia ääniä. Käsittelemällä kriisiä yksiäänisesti suomalainen lehdistö onnistui kaikkiaan varsin heikosti eurokriisin politisoimisessa.

KW - 518 Media- ja viestintätieteet

KW - euro crisis

KW - EU journalism

KW - politicisation

KW - elite

KW - economic policy

M3 - Artikkeli

VL - 38

SP - 1

EP - 22

JO - Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti

JF - Media & viestintä : kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen lehti

SN - 1798-3827

IS - 1

ER -