Projects per year
Abstract
Tutkielman päätavoitteena oli tutkia tieto- ja viestintätekniikkaan (TVT) pohjautuvien oppimisympäristöjen mahdollisuuksia ja TVT:n hyödyntämistä tukevaa koulutusta kemian opetuksessa. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä ovat TVT:an pohjautuvat kemian oppimisympäristöt, mielekäs kemian oppiminen, opetussuunnitelmien perusteet ja innovaatioiden diffuusioteoria.
Tutkielma sisältää neljä tutkimusta, joista kaksi ovat kehittämistutkimuksia ja kaksi tapaustutkimuksia. Tutkimuksia ohjasivat päätutkimuskysymykset: 1) Millaisia uusia mahdollisuuksia tieto- ja viestintätekniikkaan pohjautuvat oppimisympäristöt tuovat kemian opetukselle? ja 2) Millainen koulutus tukee tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä kemian opetuksessa? Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia kartoittamalla yhteensä 100 kemian aineenopettajan ja opiskelijan käsityksiä sekä kokemuksia TVT-pohjaisista kemian oppimisympäristöistä ja koulutuksesta.
Tutkielma antaa kokonaiskuvan TVT:n käytön ja koulutuksen nykytilasta, haasteista ja mahdollisuuksista kemian opetuksessa. Kehittämistutkimuksien päätuloksena saatiin viisi uutta opettajien käyttöön soveltuvaa TVT-pohjaista kemian oppimisympäristöä. Tutkimuksien mukaan TVT:a voidaan hyödyntää
kaikkien oppimisympäristöjä määrittelevien osatekijöiden (didaktiset, fyysiset, tekniset ja sosiaaliset) tukena. Esille nousivat erityisesti TVT:n merkitys opiskelijoiden motivoijana ja sen mahdollistamat monipuoliset visualisointiresurssit.
Tapaustutkimuksista saatiin lisätietoa TVT:n hyödyntämiseen tarvittavan koulutuksen sisältöjen ja tavoitteiden suunnitteluun ja toteutukseen kemian opetuksessa. Tulosten mukaan aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuva lähi- ja etäopetusta sisältävä tavoitteellinen koulutus tukee innovaation taidollista omaksumista yksilötasolla. Tutkimustuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa yhtenä mallina
alueellisen koulutustoiminnan kehittämisessä. Tämä tutkielma osoittaa TVT:n hyödyntämiseen liittyvän tutkimuksen olevan ajankohtainen kemian opetuksen tutkimusala nopeasti modernisoituvassa yhteiskunnassa
Tutkielma sisältää neljä tutkimusta, joista kaksi ovat kehittämistutkimuksia ja kaksi tapaustutkimuksia. Tutkimuksia ohjasivat päätutkimuskysymykset: 1) Millaisia uusia mahdollisuuksia tieto- ja viestintätekniikkaan pohjautuvat oppimisympäristöt tuovat kemian opetukselle? ja 2) Millainen koulutus tukee tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä kemian opetuksessa? Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia kartoittamalla yhteensä 100 kemian aineenopettajan ja opiskelijan käsityksiä sekä kokemuksia TVT-pohjaisista kemian oppimisympäristöistä ja koulutuksesta.
Tutkielma antaa kokonaiskuvan TVT:n käytön ja koulutuksen nykytilasta, haasteista ja mahdollisuuksista kemian opetuksessa. Kehittämistutkimuksien päätuloksena saatiin viisi uutta opettajien käyttöön soveltuvaa TVT-pohjaista kemian oppimisympäristöä. Tutkimuksien mukaan TVT:a voidaan hyödyntää
kaikkien oppimisympäristöjä määrittelevien osatekijöiden (didaktiset, fyysiset, tekniset ja sosiaaliset) tukena. Esille nousivat erityisesti TVT:n merkitys opiskelijoiden motivoijana ja sen mahdollistamat monipuoliset visualisointiresurssit.
Tapaustutkimuksista saatiin lisätietoa TVT:n hyödyntämiseen tarvittavan koulutuksen sisältöjen ja tavoitteiden suunnitteluun ja toteutukseen kemian opetuksessa. Tulosten mukaan aikaisempaan tutkimustietoon pohjautuva lähi- ja etäopetusta sisältävä tavoitteellinen koulutus tukee innovaation taidollista omaksumista yksilötasolla. Tutkimustuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa yhtenä mallina
alueellisen koulutustoiminnan kehittämisessä. Tämä tutkielma osoittaa TVT:n hyödyntämiseen liittyvän tutkimuksen olevan ajankohtainen kemian opetuksen tutkimusala nopeasti modernisoituvassa yhteiskunnassa
Original language | Finnish |
---|---|
Awarding Institution |
|
Award date | 1 Jul 2010 |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | |
Publication status | Published - 24 Feb 2010 |
MoE publication type | G3 Licentiate thesis |
Bibliographical note
Säilytyspaikka: 1) Kumpulan kampuskirjasto ja 2) Kemian laitos, laitoskirjasto Kemian opettajankoulutusyksikköNote regarding dissertation
Lisensiaattitutkielma koostuu yhteenvedosta ja viidestä refereejulkaisusta,Fields of Science
- 116 Chemical sciences
Projects
- 1 Finished
-
Design Research Project: Meaningful Molecular Modelling for School Instruction in Chemistry
Aksela, M. (Project manager), Pernaa, J. (Principal Investigator) & Lundell, J. (Participant)
01/05/2008 → 01/06/2011
Project: Research project