Todistusvalinnan vertailua muihin valintatapoihin – yliopisto-opiskelijan opintomenestys ja siihen vaikuttavia tekijöitä

Translated title of the contribution: Comparing university students selected through grade-based admissions with students selected through other methods: academic achievement and related factors

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Yliopistojen vuonna 2020 uudistuneet opiskelijavalinnat ja erityisesti todistusvalinta ovat olleet viime vuosina julkisen keskustelun ja kritiikin alaisena. Uudistuksen jälkeistä tutkimusta on kuitenkin vain vähän saatavilla. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme opintomenestystä ja siihen vaikuttavia tekijöitä vertaillen todistusvalinnalla ja muilla valintatavoilla valittuja. Tarkastelun kohteenamme olivat opintomenestyksen lisäksi opiskelijoiden hakumotiivit, pystyvyysuskomukset, opiskelu-uupumus, kokemukset oppimisympäristöstä sekä lähestymistavat oppimiseen. Aineistossa oli 247 lukuvuonna 2020 opintonsa aloittanutta opiskelijaa. Analysoimme aineistoa käyttäen riippumattomien otosten t-testiä ja toistomittausten varianssianalyysiä. Tulokset osoittivat, että opintomenestyksessä todistusvalinnalla valitut eivät eronneet muista opiskelijoista. Todistusvalinnalla valitut kokivat kuitenkin muita vahvemmin hakumotiivinsa epäselväksi ja muita heikommin itsensä kehittämistä tavoittelevaksi. Lisäksi todistusvalinnalla valitut kokivat opintonsa vähemmän kiinnostaviksi. Uupumusriski todistusvalinnalla valituilla oli muita suurempi ensimmäisen opintovuoden lopussa, samoin kuin ei-reflektiivinen lähestymistapa oppimiseen. Tutkimus tukee julkisuudessa esitettyjä huolia todistusvalinnasta. Olisi tärkeää, että yliopistot tukisivat sekä korkeakoulutukseen siirtymää että kiinnostuksen ja motivaation kehittymistä ensimmäisen opintovuoden aikana sekä opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoyhteisöön.
Translated title of the contributionComparing university students selected through grade-based admissions with students selected through other methods: academic achievement and related factors
Original languageFinnish
JournalKasvatus
Volume55
Issue number1
Pages (from-to)63-78
Number of pages16
ISSN0022-927X
DOIs
Publication statusPublished - 2024
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this