Tutkiva kemian opettaja: Kemian käsitteet ja ilmiöt opetuksessa (osa 2)

Maija Aksela ja kemian opettajankoulutusyksikön opiskelijoita

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientific

Abstract

Kemian opettajan perustaitoihin kuuluu ymmärtää lapsen ja nuoren kemian käsitteisiin sekä
ilmiöihin liittyvää ajattelua opetuksen suunnittelun pohjana. Käsitteenmuodostus on dynaaminen
prosessi: lapsi ja nuori kasvaa käsitteiden ja ilmiöiden ymmärtämisessä ja soveltamisessa eri
kehitysvaihessaan. Artikkelissa termillä vaihtoehtoiset käsitykset tarkoitetaan lapsen tai nuoren eri
vaiheissa muodostuneita käsityksiä, jotka poikkeavat vielä nykytieteen käsitteistä. Tämä artikkeli
on jatkoa vuoden 2009 Kemian opetuksen päivien kirjassa ilmestyneelle osalle 1. Tässä
artikkelissa esitellään kevään 2009 Kemian opetuksen keskeiset alueet II -kurssin tulevien
opettajien haasteellisiksi kokemia kemian käsitteitä ja ilmiöitä aikaisemman tutkimustiedon pohjalta
sekä niihin liittyviä käytännön aktiviteetteja. Niitä voidaan hyödyntää kemian opetuksessa eri
asteilla.
Original languageFinnish
Title of host publicationTutkiva lähestymistapa kemian opetukseen
Number of pages28
Publisher Helsingin yliopisto, Kemian opetuksen keskus, Kemian laitos
Publication date7 Dec 2010
Pages29-66
ISBN (Print)978-952-10-6747-1
ISBN (Electronic)978-952-10-6748-8
Publication statusPublished - 7 Dec 2010
MoE publication typeB2 Book chapter

Fields of Science

  • 116 Chemical sciences

Cite this