Tyttöjen ja poikien arvosanaerot motivaatiotekijöiden ja Pisa-tutkimusten valossa

Research output: Contribution to journalArticleScientific

Abstract

Tytöt saavat nykyään keskimäärin korkeampia arvosanoja kuin pojat kaikissa oppiaineissa, ja uusimpien PISA-testien valossa kuilu tyttöjen ja poikien menestyksen välillä on kasvanut hälyttävästi: erot tyttöjen ja poikien menestyksen välillä ei ole missään muualla niin näkyvä kuin Suomessa. Tässä artikkelissa tyttöjen ja poikien arvosanaeroja tarkastellaan PISA-testien valossa. Lisäksi pohditaan motivaation ja koulumenestyksen yhteyttä eri näkökulmista. PISA-testien yhteydessä teetetyt kyselyt nimittäin paljastavat, että tytöillä on huomattavasti poikia korkeammat tavoitteet koulutuksen ja tulevan ammatin suhteen. Tämä viittaisi siihen, että poikien motivaatio koulutyötä kohtaan on vähäisempää kuin tytöillä. Moni poika kokeekin koulun ja omien kiinnostuksen kohteidensa kulkevan eri suuntiin. Koulu ei siis tunnu koskettavan heitä henkilökohtaisesti. Tytöt saattavat löytää koulumaailmasta poikia enemmän kosketuspinta-alaa suhteessa omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Tyttöjen ja poikien arvosanoissa on niin suuri ero, että tämä vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa toisen asteen koulutukseen hakeuduttaessa. Poikien tyttöjä alhaisempi koulumotivaatio näyttäisikin heijastuvan jo siihenkin, kuinka suuri osa pojista suorittaa toisen asteen koulutuksen tai korkeakoulututkinnon. Opettajankoulutuksessa tulisi siis ehkä jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota tasa-arvokasvatuksen vaatimuksiin sekä tyttöjen ja poikien yhdenvertaiseen huomioimiseen ja tukemiseen. Harrastusten ja koulutyön nykyistä tehokkaampi linkittäminen toisiinsa saattaisi myös hyödyttää joitakin oppilaita.
Original languageFinnish
JournalKasvatus
Volume48
Issue number1
Pages (from-to)52-56
Number of pages5
ISSN0022-927X
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeB1 Journal article

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this

@article{ba9953dc221a4560b8ba328646e8b794,
title = "Tytt{\"o}jen ja poikien arvosanaerot motivaatiotekij{\"o}iden ja Pisa-tutkimusten valossa",
abstract = "Tyt{\"o}t saavat nyky{\"a}{\"a}n keskim{\"a}{\"a}rin korkeampia arvosanoja kuin pojat kaikissa oppiaineissa, ja uusimpien PISA-testien valossa kuilu tytt{\"o}jen ja poikien menestyksen v{\"a}lill{\"a} on kasvanut h{\"a}lytt{\"a}v{\"a}sti: erot tytt{\"o}jen ja poikien menestyksen v{\"a}lill{\"a} ei ole miss{\"a}{\"a}n muualla niin n{\"a}kyv{\"a} kuin Suomessa. T{\"a}ss{\"a} artikkelissa tytt{\"o}jen ja poikien arvosanaeroja tarkastellaan PISA-testien valossa. Lis{\"a}ksi pohditaan motivaation ja koulumenestyksen yhteytt{\"a} eri n{\"a}k{\"o}kulmista. PISA-testien yhteydess{\"a} teetetyt kyselyt nimitt{\"a}in paljastavat, ett{\"a} tyt{\"o}ill{\"a} on huomattavasti poikia korkeammat tavoitteet koulutuksen ja tulevan ammatin suhteen. T{\"a}m{\"a} viittaisi siihen, ett{\"a} poikien motivaatio kouluty{\"o}t{\"a} kohtaan on v{\"a}h{\"a}isemp{\"a}{\"a} kuin tyt{\"o}ill{\"a}. Moni poika kokeekin koulun ja omien kiinnostuksen kohteidensa kulkevan eri suuntiin. Koulu ei siis tunnu koskettavan heit{\"a} henkil{\"o}kohtaisesti. Tyt{\"o}t saattavat l{\"o}yt{\"a}{\"a} koulumaailmasta poikia enemm{\"a}n kosketuspinta-alaa suhteessa omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Tytt{\"o}jen ja poikien arvosanoissa on niin suuri ero, ett{\"a} t{\"a}m{\"a} vaikuttaa heid{\"a}n mahdollisuuksiinsa toisen asteen koulutukseen hakeuduttaessa. Poikien tytt{\"o}j{\"a} alhaisempi koulumotivaatio n{\"a}ytt{\"a}isikin heijastuvan jo siihenkin, kuinka suuri osa pojista suorittaa toisen asteen koulutuksen tai korkeakoulututkinnon. Opettajankoulutuksessa tulisi siis ehk{\"a} jatkossa kiinnitt{\"a}{\"a} entist{\"a} enemm{\"a}n huomiota tasa-arvokasvatuksen vaatimuksiin sek{\"a} tytt{\"o}jen ja poikien yhdenvertaiseen huomioimiseen ja tukemiseen. Harrastusten ja kouluty{\"o}n nykyist{\"a} tehokkaampi linkitt{\"a}minen toisiinsa saattaisi my{\"o}s hy{\"o}dytt{\"a}{\"a} joitakin oppilaita.",
keywords = "516 Kasvatustieteet, koulu, tyt{\"o}t, pojat, arvosanat, PISA-tutkimus, motivaatio",
author = "Wiklund, {Satu Mari-Anna}",
year = "2017",
language = "suomi",
volume = "48",
pages = "52--56",
journal = "Kasvatus",
issn = "0022-927X",
publisher = "Kasvatustieteiden tutkimuslaitos",
number = "1",

}

Tyttöjen ja poikien arvosanaerot motivaatiotekijöiden ja Pisa-tutkimusten valossa. / Wiklund, Satu Mari-Anna.

In: Kasvatus, Vol. 48, No. 1, 2017, p. 52-56.

Research output: Contribution to journalArticleScientific

TY - JOUR

T1 - Tyttöjen ja poikien arvosanaerot motivaatiotekijöiden ja Pisa-tutkimusten valossa

AU - Wiklund, Satu Mari-Anna

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Tytöt saavat nykyään keskimäärin korkeampia arvosanoja kuin pojat kaikissa oppiaineissa, ja uusimpien PISA-testien valossa kuilu tyttöjen ja poikien menestyksen välillä on kasvanut hälyttävästi: erot tyttöjen ja poikien menestyksen välillä ei ole missään muualla niin näkyvä kuin Suomessa. Tässä artikkelissa tyttöjen ja poikien arvosanaeroja tarkastellaan PISA-testien valossa. Lisäksi pohditaan motivaation ja koulumenestyksen yhteyttä eri näkökulmista. PISA-testien yhteydessä teetetyt kyselyt nimittäin paljastavat, että tytöillä on huomattavasti poikia korkeammat tavoitteet koulutuksen ja tulevan ammatin suhteen. Tämä viittaisi siihen, että poikien motivaatio koulutyötä kohtaan on vähäisempää kuin tytöillä. Moni poika kokeekin koulun ja omien kiinnostuksen kohteidensa kulkevan eri suuntiin. Koulu ei siis tunnu koskettavan heitä henkilökohtaisesti. Tytöt saattavat löytää koulumaailmasta poikia enemmän kosketuspinta-alaa suhteessa omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Tyttöjen ja poikien arvosanoissa on niin suuri ero, että tämä vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa toisen asteen koulutukseen hakeuduttaessa. Poikien tyttöjä alhaisempi koulumotivaatio näyttäisikin heijastuvan jo siihenkin, kuinka suuri osa pojista suorittaa toisen asteen koulutuksen tai korkeakoulututkinnon. Opettajankoulutuksessa tulisi siis ehkä jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota tasa-arvokasvatuksen vaatimuksiin sekä tyttöjen ja poikien yhdenvertaiseen huomioimiseen ja tukemiseen. Harrastusten ja koulutyön nykyistä tehokkaampi linkittäminen toisiinsa saattaisi myös hyödyttää joitakin oppilaita.

AB - Tytöt saavat nykyään keskimäärin korkeampia arvosanoja kuin pojat kaikissa oppiaineissa, ja uusimpien PISA-testien valossa kuilu tyttöjen ja poikien menestyksen välillä on kasvanut hälyttävästi: erot tyttöjen ja poikien menestyksen välillä ei ole missään muualla niin näkyvä kuin Suomessa. Tässä artikkelissa tyttöjen ja poikien arvosanaeroja tarkastellaan PISA-testien valossa. Lisäksi pohditaan motivaation ja koulumenestyksen yhteyttä eri näkökulmista. PISA-testien yhteydessä teetetyt kyselyt nimittäin paljastavat, että tytöillä on huomattavasti poikia korkeammat tavoitteet koulutuksen ja tulevan ammatin suhteen. Tämä viittaisi siihen, että poikien motivaatio koulutyötä kohtaan on vähäisempää kuin tytöillä. Moni poika kokeekin koulun ja omien kiinnostuksen kohteidensa kulkevan eri suuntiin. Koulu ei siis tunnu koskettavan heitä henkilökohtaisesti. Tytöt saattavat löytää koulumaailmasta poikia enemmän kosketuspinta-alaa suhteessa omiin kiinnostuksen kohteisiinsa. Tyttöjen ja poikien arvosanoissa on niin suuri ero, että tämä vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa toisen asteen koulutukseen hakeuduttaessa. Poikien tyttöjä alhaisempi koulumotivaatio näyttäisikin heijastuvan jo siihenkin, kuinka suuri osa pojista suorittaa toisen asteen koulutuksen tai korkeakoulututkinnon. Opettajankoulutuksessa tulisi siis ehkä jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota tasa-arvokasvatuksen vaatimuksiin sekä tyttöjen ja poikien yhdenvertaiseen huomioimiseen ja tukemiseen. Harrastusten ja koulutyön nykyistä tehokkaampi linkittäminen toisiinsa saattaisi myös hyödyttää joitakin oppilaita.

KW - 516 Kasvatustieteet

KW - koulu

KW - tytöt

KW - pojat

KW - arvosanat

KW - PISA-tutkimus

KW - motivaatio

M3 - Artikkeli

VL - 48

SP - 52

EP - 56

JO - Kasvatus

JF - Kasvatus

SN - 0022-927X

IS - 1

ER -