Uskontolukutaidon arvioiminen – mitä 9-luokkalaiset tietävät maailmanuskonnoista?

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Tässä artikkelissa tarkastellaan 9-luokkalaisten tietoja ja ajatuksia selvittävän kansainvälisen tutkimushankkeen Suomen aineiston (n=1337) tuloksia. Tarkoituksena on uskontoa koskevan osaamisen mittaamisen lisäksi kehittää uskonnon osaamista ja uskonnonlukutaitoa koskevaa teoriaa ja arviointia empiirisen tutkimuksen pohjalta. Uskontolukutaitoa koskevat tieteelliset keskustelut eivät ole perustuneet riittävästi empiriaan, mitä tämä tutkimushanke pyrkii paikkaamaan. Tutkimuksen tässä vaiheessa keskityttiin uskonnonlukutaidon kognitiivisen aspektin mittaamiseen. Aineisto kerättiin tutkimuslomakkeella, johon operationalisoitiin maailmanuskontojen ominaispiirteitä, sekä niitä yhdistäviä ja erottavia tekijöitä mittaavia kysymyksiä. Tulokset kertovat, että yhdeksäsluokkalaisten maailmanuskontoja koskeva tuntemusta voidaan pitää tyydyttävänä. Osaaminen kuitenkin jakautui melko voimakkaasti maantieteellisen alueen, sukupuolen, opetusryhmän ja kiinnostuneisuuden perusteella. Osittain jakauma mukailee kouluoppimisen sosio-demografisia eroja, kuten tyttöjen ja eteläsuomalaisten parempaa koulumenestystä. Paremman osaamisen painottuminen Etelä-Suomeen kertonee myös monikulttuurisuuden vaikutuksesta maailmanuskontojen tuntemukseen. Vähemmistöuskontojen ja elämänkatsomustiedon heikommat tulokset herättävät kysymyksiä ja antavat aihetta lisätutkimuksille, sekä tutkimusvälineistön kehittämiselle.

The article examines the knowledge of 9th graders about world religions based on the data collected from Finland (N=1337) as part of an international research project. In addition to measuring knowledge about religions, the purpose is to consider the theory of evaluation and the meaningfulness of the use of measuring instruments in school subject like RE. The debate about religious literacy often lacks empirical perspectives. This article brings one evidence-based perspective to the ongoing debate. The data was collected using a questionnaire containing questions about the characteristics of world religions and the factors that unite or separate them. The results show that 9th graders' knowledge of world religions is satisfactory. Differences were explained by geographical/more multicultural area, gender, RE subject studied, and interest in RE.
Original languageFinnish
JournalTeologinen Aikakauskirja
Volume2023
Issue number4
Pages (from-to)363-388
Number of pages26
ISSN0040-3555
Publication statusPublished - 14 Dec 2023
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 614 Theology

Cite this