Uuteen kieleen sosiaalistumisen monitahoisuus ja arviointityökalun mahdollisuudet

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

Abstract

Tässä artikkelissa reflektoimme omaa tutkimus- ja kehittämishankettamme, jossa olemme kehittäneet ja pilotoineet vastasaapuneille perusopetuksen oppilaille suunnattua Valu-arviointityökalua. Artikkelissa analysoimme seitsemän opettajan haastatteluita, jotka toteutettiin arviointityökalun pilotointien yhteydessä, peilaten niitä teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin The Douglas Fir Groupin laatimaan, uuteen kieleen sosiaalistumisen monitahoisuutta kuvaavaan malliin. Tutkimus osoitti, että opettajat näkevät arviointityökalulle selvän tarpeen mutta samalla tunnistavat työnsä yhteiskunnallisia meso- ja makrotason reunaehtoja, jotka vaikuttavat myös oppijaan. Nämä kontekstit onkin syytä ottaa huomioon vastasaapuneiden oppilaiden kielitietoista opetusta, arviointia ja tukea kehitettäessä.
Original languageFinnish
Title of host publicationAinedidaktisia tutkimuksia
EditorsEeva Haataja, Arja Kaasinen, Antti Laherto, Ilona Södervik
PublisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
Publication statusAccepted/In press - 2024
MoE publication typeA3 Book chapter

Publication series

NameSuomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja

Cite this