Projects per year
Abstract
Tässä artikkelissa reflektoimme omaa tutkimus- ja kehittämishankettamme, jossa olemme kehittäneet ja pilotoineet vastasaapuneille perusopetuksen oppilaille suunnattua Valu-arviointityökalua. Artikkelissa analysoimme seitsemän opettajan haastatteluita, jotka toteutettiin arviointityökalun pilotointien yhteydessä, peilaten niitä teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin The Douglas Fir Groupin laatimaan, uuteen kieleen sosiaalistumisen monitahoisuutta kuvaavaan malliin. Tutkimus osoitti, että opettajat näkevät arviointityökalulle selvän tarpeen mutta samalla tunnistavat työnsä yhteiskunnallisia meso- ja makrotason reunaehtoja, jotka vaikuttavat myös oppijaan. Nämä kontekstit onkin syytä ottaa huomioon vastasaapuneiden oppilaiden kielitietoista opetusta, arviointia ja tukea kehitettäessä.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Ainedidaktisia tutkimuksia |
Editors | Eeva Haataja, Arja Kaasinen, Antti Laherto, Ilona Södervik |
Publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura |
Publication status | Accepted/In press - 2024 |
MoE publication type | A3 Book chapter |
Publication series
Name | Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja |
---|
Projects
- 1 Finished
-
Valu: Tiedonalakohtaisen lukutaidon arviointityökalu valmistavaan opetukseen
Hotulainen, R., Marjokorpi, J., Väätäinen, E. E., Lindgren, E. P., Asikainen, M. S., Suuriniemi, S., Lankinen, N. & Tiermas, A. M.
31/03/2023 → 30/06/2024
Project: Research project
Activities
- 1 Oral presentation
-
Opettajien kokemuksia vastasaapuneiden oppilaiden lukutaitojen arvioinnista
Ella Eliisa Väätäinen (Speaker) & Jenni Marjokorpi (Speaker)
9 Feb 2024Activity: Talk or presentation types › Oral presentation