Validiusargumentin rakentuminen suullisen kielitaidon arviointiprojektissa

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterScientificpeer-review

    Abstract

    Artikkelissa kuvataan aluksi kielitaidon arvioinnin validiustutkimuksen keskeisiä suuntauksia, joilla kehystetään käynnissä olevan suullisen kielitaidon arviointihankkeen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävä kohdentuu kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän taitotasoasteikon validiuteen, jota tarkastellaan validiusargumentin rakentumisen näkökulmasta. Väitettä asteikon ja sen pohjalta laadittujen puhetehtävien pätevyydestä suullisen taidon mittareina koetellaan Toulminin mallin avulla asettamalla tätä johtopäätöstä tukevat empiiriset lähtötiedot ja niitä tukevat perusteet vastakkain väitettä horjuttavan näytön kanssa. Perusteet ja varaukset koskevat väitetyn johtopäätöksen relevanssia, hyödyllisyyttä, tarkoitettuja seurauksia ja riittävyyttä. Hankkeen tutkijoiden spesifit tutkimusongelmat kohdentuvat johonkin mainituista piirteistä.

    Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationUudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka : Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2
    EditorsArto Kallioniemi
    Number of pages12
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherHelsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos
    Publication date2008
    Pages751-762
    ISBN (Print)978-952-10-4970-5
    ISBN (Electronic)978-952-10-4971-2
    Publication statusPublished - 2008
    MoE publication typeA3 Book chapter

    Publication series

    NameTutkimuksia
    PublisherHelsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos
    Number299
    ISSN (Print)1795-2158

    Bibliographical note

    Helsingin yliopisto,;
    Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;
    978-952-10-4970-5;
    Arto Kallioniemi (toim.);
    Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;

    Fields of Science

    • 612 Languages and Literature
    • kielitaidon arviointi
    • taitotasot
    • validius

    Cite this