Projects per year
Abstract
Artikkelissa kuvataan aluksi kielitaidon arvioinnin validiustutkimuksen keskeisiä suuntauksia, joilla kehystetään käynnissä olevan suullisen kielitaidon arviointihankkeen tutkimustehtävä. Tutkimustehtävä kohdentuu kansallisiin opetussuunnitelmaperusteisiin sisältyvän taitotasoasteikon validiuteen, jota tarkastellaan validiusargumentin rakentumisen näkökulmasta. Väitettä asteikon ja sen pohjalta laadittujen puhetehtävien pätevyydestä suullisen taidon mittareina koetellaan Toulminin mallin avulla asettamalla tätä johtopäätöstä tukevat empiiriset lähtötiedot ja niitä tukevat perusteet vastakkain väitettä horjuttavan näytön kanssa. Perusteet ja varaukset koskevat väitetyn johtopäätöksen relevanssia, hyödyllisyyttä, tarkoitettuja seurauksia ja riittävyyttä. Hankkeen tutkijoiden spesifit tutkimusongelmat kohdentuvat johonkin mainituista piirteistä.
Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee.
Validiusargumenttia sovelletaan suullisen kielitaidon arviointihankkeen, Hy-Talkin, kontekstissa. Ongelmanasettelussa ja menetelmävalinnoissa hyödynnetään validiustutkimuksen perinteisempiä sisältö- ja kriteeriperustaisia lähestymistapoja, mutta tehdään myös uusia avauksia tiedon syventämiseksi niistä tulkinnoista ja näkemyksistä, joita suullisten tehtävien suorittajilla ja arvioijilla ilmenee.
Original language | Finnish |
---|---|
Title of host publication | Uudistuva ja kehittyvä ainedidaktiikka : Ainedidaktinen symposiumi 8.2.2008 Helsingissä. Osa 2 |
Editors | Arto Kallioniemi |
Number of pages | 12 |
Place of Publication | Helsinki |
Publisher | Helsingin yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen laitos |
Publication date | 2008 |
Pages | 751-762 |
ISBN (Print) | 978-952-10-4970-5 |
ISBN (Electronic) | 978-952-10-4971-2 |
Publication status | Published - 2008 |
MoE publication type | A3 Book chapter |
Publication series
Name | Tutkimuksia |
---|---|
Publisher | Helsingin yliopiston soveltavan kasvatustieteen laitos |
Number | 299 |
ISSN (Print) | 1795-2158 |
Bibliographical note
Helsingin yliopisto,;Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;
978-952-10-4970-5;
Arto Kallioniemi (toim.);
Tutkimuksia / Helsingin soveltavan kasvatustieteen laitos;
Fields of Science
- 612 Languages and Literature
- kielitaidon arviointi
- taitotasot
- validius
Projects
- 1 Finished
-
Hy-Talk (Research Project on Oral Proficiency in languages in compulsory basic education and general upper secondary education)
Hilden, R., Lehti-Eklund, H., Mauranen, A., Vesalainen, M., Sihvonen, P. & Havu, E.
01/01/2007 → 31/12/2010
Project: Research project