Projects per year
Abstract
kuuluvia. Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteArtikkelissa analysoidaan kantaväestöön kuuluvien ja maahanmuuttajataustaisten
oppilaiden sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutumista yhteiskuntaopin osaamisen,
arvioinnin ja opetuksen saavutettavuuden näkökulmista. Tutkimus pohjautuu
perusopetuksen päättövaiheen yhteiskuntaopin oppimistulosten arviointiaineistoon
vuodelta 2011. Yhdenvertaisuutta tarkastellaan sivistyksellisten oikeuksien
toteutumisen näkökulmasta. Päätuloksiksi saatiin, että kantaväestöön kuuluvien ja
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus ei toteudu
arvosanojen eikä myöskään yhteiskuntaopin osaamistason suhteen. Toisaalta myös
maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat osaamistasoltaan yhtä heterogeeninen
ryhmä kuin kantaväestöön kuuluvat oppilaat. Myös oppilaiden asenteissa oli eroja
sen mukaan, olivatko he maahanmuuttajataustaisia vai kantaväestöön kuuluvia.
Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteutuu yhteiskuntaopin
opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Asiasanat: arviointi, kieli, maahanmuuttajatausta, perusopetus, sukupuoli, yhdenvertaisuus, yhteiskuntaoppiutuu yhteiskuntaopin opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
oppilaiden sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutumista yhteiskuntaopin osaamisen,
arvioinnin ja opetuksen saavutettavuuden näkökulmista. Tutkimus pohjautuu
perusopetuksen päättövaiheen yhteiskuntaopin oppimistulosten arviointiaineistoon
vuodelta 2011. Yhdenvertaisuutta tarkastellaan sivistyksellisten oikeuksien
toteutumisen näkökulmasta. Päätuloksiksi saatiin, että kantaväestöön kuuluvien ja
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus ei toteudu
arvosanojen eikä myöskään yhteiskuntaopin osaamistason suhteen. Toisaalta myös
maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat osaamistasoltaan yhtä heterogeeninen
ryhmä kuin kantaväestöön kuuluvat oppilaat. Myös oppilaiden asenteissa oli eroja
sen mukaan, olivatko he maahanmuuttajataustaisia vai kantaväestöön kuuluvia.
Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteutuu yhteiskuntaopin
opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Asiasanat: arviointi, kieli, maahanmuuttajatausta, perusopetus, sukupuoli, yhdenvertaisuus, yhteiskuntaoppiutuu yhteiskuntaopin opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Kasvatus |
Volume | 48 |
Issue number | 3 |
Pages (from-to) | 174–188 |
Number of pages | 15 |
ISSN | 0022-927X |
Publication status | Published - 2017 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 516 Educational sciences
Projects
- 1 Finished
-
HisLit: Engaging in disciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish general upper secondary schools
Rantala, J. (Project manager), Ouakrim-Soivio, N. (Participant), van den Berg, M. (Participant), Manninen, M. (Participant), Khawaja, A. (Participant) & Puustinen, M. (Participant)
01/09/2016 → 31/08/2020
Project: Research project
-
Monikielisten opiskelijoiden tekstitaidot historiassa
Ouakrim-Soivio, N. (Speaker) & Saario, J. (Speaker)
7 Feb 2020Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
-
Monikielistien oppijoiden tekstitaidot historiassa
Ouakrim-Soivio, N. (Speaker) & Saario, J. (Speaker)
7 Feb 2020Activity: Talk or presentation types › Oral presentation
File -
Équitables ou pitoyables? Les élèves immigrés dans le système scolaire finlandais
Ouakrim-Soivio, N. (Speaker)
30 May 2018Activity: Talk or presentation types › Invited talk
File