Yhdenvertaisuutta vai armopaloja? Sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutuminen perusopetuksessa

Najat Ouakrim-Soivio, Juhani Rautopuro, Johanna Saario

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

kuuluvia. Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteArtikkelissa analysoidaan kantaväestöön kuuluvien ja maahanmuuttajataustaisten
oppilaiden sivistyksellisen yhdenvertaisuuden toteutumista yhteiskuntaopin osaamisen,
arvioinnin ja opetuksen saavutettavuuden näkökulmista. Tutkimus pohjautuu
perusopetuksen päättövaiheen yhteiskuntaopin oppimistulosten arviointiaineistoon
vuodelta 2011. Yhdenvertaisuutta tarkastellaan sivistyksellisten oikeuksien
toteutumisen näkökulmasta. Päätuloksiksi saatiin, että kantaväestöön kuuluvien ja
maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus ei toteudu
arvosanojen eikä myöskään yhteiskuntaopin osaamistason suhteen. Toisaalta myös
maahanmuuttajataustaiset oppilaat olivat osaamistasoltaan yhtä heterogeeninen
ryhmä kuin kantaväestöön kuuluvat oppilaat. Myös oppilaiden asenteissa oli eroja
sen mukaan, olivatko he maahanmuuttajataustaisia vai kantaväestöön kuuluvia.
Artikkelin lopussa pohditaan, miten perusopetuksen yhdenvertaisuus toteutuu yhteiskuntaopin
opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Asiasanat: arviointi, kieli, maahanmuuttajatausta, perusopetus, sukupuoli, yhdenvertaisuus, yhteiskuntaoppiutuu yhteiskuntaopin opetuksen saavutettavuuden näkökulmasta.
Original languageFinnish
JournalKasvatus
Volume48
Issue number3
Pages (from-to)174–188
Number of pages15
ISSN0022-927X
Publication statusPublished - 2017
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 516 Educational sciences

Cite this