Projects per year
Abstract
Autismiin liittyy monenlaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia. Tämän artikkelin lähtökohtana ovat aiemmassa tutkimuksessa tehdyt havainnot siitä, kuinka sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet näkyvät kuntoutuskeskusteluissa, joissa 11–13-vuotiaat lievästi autistiset, suomea äidinkielenään puhuvat pojat keskustelevat toistensa ja kuntouttajiensa kanssa. Keskustelunanalyysin menetelmää hyödyntäen pohdimme autististen poikien ongelmia vuorovaikutuskumppanin tulkitsemisessa, kielellisessä ja kehollisessa ilmaisussa sekä prosodiassa. Tarkastelemme yhtäältä ymmärrysongelmien ratkaisuun tähtääviä korjausjaksoja, toisaalta kuntouttajien ammatillista ja pedagogista toimintaa. Osoitamme, että samalla kun kuntouttajat pyrkivät vihjeiden avulla ylläpitämään intersubjektiivisuutta ja ratkaisemaan ymmärrysongelmia, he myös kommunikoivat ymmärrystä vuorovaikutuksen yleispätevistä normeista, joita poikien odotetaan kuntoutuksen myötä vähitellen oppivan hallitsemaan. Vuorovaikutustaitoihin liittyvä kuntouttajien opettamisorientaatio on tavallisesti implisiittistä, normaaleihin arkisen ja symmetrisen vuorovaikutuksen korjauskäytänteisiin nojaavaa toimintaa. Kuitenkin erityisesti kehollisten vuorovaikutustaitojen kohdalla kuntouttajien suuntautuminen näiden taitojen opettamiseen saatetaan joutua tekemään eksplisiittiseksi, samalla kun prosodisten taitojen opettaminen näyttöisi aineistomme perusteella pakenevan jopa eksplisiittistä opettamisorientaatiota.
Original language | Finnish |
---|---|
Journal | Psykologia |
Volume | 53 |
Issue number | 5–6/2018 |
Pages (from-to) | 421-439 |
Number of pages | 19 |
ISSN | 0355-1067 |
Publication status | Published - 22 Feb 2019 |
MoE publication type | A1 Journal article-refereed |
Fields of Science
- 6121 Languages
-
Interaction of Preadolescents with Autism – Focus on Speech Prosody, Gaze Behavior and Misunderstanding Situations
Wiklund, M. (Project manager), Voutilainen, A. (Other), Laakso, M. S. M. (Principal Investigator), Vainio, M. (Principal Investigator), Määttä, S. K. (Principal Investigator), Vainio, L. (Principal Investigator) & Stevanovic, M. (Principal Investigator)
01/09/2015 → …
Project: Research project
-
Participation, joint decision-making, and social interaction deficits
Stevanovic, M. (Project manager), Tuhkanen, S. (Participant), Valkia, K. M. (Participant) & Valkeapää, T. (Participant)
01/01/2018 → 31/12/2020
Project: University of Helsinki Three-Year Research Project