Ymmärrysongelmat ja vuorovaikutustaitojen opettaminen lievästi autististen varhaisnuorten kuntoutuskeskusteluissa

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

Abstract

Autismiin liittyy monenlaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia. Tämän artikkelin lähtökohtana ovat aiemmassa tutkimuksessa tehdyt havainnot siitä, kuinka sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet näkyvät kuntoutuskeskusteluissa, joissa 11–13-vuotiaat lievästi autistiset, suomea äidinkielenään puhuvat pojat keskustelevat toistensa ja kuntouttajiensa kanssa. Keskustelunanalyysin menetelmää hyödyntäen pohdimme autististen poikien ongelmia vuorovaikutuskumppanin tulkitsemisessa, kielellisessä ja kehollisessa ilmaisussa sekä prosodiassa. Tarkastelemme yhtäältä ymmärrysongelmien ratkaisuun tähtääviä korjausjaksoja, toisaalta kuntouttajien ammatillista ja pedagogista toimintaa. Osoitamme, että samalla kun kuntouttajat pyrkivät vihjeiden avulla ylläpitämään intersubjektiivisuutta ja ratkaisemaan ymmärrysongelmia, he myös kommunikoivat ymmärrystä vuorovaikutuksen yleispätevistä normeista, joita poikien odotetaan kuntoutuksen myötä vähitellen oppivan hallitsemaan. Vuorovaikutustaitoihin liittyvä kuntouttajien opettamisorientaatio on tavallisesti implisiittistä, normaaleihin arkisen ja symmetrisen vuorovaikutuksen korjauskäytänteisiin nojaavaa toimintaa. Kuitenkin erityisesti kehollisten vuorovaikutustaitojen kohdalla kuntouttajien suuntautuminen näiden taitojen opettamiseen saatetaan joutua tekemään eksplisiittiseksi, samalla kun prosodisten taitojen opettaminen näyttöisi aineistomme perusteella pakenevan jopa eksplisiittistä opettamisorientaatiota.
Original languageFinnish
JournalPsykologia
Volume53
Issue number05–06/2018
Pages (from-to)421-439
Number of pages19
ISSN0355-1067
Publication statusPublished - 22 Feb 2019
MoE publication typeA1 Journal article-refereed

Fields of Science

  • 6121 Languages

Cite this

@article{e353e15e1bf043c58f1bc4880b62eae7,
title = "Ymm{\"a}rrysongelmat ja vuorovaikutustaitojen opettaminen liev{\"a}sti autististen varhaisnuorten kuntoutuskeskusteluissa",
abstract = "Autismiin liittyy monenlaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia. T{\"a}m{\"a}n artikkelin l{\"a}ht{\"o}kohtana ovat aiemmassa tutkimuksessa tehdyt havainnot siit{\"a}, kuinka sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet n{\"a}kyv{\"a}t kuntoutuskeskusteluissa, joissa 11–13-vuotiaat liev{\"a}sti autistiset, suomea {\"a}idinkielen{\"a}{\"a}n puhuvat pojat keskustelevat toistensa ja kuntouttajiensa kanssa. Keskustelunanalyysin menetelm{\"a}{\"a} hy{\"o}dynt{\"a}en pohdimme autististen poikien ongelmia vuorovaikutuskumppanin tulkitsemisessa, kielellisess{\"a} ja kehollisessa ilmaisussa sek{\"a} prosodiassa. Tarkastelemme yht{\"a}{\"a}lt{\"a} ymm{\"a}rrysongelmien ratkaisuun t{\"a}ht{\"a}{\"a}vi{\"a} korjausjaksoja, toisaalta kuntouttajien ammatillista ja pedagogista toimintaa. Osoitamme, ett{\"a} samalla kun kuntouttajat pyrkiv{\"a}t vihjeiden avulla yll{\"a}pit{\"a}m{\"a}{\"a}n intersubjektiivisuutta ja ratkaisemaan ymm{\"a}rrysongelmia, he my{\"o}s kommunikoivat ymm{\"a}rryst{\"a} vuorovaikutuksen yleisp{\"a}tevist{\"a} normeista, joita poikien odotetaan kuntoutuksen my{\"o}t{\"a} v{\"a}hitellen oppivan hallitsemaan. Vuorovaikutustaitoihin liittyv{\"a} kuntouttajien opettamisorientaatio on tavallisesti implisiittist{\"a}, normaaleihin arkisen ja symmetrisen vuorovaikutuksen korjausk{\"a}yt{\"a}nteisiin nojaavaa toimintaa. Kuitenkin erityisesti kehollisten vuorovaikutustaitojen kohdalla kuntouttajien suuntautuminen n{\"a}iden taitojen opettamiseen saatetaan joutua tekem{\"a}{\"a}n eksplisiittiseksi, samalla kun prosodisten taitojen opettaminen n{\"a}ytt{\"o}isi aineistomme perusteella pakenevan jopa eksplisiittist{\"a} opettamisorientaatiota.",
keywords = "6121 Kielitieteet, autismi, ymm{\"a}rrysongelmat, ohjausvuorovaikutus, vuorovaikutustaidot, keskustelunanalyysi",
author = "Mari Wiklund and Melisa Stevanovic",
year = "2019",
month = "2",
day = "22",
language = "suomi",
volume = "53",
pages = "421--439",
journal = "Psykologia",
issn = "0355-1067",
publisher = "Suomen psykologinen seura",
number = "05–06/2018",

}

Ymmärrysongelmat ja vuorovaikutustaitojen opettaminen lievästi autististen varhaisnuorten kuntoutuskeskusteluissa. / Wiklund, Mari; Stevanovic, Melisa.

In: Psykologia, Vol. 53 , No. 05–06/2018, 22.02.2019, p. 421-439.

Research output: Contribution to journalArticleScientificpeer-review

TY - JOUR

T1 - Ymmärrysongelmat ja vuorovaikutustaitojen opettaminen lievästi autististen varhaisnuorten kuntoutuskeskusteluissa

AU - Wiklund, Mari

AU - Stevanovic, Melisa

PY - 2019/2/22

Y1 - 2019/2/22

N2 - Autismiin liittyy monenlaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia. Tämän artikkelin lähtökohtana ovat aiemmassa tutkimuksessa tehdyt havainnot siitä, kuinka sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet näkyvät kuntoutuskeskusteluissa, joissa 11–13-vuotiaat lievästi autistiset, suomea äidinkielenään puhuvat pojat keskustelevat toistensa ja kuntouttajiensa kanssa. Keskustelunanalyysin menetelmää hyödyntäen pohdimme autististen poikien ongelmia vuorovaikutuskumppanin tulkitsemisessa, kielellisessä ja kehollisessa ilmaisussa sekä prosodiassa. Tarkastelemme yhtäältä ymmärrysongelmien ratkaisuun tähtääviä korjausjaksoja, toisaalta kuntouttajien ammatillista ja pedagogista toimintaa. Osoitamme, että samalla kun kuntouttajat pyrkivät vihjeiden avulla ylläpitämään intersubjektiivisuutta ja ratkaisemaan ymmärrysongelmia, he myös kommunikoivat ymmärrystä vuorovaikutuksen yleispätevistä normeista, joita poikien odotetaan kuntoutuksen myötä vähitellen oppivan hallitsemaan. Vuorovaikutustaitoihin liittyvä kuntouttajien opettamisorientaatio on tavallisesti implisiittistä, normaaleihin arkisen ja symmetrisen vuorovaikutuksen korjauskäytänteisiin nojaavaa toimintaa. Kuitenkin erityisesti kehollisten vuorovaikutustaitojen kohdalla kuntouttajien suuntautuminen näiden taitojen opettamiseen saatetaan joutua tekemään eksplisiittiseksi, samalla kun prosodisten taitojen opettaminen näyttöisi aineistomme perusteella pakenevan jopa eksplisiittistä opettamisorientaatiota.

AB - Autismiin liittyy monenlaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen ongelmia. Tämän artikkelin lähtökohtana ovat aiemmassa tutkimuksessa tehdyt havainnot siitä, kuinka sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet näkyvät kuntoutuskeskusteluissa, joissa 11–13-vuotiaat lievästi autistiset, suomea äidinkielenään puhuvat pojat keskustelevat toistensa ja kuntouttajiensa kanssa. Keskustelunanalyysin menetelmää hyödyntäen pohdimme autististen poikien ongelmia vuorovaikutuskumppanin tulkitsemisessa, kielellisessä ja kehollisessa ilmaisussa sekä prosodiassa. Tarkastelemme yhtäältä ymmärrysongelmien ratkaisuun tähtääviä korjausjaksoja, toisaalta kuntouttajien ammatillista ja pedagogista toimintaa. Osoitamme, että samalla kun kuntouttajat pyrkivät vihjeiden avulla ylläpitämään intersubjektiivisuutta ja ratkaisemaan ymmärrysongelmia, he myös kommunikoivat ymmärrystä vuorovaikutuksen yleispätevistä normeista, joita poikien odotetaan kuntoutuksen myötä vähitellen oppivan hallitsemaan. Vuorovaikutustaitoihin liittyvä kuntouttajien opettamisorientaatio on tavallisesti implisiittistä, normaaleihin arkisen ja symmetrisen vuorovaikutuksen korjauskäytänteisiin nojaavaa toimintaa. Kuitenkin erityisesti kehollisten vuorovaikutustaitojen kohdalla kuntouttajien suuntautuminen näiden taitojen opettamiseen saatetaan joutua tekemään eksplisiittiseksi, samalla kun prosodisten taitojen opettaminen näyttöisi aineistomme perusteella pakenevan jopa eksplisiittistä opettamisorientaatiota.

KW - 6121 Kielitieteet

KW - autismi

KW - ymmärrysongelmat

KW - ohjausvuorovaikutus

KW - vuorovaikutustaidot

KW - keskustelunanalyysi

M3 - Artikkeli

VL - 53

SP - 421

EP - 439

JO - Psykologia

JF - Psykologia

SN - 0355-1067

IS - 05–06/2018

ER -