Organisaation profiili

Yksikön profiili

Yliopistopedagogiikan keskus (HYPE) kouluttaa Helsingin yliopiston opetushenkilöstöä korkeakouluopetuksen ja -oppimisen asiantuntijoiksi.

Yksikkö myös tuottaa ja tukee yliopistopedagogista tutkimusta ja tekee aktiivisesti tutkimusyhteistyötä sekä kotimaisten että kansainvälisten yliopistopedagogiikkaa tutkivien ja opettavien yliopistojen kesken.

Mitä on yliopistopedagogiikka?

Yliopistopedagogiikka on monitieteinen tutkimusalue, jossa tutkimuksen kohteena on yliopistokontekstissa tapahtuva pedagoginen toiminta kuten oppiminen, opiskelu, opetus, arviointi ja pedagoginen johtaminen.

Yliopistopedagogiikka hyödyntää erityisesti kasvatustieteitä, psykologiaa, sosiaalipsykologiaa, filosofiaa ja sosiologiaa mutta myös muita käyttäytymis- ja yhteiskuntatieteitä.

Tieteenalakohtaisissa kysymyksissä yliopistopedagogiikka toimii kiinteässä yhteistyössä kaikkien yliopistossa opetettavien tieteenalojen kanssa.

 

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Publications and projects within past five years.

Projektit 2004 2025

Julkaisut 1990 2019

Breikkaaja Ukko Niemi Porvoosta: Young b-boy Ukko Niemi from POrvoo

Cvetanovic, D., 22 toukokuuta 2019, Hiphop Suomessa. Puheenvuoroja tutkijoilta ja tekijöiltä. Sykäri, V., Rantakallio, I., Westinen, E. & Cvetanovic, D. (toim.). Keuruu/Helsinki: Nuorisotutkimusseura Nuorisotutkimusverkosto, s. 48-50 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Changes of hands-on-strategies of shared sense-making in large-scale curriculum reform in school districts

Pyhältö, K. M., Soini, T. & Pietarinen, J., 2019, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : European Journal of Curriculum Studies.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Complex interrelations between academic competences and students’ approaches to learning – A mixed-methods study

Tuononen, T., Parpala, A. & Lindblom-Ylänne, S., 2019, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Journal of Further and Higher Education.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Curriculum coherence as perceived by district-level stakeholders in large-scale national curriculum reform in Finland

Sullanmaa, J. S., Pyhältö, K. M., Pietarinen, J. & Soini, T., 2019, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : The Curriculum journal.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Developing a performance assessment task in the Finnish higher education context: conceptual and empirical insights

Hyytinen, H. & Toom, A., 17 toukokuuta 2019, julkaisussa : British Journal of Educational Psychology. 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Aktiviteetit 1993 2019

Doctoral dissertation on Feedback supporting medical students' learning in the clinical context: students' and teachers' perspective

Eeva Pyörälä (Ohjaaja)
2 huhtikuuta 20192 huhtikuuta 2024

Aktiviteetti: TutkimustyypitVäitöskirjan ohjaaja tai sivuohjaaja

Attitudes towards using digital systems in teaching and studying - national Exam user survey

Liisa Myyry (Puhuja)
1 helmikuuta 2019

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

Pre-examination of doctoral thesis

Liisa Myyry (Esitarkastaja)
2019

Aktiviteetti: TutkimustyypitVäitöskirjan esitarkastaja

Doctoral dissertation on Virtual patients: a digital approach to develop and assess the medical students' clinical competence and reasoning

Eeva Pyörälä (Ohjaaja)
2 huhtikuuta 20192 huhtikuuta 2024

Aktiviteetti: TutkimustyypitVäitöskirjan ohjaaja tai sivuohjaaja

Social Development (Lehti)

Liisa Myyry (Arvioitsija (reviewer))
2019

Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypitKäsikirjoitusten vertaisarviointi

Palkinnot

AMEE Fellowship

Eeva Pyörälä (Vastaanottaja), 5 kesäkuuta 2018

Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Best Publication Award

Viivi Virtanen (Vastaanottaja), Liisa Postareff (Vastaanottaja) & Telle Hailikari (Vastaanottaja), 2016

Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Best Publication Award

Liisa Postareff (Vastaanottaja) & Sari Lindblom (Vastaanottaja), 2016

Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset

Dlearn.Helsinki - Helsinki Challenge Science Competition Finalist

Auli Toom (Vastaanottaja), Katariina Salmela-Aro (Vastaanottaja), Minna Lakkala (Vastaanottaja), Mari Tervaniemi (Vastaanottaja), Veera Kallunki (Vastaanottaja), Tomi Männistö (Vastaanottaja), Pasi Silander (Vastaanottaja), Veli-Matti Harjula (Vastaanottaja) & Niko Lindholm (Vastaanottaja), 19 kesäkuuta 2017

Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset