Projekteja vuodessa
Organisaation profiili
CreaTE - Creative Technology Education -tutkimusryhmä keskittyy monialaisen ja luovan teknologiakasvatuksen tutkimukseen varhaiskasvatuksesta korkea-asteelle. Tutkimusryhmässä yhdistyvät Helsingin yliopiston kasvatustieteen ja käsityötieteen asiantuntemus sekä Aalto-yliopiston monialaiseen teknologiakoulutukseen liittyvä asiantuntemus. Tutkimusteemojamme ovat esimerkiksi teknologiaa luovan toiminnan välineenä hyödyntävä oppiminen ja opettaminen, inklusiivinen teknologiakasvatus, monialainen tiimiopettajuus teknologiakasvatuksessa sekä tekijyyden mielenlaatu. CreaTE-tutkimusryhmän toiminta sitoutuu vahvasti tutkimuskäytäntökumppanuuteen teknologiakasvatuksen jatkuvan oppimisen OpiT!-ohjelmassa (https://opit.tech). Teknologiakasvatuksen tutkimus- ja kehittämistyötä tehdään yhdessä ohjelman osallistujien kanssa.
Tutkimusryhmän johtajana toimii apulaisprofessori Kaiju Kangas.
Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö
Henkilöt
-
Mariam Aljabaly
- Kasvatustieteiden osasto - väitöskirjatutkija
- CreaTE - Creative Technology Education
- Maker@STEAM
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma
Henkilö: U1 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, Väitöskirjatutkija
-
Kaiju Kangas
- CreaTE - Creative Technology Education
- Maker@STEAM
- Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: HY, Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Niina Karoliina Niinimäki
- Kasvatustieteiden osasto - väitöskirjatutkija
- CreaTE - Creative Technology Education
- Maker@STEAM
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma
Henkilö: U1 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, Väitöskirjatutkija
-
Kati Sormunen
- Maker@STEAM
- Kasvatustieteiden osasto - yliopistonlehtori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- CreaTE - Creative Technology Education
- Kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimus- ja koulutusryhmä KAJO
Henkilö: U3 Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools
Kangas, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Bosch, N. & Aljabaly, M.
01/12/2021 → 31/08/2025
Projekti: Tutkimusprojekti
-
INCLEAD: Inklusiivisen koulun ja varhaiskasvatuksen johtaminen
Ahtiainen, R., Lahtero, T. J., Loukomies, A. & Sormunen, K.
25/10/2021 → 31/12/2023
Projekti: Tutkimusprojekti
-
OpiT: Teknologifostran
Kangas, K., Clavert, M., Kaihovirta, H., Niinimäki, N. K. & Aarnio, H.
01/01/2021 → …
Projekti: Muu projekti
-
KETTU - Kestävä tulevaisuus varhaiskasvatuksessa -tutkimushanke
Vartiainen, J., Kaasinen, A., Cantell, H., Sormunen, K. & Hilander, M.
01/11/2020 → 31/12/2024
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Materiality, maker practices and design studio pedagogy at the digital age
Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K., Hakkarainen, K., Lahti, H., Omwami, A. & Laakso, N. L.
01/09/2020 → 31/08/2024
Projekti: Tutkimusprojekti
Julkaisut
-
Untangling sociomateriality: Tracing social-discursive and materially embodied aspects of knowledge-creating learning through Making-Process Rugs
Seitamaa-Hakkarainen, P., Davies, S. M., Mehto, V., Kangas, K., Sormunen, K., Korhonen, T. & Hakkarainen, K., 2023, (Hyväksytty/In press) Re-theorizing learning and research methods in learning research. New Perspectives on Learning and Instruction.. Damsa, C., Rajala, A., Ritella, G. & Brouwer, J. (toim.). RoutledgeJulkaisun otsikon käännös :Sosiomateriaalista kietoutuneisuutta avaamassa : Tietoa luovan oppimisen sosiodiskursiivisten ja materiaalisesti valautuneiden ulottuvuuksien jäljittäminen räsymattomenetelmällä Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
Challenging creativity constraints: Three design studios in craft teacher education
Lahti, H., Kangas, K., Härkki, T. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 16 kesäk. 2022, julkaisussa: Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A. 29, 1, 12 SivumääräTutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
Conclusions: The Cornerstones and Future Directions of Invention Pedagogy
Kangas, K., Korhonen, T. & Salo, L., 25 lokak. 2022, Invention Pedagogy : The Finnish Approach to Maker Education. 1 toim. Routledge, s. 236-243 8 Sivumäärä (Routledge Research in STEM Education).Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
Creative Learning with Technologies in Young Students’ STEAM Education
Kangas, K., Sormunen, K. & Korhonen, T., 21 huhtik. 2022, STEM, Robotics, Mobile Apps in Early Childhood and Primary Education – Technology to promote teaching and learning. Kalogiannakis, M. & Papadakis, S. (toim.). Singapore: Springer, s. 157-179 23 Sivumäärä (Lecture Notes in Educational Technology (LNET)).Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
Designing and Structuring the Invention process
Sormunen, K., Kangas, K., Korhonen, T. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 25 lokak. 2022, Invention pedagogy: The Finnish Approach to Maker Education. Korhonen, T., Kangas, K. & Salo, L. (toim.). 1 toim. London: Routledge, s. 117-131 15 Sivumäärä (Routledge Research in STEM Education).Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto
Aktiviteetit
-
Elli Sunisen ja Rachel Trobergin rahaston hoitokunta (Ulkoinen yksikkö)
Visa Heinonen (Puheenjohtaja), Sanna Sekki (Jäsen) & Kaiju Kangas (Jäsen)
8 maalisk. 2022 → 22 maalisk. 2022Aktiviteetti: Jäsenyystyypit › Jäsenyys tai muu rooli arviointiryhmässä
-
NordFo conference 2022: Make it Together
Kaiju Kangas (Puhuja: esitelmän pitäjä)
5 huhtik. 2022 → 8 huhtik. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
-
Heliyon (Lehti)
Kaiju Kangas (Arvioitsija (reviewer))
2020 → …Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypit › Käsikirjoitusten vertaisarviointi
-
Learning, Culture and Social Interaction (Lehti)
Kaiju Kangas (Arvioitsija (reviewer))
2020 → …Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypit › Käsikirjoitusten vertaisarviointi
-
Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A (Lehti)
Kaiju Kangas (Toimituskunnan jäsen (member of editorial board))
1 tammik. 2020 → …Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypit › Tiedelehden toimittaja