Organisaation profiili

Yksikön profiili

Kognition, oppimisen, opetuksen ja kommunikaation -tohtoriohjelman (engl. Doctoral Programme in Cognition, Learning, Instruction and Communication) tavoitteena on kouluttaa tutkijoita, joilla on hyvä teoreettinen ja tutkimusmenetelmien hallinta omalla tutkimusalallaan. Ohjelma on monitieteinen ja sen keskeinen tutkimuksen kohde on ihmisen käyttäytymisen sekä oppimisen ja kehityksen yksilöllisten erojen tutkiminen. Ohjelmaan ovat tervetulleita esimerkiksi kasvatustieteen, erityispedagogiikan, kasvatus- ja kehityspsykologian, kognitiotieteen sekä logopedian väitöskirjatutkijat.

Kognition, oppimisen, opetuksen ja kommunikaation -tohtoriohjelmassa väitöskirjatyötään tekevien tutkijoiden työ voi keskittyä esimerkiksi ihmisen kehitykseen, neurokognitiivisiin toimintoihin ja niiden kehitykseen, yksilöllisiin eroihin oppimisessa tai oppimisvaikeuksiin, oppimisen taustalla vaikuttavaan motivaatioon, yksilön hyvinvointiin, sosiaaliseen vuorovaikutukseen, kognitioon, kielen oppimiseen, kaksi- tai monikielisyyteen, tai viestinnän, puheen, kielen, äänen tai nielemisen häiriöihin.

Ohjelman väitöskirjatutkijat voivat käyttää kokeellisia tai havaintoihin tai tilastollisiin analyyseihin pohjaavia menetelmiä. Aineiston keruun menetelminä voidaan käyttää osaamisen tai käyttäytymisen arviointeja, erilaisin kyselyin kerättyjä aineistoja, rekisteritietoja, fysiologisiin tai aivotason toiminnan mittauksiin pohjaavia aineistoja. Tutkimusasetelmat voivat olla esimerkiksi interventioihin pohjaavia aineistoja, pitkittäistutkimuksia tai vaikkapa systemaattisia kirjallisuuskatsauksia Väitöskirjatutkijoiden hankkeet voivat kohdistua eri ikäkausiin, syntymästä aikuisuuteen ja vanhuuteen.

Yhteistyöt ja huippututkimusalueet viimeisiltä viideltä vuodelta

Viimeisin maa-/aluetasolla toteutettu yhteistyö. Saat tarkempia lisätietoja pisteitä napauttamalla, tai