Projekteja vuodessa
Organisaation profiili
Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelman (SEDUCE) tavoitteena on tarjota tohtoriopiskelijoille kasvatustieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa kasvatuksesta, koulutuksesta, opettamisesta ja oppimisesta. Tohtorin tutkinto tuottaa erittäin syvällisiä tieteenalakohtaisia valmiuksia ja tietotyövalmiuksia. SEDUCE-tohtoriohjelma on monitieteinen ja suunnattu maisteritason kotimaisille ja kansainvälisille opiskelijoille varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen. Tohtoriohjelma sisältää myös kotitaloustieteen, käsityötieteen, erityispedagogiikan ja eri ainealueiden didaktisen tutkimuksen. Ohjelma toivoo hakemuksia myös koulujen ja korkeakoulujen johtajilta, kehittäjiltä, päätöksentekijöiltä ja opettajilta, jotka ovat kiinnostuneita oppimisteorioiden ja tutkimusmenetelmien soveltamisesta käytännön ongelmien ratkaisemiseen, erityisesti jos ne liittyvät koulutuksen tasa-arvoisuuteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen.
Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö
Henkilöt
-
Maria Ahlholm
- Kasvatustieteiden osasto - yliopistonlehtori
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Humanities and Social Sciences Education (HuSoEd)
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: U3 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, HY, Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Sirkka Ahonen
- Kasvatustieteiden osasto
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: Ulkopuolinen
-
Raisa Ahtiainen
- Kasvatustieteiden osasto - tutkijatohtori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
- Kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimus- ja koulutusryhmä KAJO
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: U2 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, HY
Laitteet
-
Playful Learning Center
Kristiina Kumpulainen (Johtaja)
Learning, Culture & Interventions (LECI)Laitteistot/tilat: Tutkimuslaboratorio
-
Osittain integroitu katsomusaineiden opetus helsinkiläisissä alakouluissa
01/05/2022 → 31/07/2025
Projekti: Tutkimusprojekti
-
KOTOPE: Kouluhyvinvointi, oppimisen tuki ja opettajasegregaatio
Kosunen, S., Huilla, H., Pylkkö, M. & Hienonen, N.
01/01/2022 → 31/12/2024
Projekti: Tutkimusprojekti
-
The Governance of Career Guidance Systems in Nordic Countries - Exploratory workshops
Varjo, J., Wallenius, T. J., Harjula, S., Kalalahti, M., Seidler Cort, P., Rosvall, P., Thomsen, R., Hooley, T., Mariager-Anderson, K., Aldrovandi, A., Barndatter Bakke, I., Alexiaudiou, N. & Sundelin, Å.
01/01/2022 → 31/12/2023
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Maahanmuutto, ylirajaiset koulutuspolut ja diasporinen monikielisyys
Piippo, I., Ahlholm, M., Sundell, T., Nasser El-Dine, S. & Lehikoinen, M. P.
01/01/2022 → 30/04/2026
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Näkökulmia osittain yhdistettyyn katsomusopetukseen ja katsomusdialogikasvatukseen oppilaiden ja huoltajien kokemana
Kavonius, M., Kallioniemi, A. & Rautionmaa, H.
01/01/2022 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Analyzing everyday life at school through lenses of feminist ethnography
Lahelma, E., Tolonen, T. & Lappalainen, S., 2022, (Hyväksytty/In press) Oxtord Research Encyclopedia of Education. Noblit, G. (toim.). New York: Oxford University Press, 20 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
Associations between Physical Activity, Motor Skills, Executive Functions and Early Numeracy in Preschoolers
Vanhala, A. O., Haapala, E., Sääkslahti, A., Hakkarainen, A., Widlund, A. & Aunio, P., 5 heinäk. 2022, julkaisussa: European Journal of Sport Science.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
Automatic speaking assessment of Spontaneus L2 Finnish and Swedish
Al-Ghezi, R., Vosboinik, K., Getman, Y., von Zansen, A., Kallio, H., Clara, A., Kuronen, M., Huhta, A. & Hilden, R., 2022, (Jätetty) julkaisussa: Language Assessment Quarterly.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
Chinese Minzu (民族) diversity and education
Sude, B., Yuan, M. & Dervin, F., 2022, (Hyväksytty/In press) International Encyclopedia of Education 4th Edition. ElsevierTutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
Does mathematics anxiety moderate the effect of problem difficulty on cognitive effort?
Throndsen, T., Lindskog, M., Niemivirta, M. & Mononen, R., 26 kesäk. 2022, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Scandinavian Journal of Psychology. https://doi.org/10.1111/sjop.12852.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open access
Aktiviteetit
-
Miten yhdeksäsluokkalaiset selittävät kieliopin käsitteitä?
Jenni J Marjokorpi (Puhuja)
11 helmik. 2022Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Suullinen esitys
-
The role of futures in sustainability education
Tapio Rasa (Puhuja) & Antti Laherto (Puhuja)
3 huhtik. 2022Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Suullinen esitys
-
Tieteiden yö 2022
Aleksi Marti (Osallistuja)
20 tammik. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Public Talks
-
Tekoäly oppimisessa ja koulutuksessa nyt ja tulevaisuudessa
Hannele Niemi (Puhuja: puheenjohtaja) & Päivi Kousa (Puhuja: esitelmän pitäjä)
18 helmik. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
-
Ainedidaktinen symposiumi 2022
Raili Hilden (Puhuja: esitelmän pitäjä)
11 helmik. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Public Talks
Palkinnot
-
2020 Editor's Choice Award (the most impactful and high quality paper in 2020), award given by The British Educational Research Association (BEFA) and the British Journal of Educational Technology (BJET), UK
Kajamaa, Anu (Vastaanottaja), Kumpulainen, Kristiina (Vastaanottaja) & Olkinuora, H. (Vastaanottaja), tammik. 2021
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
2021 The Clinical Teacher Journal Impact Award, given by Wiley and the Association for the Study of Medical Education (ASME).
Kajamaa, Anu (Vastaanottaja), Stenfors, T. (Vastaanottaja) & Bennett, D. (Vastaanottaja), elok. 2021
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
2022 Early Career Award, The American Educational Research Association (AERA), Cultural-Historical SIG
Kajamaa, Anu (Vastaanottaja), 23 huhtik. 2022
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
Arvo Ylppö medal, Mannerheim League for Child Welfare
Kalland, Mirjam (Vastaanottaja), 2015
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
Award of Outstanding Reviewer, "Energy, Ecology & Environment", Springer
Muukkonen, Petteri (Vastaanottaja), 18 marrask. 2018
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
Tietoaineistot
-
Vastaantulo-hankkeen materiaalipankki
Suuriniemi, S. (Toimittaja), Lankinen, N. (Toimittaja) & Ratilainen, A. (Toimittaja), Vastaantulo-hanke, Helsingin yliopisto, 1 elok. 2019
https://blogs.helsinki.fi/vastaantulo/materiaalipankki/
Tietoaineisto
-
Calibration data for the new assessment tools
Vainikainen, M. (Luoja), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018
Tietoaineisto
-
Final assessment data using the new platform
Vainikainen, M. (Luoja), Restricted access upon request, 2021
Tietoaineisto
Lehtileikkeet
-
Saako naapurin lasta komentaa, jos hän repii lehtiä puista tai pompii autotallin katolla? Asiantuntija vastaa
30/06/2022
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media
-
Haastattelu: avointiede.fi: Oppimisen avoimuutta pitkällä kokemuksella
09/06/2022
1 kohde/ Medianäkyvyys
Lehdistö/media
-
-
-
haastattelu Sivista uutishuone: Opetuksen kehittämisestä avaimia osaajapulaan – Helsingin yliopistossa opetuksen kehittäminen on jatkuvaa ja sitä pitää saada paremmin näkyviin
31/05/2022
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media