Projekteja vuodessa
Organisaation profiili
Yksikön profiili
Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelman (SEDUCE) tavoitteena on tarjota väitöskirjatutkijoille tietoja ja taitoja, joita tarvitaan ohjelman aloilla tehtävään tutkimustyöhön. Monitieteinen ja tieteidenvälinen ohjelma keskittyy kasvatustieteisiin liittyviin aiheisiin. Ohjelmaan ovat tervetulleita muun muassa seuraavien alojen tohtorikoulutettavat: aikuiskasvatustiede, didaktiikka, erityispedagogiikka, kotitaloustiede, käsityötiede, opettajankoulutus, yleinen kasvatustiede ja varhaiskasvatus.
Tohtoriohjelmassa tutkintoa suorittavien tutkimusaiheita ovat muun muassa koulutusjärjestelmien poliittinen, filosofinen, historiallinen ja yhteiskunnallinen muodostuminen, päätöksenteko, kestävyys, yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo sekä (moni)kulttuuriset näkökulmat opettajankoulutuksessa sekä koulutus- ja työympäristöissä. Tohtorikoulutuksessa paneudutaan myös erilaisten näkökulmien kautta opetussuunnitelmaan, oppimiseen, ainedidaktiikkaan, inklusiiviseen pedagogiikkaan sekä koulujen ja opettajien toimintaan. Opinnot voivat kattaa aiheita, jotka liittyvät yhteistyöhön ja vuorovaikutukseen oppimisessa sekä koulutus- ja työkäytäntöihin moninaisissa muodollisissa ja epämuodollisissa yhteyksissä koko ihmisen eliniän ajan.
Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö
Henkilöt
-
Gabriel O Adebayo
Henkilö: Väitöskirjatutkija
-
Maria Ahlholm
- Kasvatustieteiden osasto - vanhempi yliopistonlehtori
- Opettajien akatemia
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Humanities and Social Sciences Education (HuSoEd)
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: U3 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, HY, Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Paula Ahola
- Kasvatustieteiden osasto - apurahatutkija
- Learning, Culture & Interventions (LECI)
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma
Henkilö: vieraileva tutkija, Väitöskirjatutkija
-
Reija Johanna Pauliina Ahola
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma
- Kasvatustieteiden osasto - apurahatutkija
- Kasvatus, opetus ja opettajankoulutus
Henkilö: vieraileva tutkija, Väitöskirjatutkija
-
Sirkka Ahonen
- Kasvatustieteiden osasto - Prof. emer.
- Historiallis-yhteiskuntatiedollisen kasvatuksen tutkimusryhmä
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
- Tiedekunnan yhteiset (Kasvatustieteellinen tiedekunta) - dosentuuri
Henkilö: Ulkopuolinen
Laitteet
-
Doctoral seminar in School pedagogy
Jenni Laurell (Johtaja)
Kasvatustieteiden osastoLaitteistot/tilat: Tutkimuslaboratorio
-
Playful Learning Center
Kristiina Kumpulainen (Johtaja)
Learning, Culture & Interventions (LECI)Laitteistot/tilat: Tutkimuslaboratorio
-
Unlocking Potential: The Power and Challenges of Ungraded Assessment
Pyörälä, E., Kallunki, V., Katajavuori, N., Myyry, L. & Räisänen, M.
05/08/2024 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
-
SHAREE: STE(A)M for Home economics And Research ExchangE
Haapaniemi, J., Palojoki, P., Oikarinen, K. & Lavonen, L.
01/06/2024 → 31/05/2027
Projekti: EU Horizon Europe: Research and Innovation Actions (HORIZON-RIA)
-
COCAG: CA23112 - Critical perspectives on career and career guidance
Varjo, J., Aldrovandi, A., Harjula, S. & Vilkman, M. M.
17/05/2024 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Demokratiskt aktörskap, identitetspositioneringar och politiska imaginärer bland unga i Svenskfinland
Mikander, P., Lehtinen, M. & Harju, O.
01/04/2024 → 31/03/2026
Projekti: Tutkimusprojekti
-
ALTED: Adult Learning and Transformative Sustainability Education
01/03/2024 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Critical Intercultural Perspectives on Higher Education: Characterizing, Critiquing and Unsettling Internationalization.
Dervin, F., 2025, (Hyväksytty/In press) Routledge.Tutkimustuotos: Kirja/raportti › Kokoomateos tai erikoisnumero › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
"When teacher education and training research others: Social justice and the ‘migrant student’ in an EU-Finland project
Lukala, E-M. & Dervin, F., 2025, (Hyväksytty/In press) julkaisussa: McGill Journal of Education.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
10 teesiä lukutaidon oppimisesta ja opettamisesta
Lakka, L. & Pietilä, P., 2024, Lukeminen on taitolaji – puheenvuoroja lukijoista, lukemisesta ja lukutaidosta. Järvenpää, M. & Kauppinen, M. (toim.). Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, (Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja).Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Ammatillinen
-
Adaptation to immersive virtual reality usage and breakpoints in procedural task performance
Laine, J., syysk. 2024, (Valmisteltavana) julkaisussa: Virtual Reality.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen
-
An exploration of university students’ writing- and language-related conceptions: Self-efficacy for academic writing and related factors in an English as a Medium of Instruction context
Mendoza, L., 14 kesäk. 2024, Helsinki: Helsingin yliopisto. 128 SivumääräTutkimustuotos: Opinnäyte › Väitöskirja › Artikkelikokoelma
Open accessTiedosto
Aktiviteetit
-
Artefacta 2025: The Fourth International Artefacta Conference
Anna Rauhala (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Riikka Räisänen (Järjestäjätoimikunnan puheenjohtaja), Jenni Suomela (Järjestäjätoimikunnan sihteeri), Tuija Kirkinen (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Mari Tossavainen (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Jenni K Sahramaa (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Milla Elisa Plit (Järjestäjätoimikunnan jäsen), Rick Bonnie (Järjestäjätoimikunnan jäsen) & Samica Anastasia Sadik (Järjestäjätoimikunnan jäsen)
13 helmik. 2025 → 14 helmik. 2025Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
-
Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia (Lehti)
Henna Lahti (Arvioitsija (reviewer))
31 tammik. 2024Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypit › Käsikirjoitusten vertaisarviointi
-
Design Research Society 2024 (Tapahtuma)
Henna Lahti (Arvioitsija (reviewer))
8 tammik. 2024Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypit › Käsikirjoitusten vertaisarviointi
-
Ekstremismiin radikalisoitumisesta ja lasten ja nuorten parissa tehtävästä ekstremismin vastaisesta työstä
Katja Vallinkoski (Kutsuttu puhuja)
6 helmik. 2024Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Kutsuesitelmä
-
Journal of Praxis in Higher education (Lehti)
Mari Simola (Arvioitsija (reviewer))
2024 → …Aktiviteetti: Julkaisun vertaisarvioinnin ja toimituksellisen työn tyypit › Käsikirjoitusten vertaisarviointi
Palkinnot
-
2020 Editor's Choice Award (the most impactful and high quality paper in 2020), award given by The British Educational Research Association (BEFA) and the British Journal of Educational Technology (BJET), UK
Kajamaa, Anu (Vastaanottaja), Kumpulainen, Kristiina (Vastaanottaja) & Olkinuora, Helmi-Riikka (Vastaanottaja), tammik. 2021
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
2021 The Clinical Teacher Journal Impact Award, given by Wiley and the Association for the Study of Medical Education (ASME).
Kajamaa, Anu (Vastaanottaja), Stenfors, Terese (Vastaanottaja) & Bennett, Deirdre (Vastaanottaja), elok. 2021
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
2022 Early Career Award, The American Educational Research Association (AERA), Cultural-Historical SIG
Kajamaa, Anu (Vastaanottaja), 23 huhtik. 2022
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
Academia Europaea membership
Tirri, Kirsi (Vastaanottaja), 11 huhtik. 2024
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
AERA Cultural-Historical SIG Travel Award
Hyrkkö, Sakari (Vastaanottaja), 17 huhtik. 2023
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
Tietoaineistot
-
Vastaantulo-hankkeen materiaalipankki
Suuriniemi, S. (Toimittaja), Lankinen, N. (Toimittaja) & Ratilainen, A. (Toimittaja), Vastaantulo-hanke, Helsingin yliopisto, 1 elok. 2019
https://blogs.helsinki.fi/vastaantulo/materiaalipankki/
Tietoaineisto
-
Calibration data for the new assessment tools
Vainikainen, M. (Luoja), Helsingin yliopisto, Koulutuksen arviointikeskus, 2018
Tietoaineisto
-
Final assessment data using the new platform
Vainikainen, M. (Luoja), Restricted access upon request, 2021
Tietoaineisto
Lehtileikkeet
-
-
HS Lukijan mielipide 9.6.2024 Ruokakäyttäytymisen opetus ei lopu Helsingin yliopistossa
07/06/2024
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media
-
-
-