Projekteja vuodessa
Organisaation profiili
Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö keskittyy tutkimusyhteisönä edistämään erityisesti sellaisten lasten ja nuorten inkluusiota, akateemista suoriutumista ja hyvinvointia, joilla on tai, jotka ovat alttiita oppimisen haasteille.
Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisössä keskitymme tukemaan lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia, joilla on tai, jotka ovat alttiita erilaisille haasteille oppimisessa ja toiminnassa. Tuen tarjoamisen kautta haluamme edistää akateemista suoriutumista, hyvinvointi sekä inkluusiota niin kouluissa kuin yhteiskunnassa. Näiden tavoitteiden saavuttamiseksi osallistumme opettajankoulutuksen edistämiseen sekä teemme monitieteellistä tutkimusta hyödyntäen eri tutkimusmenetelmiä ja huomioiden lukuisat yhteiskunnalliset tekijät, jotka vaikuttavat lasten ja nuorten kasvuun sekä hyvinvointiin. Lisäksi, haemme tutkimusrahoitusta, jaamme tietoa, koulutamme seuraavan sukupolven tutkijoita ja edistämme niin kansallista kuin kansainvälistä yhteistyötä tutkijoiden, kouluttajien sekä muiden yhteiskunnallisten tahojen kesken.
Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö
Henkilöt
-
Raisa Ahtiainen
- Kasvatustieteiden osasto - tutkijatohtori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
- Kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimus- ja koulutusryhmä KAJO
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: U2 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, HY
-
Pirjo Aunio
- Kasvatustieteiden osasto - professori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- Active Numeracy
- Kognition, oppimisen, opetuksen ja kommunikaation tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: U4 Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Joseph Calvin Gagnon, Professor
- Kasvatustieteiden osasto - professori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- Helsinki Inequality Initiative (INEQ)
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: Opetus- ja tutkimushenkilöstö, U4 Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Airi Hakkarainen, Yliopistonlehtori
- Avoin yliopisto - yliopistonlehtori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- Active Numeracy
Henkilö: U3 Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Ninja Hienonen
- Kasvatustieteiden osasto - tutkijatohtori
- Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
- Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Henkilö: U2 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, HY
Tutkimusyksiköt
-
Active Numeracy
Kasvatustieteiden osasto, Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisö
Yksikkö: Tutkimusryhmät
-
HSSH catalyst funding for the newly founded Africa Research Forum in Social Sciences and Humanities
Lüpke, F. K. E. M., Wayessa, G., Väyrynen, S., Posti-Ahokas, H., Vähäkangas, A., Oinas, E., Pietilä, T., Al-Sharmani, M. & Pohjonen, M.
21/01/2022 → 31/12/2022
Projekti: Tutkimusprojekti
-
KOTOPE: Kouluhyvinvointi, oppimisen tuki ja opettajasegregaatio
Kosunen, S., Huilla, H., Pylkkö, M. & Hienonen, N.
01/01/2022 → 31/12/2024
Projekti: Tutkimusprojekti
-
AI & Lapset
Roos, T., Reponen, S. I., Tedre, M., Kangas, K., Sormunen, K. & Vartiainen, H.
01/01/2022 → 31/12/2022
Projekti: Tutkimusprojekti
-
INCLEAD: Inklusiivisen koulun ja varhaiskasvatuksen johtaminen
Ahtiainen, R., Lahtero, T. J., Loukomies, A. & Sormunen, K.
25/10/2021 → 31/12/2023
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Psychometric characteristics of numeracy tests among 3–12-year-old children–A systematic review using COSMIN taxonomy
Hakkarainen, A., Aunio, P., Speyer, R., Cordier, R. & Yoon, S.
01/03/2020 → …
Projekti: Tutkimusprojekti
Julkaisut
-
ADHD oireisessa koulussa – häiriön sosiokulttuurinen tarkastelu
Honkasilta, J., 2022, (Hyväksytty/In press) HÄIRIÖ? Näkökulmia työrauhan säröihin koulussa. Lanas, M. & Kiilakoski, T. (toim.). VastapainoTutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussa › Kirjan luku tai artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
-
Advancing video research methodology to capture the processes of social interaction and multimodality
Hannula, M. S., Haataja, E., Löfström, E., Moreno-Esteva, E. G., Salminen-Saari, J. F. A. & Laine, A., 2022, julkaisussa: ZDM. 54, s. 433-443 11 SivumääräTutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open access -
A Mobile App to Increase Fruit and Vegetable Acceptance Among Finnish and Polish Preschoolers: Randomized Trial
Vepsäläinen, H., Skaffari, E., Wojtkowska, K., Barlińska, J., Kinnunen, S. M., Makkonen, R. K., Heikkilä, M., Lehtovirta, M., Ray, C. M-L., Suhonen, E., Nevalainen, J., Sajaniemi, N. & Erkkola, M., 4 tammik. 2022, julkaisussa: JMIR mhealth and uhealth. 10, 1, 11 Sivumäärä, 30352.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
A Systematic Review on Evaluating Responsiveness of Parent- or Caregiver-Reported Child Maltreatment Measures for Interventions
Yoon, S., Speyer, R., Cordier, R., Aunio, P. & Hakkarainen, A., 22 toukok. 2022, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Trauma violence & abuse. 22 SivumääräTutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open access -
Autistic graduates: Graduate Capital and Employability
Pesonen, H., Tuononen, T., Fabri, M. & Lahdelma, M., 2022, julkaisussa: Journal of education and work. 35, 4, s. 374-389 16 SivumääräTutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto
Aktiviteetit
-
Kustos
Markku Jahnukainen (Muu rooli (kuvaile kentässä "Roolin kuvaus ja lisätiedot"))
22 huhtik. 2022Aktiviteetti: Tutkimustyypit › Väitöskirjan ohjaaja tai sivuohjaaja
-
Kustos
Markku Jahnukainen (Muu rooli (kuvaile kentässä "Roolin kuvaus ja lisätiedot"))
1 kesäk. 2022Aktiviteetti: Tutkimustyypit › Väitöskirjan ohjaaja tai sivuohjaaja
-
väitöskirjan 50% opponointi. Hanna Fredriksdotter, Uppsalan yliopisto
Anu Laine (Ohjaaja)
19 huhtik. 2022Aktiviteetti: Tutkimustyypit › Väitöskirjan esitarkastaja
-
European Conference on Educational Research 2022
Sai Väyrynen (Abstraktien arvioija)
2022 → …Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
-
2022 AERA Annual Meeting
Arto Kallioniemi (Osallistuja), Anita Jantunen (Osallistuja), Raisa Ahtiainen (Osallistuja) & Tapio Juhani Lahtero (Osallistuja)
25 huhtik. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
Lehtileikkeet
-
haastattelu Sivista uutishuone: Opetuksen kehittämisestä avaimia osaajapulaan – Helsingin yliopistossa opetuksen kehittäminen on jatkuvaa ja sitä pitää saada paremmin näkyviin
31/05/2022
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media
-
Haastattelu, Helsingin Sanomat 5.12.2019. Väitös: Opettajavalinta suosii miehiä
05/12/2019
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media
-
Airi Hakkarainen: Ongelmat matematiikan oppimisessa voivat johtaa syrjäytymiseen
01/03/2016
1 kohde/ Medianäkyvyys
Lehdistö/media
-
Väitös: Matematiikan ja lukemisen vaikeudet ohjaavat helposti ammattikouluun
24/02/2016
1 kohde/ Medianäkyvyys
Lehdistö/media