Julkaisut

2020

Avanzamos

Intke-Hernandez, M., Palmujoki, K., Kontturi, K. & Kuokkanen-Kekki, M., 2020, Helsinki: Finn Lectura.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Buried in water, burdened by nature-Resilience carried the Iron Age people through Fimbulvinter

Oinonen, M., Alenius, T., Arppe, L., Bocherens, H., Etu-Sihvola, H., Helama, S., Huhtamaa, H., Lahtinen, M., Mannermaa, K., Onkamo, P., Palo, J., Sajantila, A., Salo, K., Sundell, T., Vanhanen, S. & Wessman, A., 21 huhtikuuta 2020, julkaisussa : PLoS One. 15, 4, 27 Sivumäärä, 0231787.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Can autonomous learning support students’ self-regulatory strategies and self-efficacy beliefs and develop students’ academic writing?

Mickwitz, Å. & Suojala, M., 6 toukokuuta 2020, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Language Learning in Higher Education.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kafe Piter 1: Venäjää taitotasolle 1

Alestalo, M., 2020, 1. uud. p. toim. Helsinki: Finn Lectura. 317 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaYleistajuinen

Language Ideologies and the Experiences of International Students

Clarke, D. C., 2020, Language Perceptions and Practices in Multilingual Universities. Kuteeva, M., Kaufhold, K. & Hynninen, N. (toim.). Palgrave Macmillan, s. 167-192 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Multilingual expertise in the 21 century working life: The case of Bilingual Bachelor degrees at the University of Helsinki

Mickwitz, Å., Cvetanovic, D., Lehtonen, H. & Toom, A., toukokuuta 2020, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : EAIE Forum. Summer Forum

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Retorik och känslornas makt

Mickwitz, Å., maaliskuuta 2020, julkaisussa : Språkbruk. 39, 1, s. 40-43 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Tekoäly vuorovaikutuksen opettajana – opiskelijoiden tulevaisuusmuistelut.

Niinivaara, J., 2020, (Hyväksytty/In press) Kielikeskuksen julkaisusarja 9.. Mäkäläinen, H., Lehtonen, H. & Karjalainen, S. (toim.). Helsinki, Vuosikerta 9. (Kielikeskuksen julkaisusarja).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Von Halle nach Finnland oder: Wenn man anhand deutscher Epentheorie den karelischen Sänger belauscht

Niedling, C., 15 huhtikuuta 2020, In vriuntschaft als es was gedâht: Freundschaftsschrift für Hans-Joachim Solms. Ammer, J., Meiser, G. & Link, H. (toim.). Berlin: Erich Schmidt Verlag GmbH & Co., Berlin, s. 449-467 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2019

De la notion de source à la transcendance textuelle du texte pour comprendre Soumission de Michel Houellebecq

Riippa, A. S., 2019, julkaisussa : Neuphilologische Mitteilungen. s. 25-37

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Focus on management and leadership in language centres: The needs and challenges of a language centre director

Rontu, H., Tuomi, U-K., Gekeler, P., Perez Guillot, C. & Schaffner, S., lokakuuta 2019, julkaisussa : Language Learning in Higher Education. 9, 2, s. 351-370 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Italiano per passione

Meurman, S., Imperato, C. & Kuusela, K., marraskuuta 2019, 1. painos toim. Helsinki: Finn Lectura. 264 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Itsensä johtaminen strategiana ja kokemuksena

Niinivaara, J., 21 syyskuuta 2019, Johtamisen psykologia. Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. (toim.). 2., uudistettu painos toim. Jyväskylä: PS-kustannus, s. 39-73

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kieli osana työkalupakkia: Oikeustieteen opiskelijoiden englannin oppiminen työelämässä

Lehtonen, T. H., 2019, Kielenoppiminen luokan ulkopuolella. Kotilainen, L., Kurhila, S. & Kalliokoski, J. (toim.). Helsinki: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, s. 328-352 24 Sivumäärä (Tietolipas ; nro 262).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Multimodaalinen litterointi keskustelunanalyysissa

Harjunpää, K., Mondada, L. & Svinhufvud, K., 2019, julkaisussa : Puhe ja Kieli. 39, 3, s. 195-220 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Rhythm in Black & White: Helping L2 Writers Hear and Speak on the Page

Graves, P., 2019, julkaisussa : Scriptum : Creative writing studies . 6, 1, s. 40-78 39 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Trygghet och talängslan: Studenters akademiska emotioner under en kurs i retorik

Mickwitz, Å. M., 20 toukokuuta 2019, (Hyväksytty/In press) Kielikeskuksen julkaisusarja. (Kielikeskuksen julkaisusarja).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Työskentelyongelman määrittely opintopsykologin vastaanotolla

Vehviläinen, S. M. & Svinhufvud, K. E., 21 helmikuuta 2019, julkaisussa : Psykologia. 53, 05–06/2018, s. 362–385 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Variation in the Use and Norms of English Verb Forms: A Study of Finnish University Students and Teachers

von Boehm, S., 29 toukokuuta 2019, Helsinki: University of Helsinki, Language Centre. 291 Sivumäärä

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirjaMonografia

Open access

Venäjää farmaseuteille – erityisalan kielitaitoa alkeista

Mäkäläinen, H., 4 joulukuuta 2019, julkaisussa : Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kieliverkoston verkkolehti. 10, 7

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2018

Formatiivista ja jatkuvaa arviointia

Chavez Turro, J. D. L. M., Intke-Hernandez, M. M. & Hernandez Reyes, G., tammikuuta 2018, julkaisussa : Tempus. 53, 1, s. 11-13 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

From a reader/listener to a speaker/writer: Student views confirm the need to develop English courses further towards productive, interactive skills

Pitkänen, K. K., 25 syyskuuta 2018, julkaisussa : Language Learning in Higher Education. 8, 2, s. 445-468 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Il verbo ’prendere’ e le sue estensioni semantiche: prodotto della casualità o delle esperienze corporee dei parlanti?

Imperato, C., 2018, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Studi Italiani di Linguistica Teorica ed Applicata. 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kernaasti kimpassa! Viiden kielen yhteistyötä.

Dannert, N., Intke-Hernandez, M. M., Mäkäläinen, H. K., Nordström-Ylönen, R. L. & Nozais, F. R. A., 6 syyskuuta 2018, julkaisussa : Tempus. 2018, 4, s. 18-19

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

LASIG and ReSIG Pre-conference event (PCE): Reflections and reviews

Amendolara, S. J., 10 elokuuta 2018, julkaisussa : Independence - IATEFL Learner Autonomy Special Interest Group. s. 31-34

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Learners' and teachers' voices in developing digital language learning environments: insights from a survey

Niinivaara, J. & Vaattovaara, J., toukokuuta 2018, julkaisussa : Language Learning in Higher Education. 8, 1, s. 133-156 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Often Past Oneself

Graves, P., 2018, julkaisussa : Writing in education. 74, s. 24-29 6 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuKonferenssiartikkeliTieteellinen

Opettajien arviointia kurssiassistenttitoiminnasta

Kotkavuori, S. K. & Sulonen, N., 24 tammikuuta 2018, Kielenoppimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet. Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, Vuosikerta 7. s. 105-120 (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja; nro 7).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Oppimisympäristöt opettajien ja opiskelijoiden silmin: digitalisaation kehittävää arviointia

Niinivaara, J. M. T., 2018, Kielenoppimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet = Developing Feedback and Assessment Practices in Language Teaching. Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (toim.). Helsinki: The University of Helsinki Language Centre, s. 121-139 19 Sivumäärä (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja = Publicationer utgivna av språkcentrum vid Helsingfors universitet = University of Helsinki language centre publications; Vuosikerta 7).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Palataan! suomea aikuisille

Intke-Hernandez, M. M., 23 toukokuuta 2018, Helsinki: Opetushallitus. 212 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Portfolio arviointimenetelmänä

Manner-Kivipuro, J., Miettinen, E. & Wallinheimo, K., 2018, Kielenopimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet = Developing feedback and assessment practices in language learning. Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, s. 29-45 17 Sivumäärä (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja / Language Centre publications; nro 7).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Practitioner Research as a Way of Understanding my Work: Making Sense of Graduates' Language Use

Lehtonen, T., 2018, Key Issues in English for Specific Purposes in Higher Education. Kirkgöz, Y. & Dikilitas, K. (toim.). Cham: Springer, s. 129-140 11 Sivumäärä (English Language Education; nro 11).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Storytelling for Learning and Healing: Parallel Narrative Inquiries in Language Counselling

Karlsson, L. K. & Bradley, F. J., marraskuuta 2018, julkaisussa : The Learner Development Journal. 2018, 2, s. 100 116 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Student responses to vocabulary learning strategies on an ESAP course

Clarke, D. C., heinäkuuta 2018, julkaisussa : ELT Journal. 72, 3, s. 319-328 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Suomen mestari 4: suomen kielen oppikirja aikuisille. Opettajan opas.

Päivärinne, S., Gehring, S., Udd, T. & Heinzmann, S., elokuuta 2018, Helsinki: Finn Lectura. 331 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Suullisen kielitaidon arviointia - opiskelija vertaisensa arvioijana

Mäkäläinen, H. K. & Lahti, L. A. E., tammikuuta 2018, Kielenoppimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet - Developing feedback and assessment practices in language learning. Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, s. 63-88 26 Sivumäärä (Helsingin yliopiston kielikeskuksen julkaisusarja; Vuosikerta 7).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The coordinated entry into service encounters in food shops: managing interactional space, availability, and service during openings

Harjunpää, K., Mondada, L. & Svinhufvud, K., 2018, julkaisussa : Research on Language and Social Interaction. 51, 3, s. 271–291 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Towards a comprehensive, integrative and formative evaluation process in A1 Spanish courses

Julkaisun otsikon käännös: Kohti jatkuvaa ja formatiivista arviointia espanjan A1-tason kursseillaIntke-Hernandez, M. M., Hernandez Reyes, G. & Chavez Turro, J. D. L. M., 2018, Kielenoppimisen kehittyvät arviointi- ja palautekäytänteet . Jokinen, J., Karjalainen, S. & Mäkäläinen, H. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopiston kielikeskus, Vuosikerta 2018. s. 9-28 20 Sivumäärä (Kielikeskuksen julkaisuja).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Venäjän kielioppi Harjoituskirja

Alestalo, M. K. & Hämäläinen, E. P. H., 2018, 1 toim. Turenki: Finn Lectura. 148 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaYleistajuinen

Zur Entwicklung des finnischen Nationalbewusstseins zwischen Fennophilie und Fennomanie

Niedling, C., 2018, Deutschland - Schweden - Finnland: Kriege, Politik und Kultur durch die Jahrhunderte: Beiträge eines wissenschaftlichen Kolloquiums der Schwedischen Lützen-Stiftung Göteborg in Zusammenarbeit mit der Stadt und dem Museum Lützen vom 3.-6. November 2012 in Lützen. Schuberth, I. & Reichel, M. (toim.). Magdeburg: Landeszentrale für politische Bildung Sachsen-Anhalt, s. 177-188 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

‘Fashioning ourselves into our texts’: Exploring learner/teacher identity in an academic writing course

Bradley, F. J., 2018, Fostering Learner Autonomy: Learners, Teachers and Researchers in Action. Ludwig, C., Pinter, A., Van de Poel, K., Smits, T., Tassinari, M. G. & Ruelens, E. (toim.). Hong Kong: Candlin & Mynard ePublishing Limited, s. 104-122 19 Sivumäärä (Autonomous Language Learning Series).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2017

A cognitive linguistic-based contrastive analysis of the Italian verb prendere and the Finnish verb ottaa

Imperato, C., 2017, Seminar Semi-Lexical Categories. 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Español dos: Espanjaa aikuisille

Palmujoki, A. K., Kuokkanen-Kekki, M. K. & Kontturi, K. K., syyskuuta 2017, 9., uudistettu painos toim. Helsinki: Finn Lectura. 363 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Futurismia(ko) Väinämöisen Suomessa?

Finnish Avantgarde and Modernism Network, 22 maaliskuuta 2017, julkaisussa : FAM Network Blogi .

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliYleistajuinen

Il ruolo dei dialoghi all’interno del manuale Bella vista

Imperato, C., 2017, Paese che vai, manuale che trovi: Sui manuali di italiano LS in Finlandia e in Svezia. 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinen

Immaginando, s’impara. La linguistica cognitiva come strumento per insegnare alcuni usi della preposizione a ad apprendenti finlandesi.

Imperato, C., 8 kesäkuuta 2017, XIV CONGRESSO DELLA SOCIETÀ INTERNAZIONALE DI LINGUISTICA E FILOLOGIA ITALIANA: Acquisizione e didattica dell’italiano. 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Italian kieliopin harjoituskirja

Imperato, C., 2017, Finn Lectura. 60 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen