Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)

  • Siltavuorenpenger 10

    00014 HELSINKI

Julkaisut 2015 2019

2019

Ainedidaktiset projektityöt kestävän kehityksen edistäjänä kotitalousopettajan koulutuksessa

Malin, A. K. & Palojoki, P. E., 2019, (Valmisteltavana) julkaisussa : Kasvatus.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Beyond Screen Time: Multidimensionality of Socio-Digital Participation and Relations to Academic Well-Being in Three Educational Phases

Hietajärvi, L., Salmela-Aro, K., Tuominen, H., Hakkarainen, K. & Lonka, K., huhtikuuta 2019, julkaisussa : Computers in Human Behavior. 93, s. 13-24 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Building Student-centric ePortfolios in Practice: Areas of Documentation in a Craft Learning Activity

Julkaisun otsikon käännös: Oppijakeskeisen sähköisen portfolion käytännöt: Dokumentoinnin osa-alueet käsityön oppimisprosessissaSaarinen, A., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 23 lokakuuta 2019, julkaisussa : Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A. 26, 2, s. 16-28 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Clean Laundry with Pure Conscience: A Study on Laundry Practices Among Finnish Consumers

Miilunpalo, S-M. & Räisänen, R., maaliskuuta 2019, julkaisussa : International Journal of Consumer Studies. 43, 2, s. 153-165 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Craft education in sustaining and developing craft traditions: Reflections from Finnish craft teacher education

Kokko, S. & Räisänen, R., kesäkuuta 2019, julkaisussa : Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A. 26, 1, s. 27-43 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Creating Sources of Inspiration through eCollage, the FEA Model, and a Future Visioning Concept Design Project

Julkaisun otsikon käännös: Creating Sources of Inspiration through eCollage, the FEA Model, and a Future Visioning Concept Design ProjectRiikonen, S., 29 toukokuuta 2019, julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Emerging identities of handicraft and home economics student teachers in Estonia

Paas, K. & Palojoki, P., 2019, (Jätetty) julkaisussa : European Journal of Teacher Education.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Escaping the subject-based class: A Finnish case study of developing transversal competencies in a transdisciplinary course

Eronen, L., Kokko, S. & Sormunen, K., 2019, julkaisussa : The Curriculum journal. 30, 3, s. 264-278 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Experiencing a space: Applying experiential methods to support the learning of art and design

Kärnä-Behm, J., 1 syyskuuta 2019, julkaisussa : International Journal of Education Through Art. 15, 3, s. 281-295 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Food education - a multi-contextual understanding is needed

Kauppinen, E. & Palojoki, P., 2019, (Jätetty) Perspectives on food education.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

From nutrition education to food education: Finnish experiences

Kauppinen, E. & Palojoki, P., 2019, Proceedings from the 2017 Food and Society conference in Kuala Lumpur: Food and Society conference in Asia Pasific - Taste, Culture, Education. Olmedo, E. & Chan Suet Kay, R. (toim.). Malaysia: Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia, s. 318-332 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Fungal colourants in applications – focus on Cortinarius species

Räisänen, R., helmikuuta 2019, julkaisussa : Coloration Technology. 135, 1, s. 22-31 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Home economics education: exploring integrative learning

Haapaniemi, J., Venäläinen, S., Malin, A. & Palojoki, P., 2 tammikuuta 2019, julkaisussa : Educational Research. 61, 1, s. 87-104 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

I centrum för materialstudier, ett tygbeklätt bibelstöd från Österbotten: Om textilplantor mellan naturvetenskap och kulturhistoria

Skoglund, G., Suomela, J. & Vajanto, K., marraskuuta 2019, julkaisussa : Rig. 2019, 3, s. 149-163 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Integrative Teaching and the Challenge of Teacher Autonomy – Balancing Between Bildung and Curriculum Traditions in Finland

Haapaniemi, J., Venäläinen, S., Malin, A. & Palojoki, P., 2019, (Jätetty) julkaisussa : Journal of Curriculum Studies.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Interconnections between the discursive framing of space-time and the interpretation of a collaborative task

Ritella, G., Ligorio, M. B. & Hakkarainen, K., maaliskuuta 2019, julkaisussa : Learning, Culture and Social Interaction. 20, s. 45-57 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Interdisciplinary craft designing and invention pedagogy in teacher education: student teachers creating smart textiles

Julkaisun otsikon käännös: Integroiva käsityön suunnittelu ja keksimispedagogiikka opettajankoulutuksessa: opiskelijat suunnittelevat älytekstiilejäKarppinen, S., Kallunki, V. & Komulainen, K., tammikuuta 2019, julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education. 29, 1, s. 57-74 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Koulu keksivänä yhteisönä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 26 tammikuuta 2019, Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, s. 79-97 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Kouluruokailu ja ruokakasvatus kouluhyvinvoinnin edistäjinä

Lintukangas, S. & Palojoki, P. E., 2019, (Valmisteltavana)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Maailmanperintö osana oppimista Rauman normaalikoulun neljännellä luokalla.

Metsärinne, M., Niinistö, E-M., Korhonen, R., Puolamäki, L., Heino, T., Kallio, M. & Rosvall, M., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus. World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (toim.). Turku: University of Turku, s. 188-207

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Mapping the methodologies of the Craft Sciences in Finland, Sweden and Norway

Julkaisun otsikon käännös: Käsityötieteen metodologien kartoitus Suomessa, Ruotsissa ja NorjassaKokko, S., Seitamaa-Hakkarainen, P., Almevik, G. & Høgseth, H., 27 syyskuuta 2019, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Craft Research. 11, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle

Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R. & Hotulainen, R., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 207-233 27 Sivumäärä (Helsinki Studies in Education; nro 52).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Opi opex — vertaisuutta valmistumisen kynnyksellä

Jyrhämä, R., Syrjäläinen, E., Ropponen, M. & Keskinen, L., 3 lokakuuta 2019, Verme2 testaa: Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Pennanen, M., Markkanen, I. & Heikkinen, H. L. T. (toim.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, s. 18–20 3 Sivumäärä 1

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Oppilaiden asenne kulttuurikasvatukseen

Metsärinne, M., Kallio, M. & Virta, K., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus. World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (toim.). Turku: University of Turku, s. 84-91

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Promoting Finnwool with Green Production and Sustainability: Aspects from the Past to the Future, from Crafts to Industry

Räisänen, R., 2019, julkaisussa : Textile. 17, 3, s. 259-276 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The changing everyday life of families and young people

Nordlund, A. H., Sekki, S. M. P., Korvela, P. K. & Silvonen, J. O., 2019, (Hyväksytty/In press) Human-Centered Digitalization and Services. Toivonen, M. & Saari, E. (toim.). Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The Integrated Approach to Teaching Visual Art in After-School Activity Classes

Blagoeva, N. V., Karppinen, S. & Kairavuori, S., helmikuuta 2019, julkaisussa : International Journal of Art & Design Education. 38, 1, s. 224-239 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The roles of material prototyping in collaborative design process at an elementary school

Yrjönsuuri, V., Kangas, K., Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 1 heinäkuuta 2019, julkaisussa : Design and Technology Education. 24, 2, s. 141-162 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Validating Entrepreneurial Intentions Questionnaire to Assess the Impact of Entrepreneurship Education

Asghar, M. Z., Gul, F., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Tasdemir, M. Z., 2019, julkaisussa : Eğitim ve bilim. 44, 197, s. 383-399 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2018

Aistien käyttö kestävän kehityksen periaatteiden oppimisessa

Kölli, M., Malin, A. & Palojoki, P., 22 helmikuuta 2018, julkaisussa : Kotitalous. 2018, 1

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

A Multi-Method Case Study of Textile Craft-Design Applications – Usability and Effects on the Design Process

Riikonen, S. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 1 lokakuuta 2018, julkaisussa : Art, Design and Communication in Higher Education. 17, 2, s. 217-236 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Arki perhetyön kohteena: Tutkimus uuden työtavan kokeilusta Arki Haltuun -hankkeessa

Sekki, S., 16 kesäkuuta 2018, Helsingin yliopisto. 215 Sivumäärä

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirja

Open access

Bringing Practices of Co-Design and Making to Basic Education

Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2018, Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018. Kay, J. & Luckin, R. (toim.). London, UK: ISLS International Society of the Learning Sciences, Vuosikerta Volume 1. s. 248-255 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Children As Designers: Co-Designing and Making Products for a Better Everyday Life

Salonen, N., 2018, Proceedings of the Conference on Creativity and Making in Education. New York, NY: ACM, s. 97-99 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliTieteellinen

Collaborative Design Work in Technology Education

Kangas, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 2018, Handbook of Technology Education. de Vries, M. J. (toim.). Cham: Springer International Publishing , s. 597-609 13 Sivumäärä (Springer International Handbooks of Education; nro 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Community of inquiry and inquiry-based learning

Paavola, S. & Hakkarainen, K., 2018, Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Peters, M. A. (toim.). Singapore: Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Educating professionals for sustainable futures

Janhonen-Abruquah, H., Topp, J. & Posti-Ahokas, H., maaliskuuta 2018, julkaisussa : Sustainability. 10, 3, 12 Sivumäärä, 592.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Elements of practice in the analysis of auto-ethnographical cooking videos

Torkkeli, K. L., Mäkelä, M. J. & Niva, M. H., 15 maaliskuuta 2018, julkaisussa : Journal of Consumer Culture.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Entry characteristics, academic achievement and teaching practices: A comparative study of two categories of newly qualified teachers in basic schools in Ghana

Kwaah, C. Y. & Palojoki, P., 2018, julkaisussa : Cogent Education. 5, s. 1-19 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Esi- ja alkuopetuksen kulttuuriset tehtävät kuvataiteen ja käsityön näkökulmista

Kangas, K. & Rusanen, S., 2018, Mun kuvista kulttuuriin - kuvataidetta esi- ja alkuopetukseen. Rusanen, S., Rintakorpi, K., Kuusela, M. & Torkki, K. (toim.). Helsinki: Lasten Keskus, (Hyvä alku).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Hands on Design: Comparing the use of sketching and gesturing in collaborative designing

Härkki, T., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2018, julkaisussa : Journal of Design Research. 16, 1, s. 24-46 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

ICY METAMORPHOSES

Fernström, P., Timonen, E., Pietarinen, H. & Yliniva, J-L., 3 helmikuuta 2018

Tutkimustuotos: Ei-tekstimuotoinenNäyttelyTaiteellisen produktion tai yhteisnäyttelyn itsenäinen osa

Idea Generation and the Shared Epistemic Object of Knowledge in an Artifact-Mediated Co-Invention Project

Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., elokuuta 2018, 22nd Annual Knowledge Building Summer Institute: Knowledge Building: A Place for Everyone in a Knowledge Society: KBSI 2018 Proceedings. Toronto, Ontario, Canada: Knowlege Building International, s. 65-73 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKonferenssiartikkeliAmmatillinen

Open access

ImproStory: Social Improvisation and Storytelling in Arts and Skills Subjects in Teacher Education

Julkaisun otsikon käännös: ImproStory menetelmä taito- ja taideaineiden opetuksessa opettajankoulutuksessaKarppinen, S., Poutiainen, A., Kairavuori, S., Rusanen, S. & Komulainen, K., 22 huhtikuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Education and the Arts. 19, 9, s. 1-24 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Informal learning and food sense in home cooking

Janhonen, K., Torkkeli, K. & Mäkelä, J., 1 marraskuuta 2018, julkaisussa : Appetite. 130, s. 190-198 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Kokeilut käytäntöön -työkirja

Saari, E., Hyytinen, K., Hasu, M., Hyypiä, M., Korvela, P., Käpykangas, S., Leväsluoto, J., Melkas, H., Nordlund, A., Pekkarinen, S. & Toivonen, M., 1 tammikuuta 2018, Helsinki: Työterveyslaitos. 75 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Open access
Tiedosto

Kokemuksellinen oppiminen muotoilupedagogiikan menetelmänä

Fernström, P. & Kärnä-Behm, J., 26 joulukuuta 2018, julkaisussa : Ainedidaktiikka. 2, 2, s. 21-37 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Line by line, part by part: collaborative sketching for designing

Härkki, T., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., kesäkuuta 2018, julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education. 28, 2, s. 471-494 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Long-Term Teacher Orchestration of Technology-mediated Collaborative Inquiry

Viilo, M., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2018, julkaisussa : Scandinavian Journal of Educational Research. 62, 3, s. 407-432 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu