Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)

  • Siltavuorenpenger 10

    00014 HELSINKI

Julkaisut 2015 2019

Suodatin
Kirjan luku tai artikkeli
2019

Food education - a multi-contextual understanding is needed

Kauppinen, E. & Palojoki, P., 2019, (Jätetty) Perspectives on food education.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

From nutrition education to food education: Finnish experiences

Kauppinen, E. & Palojoki, P., 2019, Proceedings from the 2017 Food and Society conference in Kuala Lumpur: Food and Society conference in Asia Pasific - Taste, Culture, Education. Olmedo, E. & Chan Suet Kay, R. (toim.). Malaysia: Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia, s. 318-332 25 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Koulu keksivänä yhteisönä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 26 tammikuuta 2019, Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, s. 79-97 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Maailmanperintö osana oppimista Rauman normaalikoulun neljännellä luokalla.

Metsärinne, M., Niinistö, E-M., Korhonen, R., Puolamäki, L., Heino, T., Kallio, M. & Rosvall, M., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus. World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (toim.). Turku: University of Turku, s. 188-207

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle

Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R. & Hotulainen, R., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 207-233 27 Sivumäärä (Helsinki Studies in Education; nro 52).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Opi opex — vertaisuutta valmistumisen kynnyksellä

Jyrhämä, R., Syrjäläinen, E., Ropponen, M. & Keskinen, L., 3 lokakuuta 2019, Verme2 testaa: Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Pennanen, M., Markkanen, I. & Heikkinen, H. L. T. (toim.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, s. 18–20 3 Sivumäärä 1

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Oppilaiden asenne kulttuurikasvatukseen

Metsärinne, M., Kallio, M. & Virta, K., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus. World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (toim.). Turku: University of Turku, s. 84-91

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The changing everyday life of families and young people

Nordlund, A. H., Sekki, S. M. P., Korvela, P. K. & Silvonen, J. O., 2019, (Hyväksytty/In press) Human-Centered Digitalization and Services. Toivonen, M. & Saari, E. (toim.). Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2018

Collaborative Design Work in Technology Education

Kangas, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 2018, Handbook of Technology Education. de Vries, M. J. (toim.). Cham: Springer International Publishing , s. 597-609 13 Sivumäärä (Springer International Handbooks of Education; nro 1).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Community of inquiry and inquiry-based learning

Paavola, S. & Hakkarainen, K., 2018, Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Peters, M. A. (toim.). Singapore: Springer

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Esi- ja alkuopetuksen kulttuuriset tehtävät kuvataiteen ja käsityön näkökulmista

Kangas, K. & Rusanen, S., 2018, Mun kuvista kulttuuriin - kuvataidetta esi- ja alkuopetukseen. Rusanen, S., Rintakorpi, K., Kuusela, M. & Torkki, K. (toim.). Helsinki: Lasten Keskus, (Hyvä alku).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Ryhmän oppimismotivaatio ja sitoutuminen yhteisöllisessä keksintöprojektissa

Riikonen, S., Sormunen, K., Korhonen, T., Kangas, K., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 20 huhtikuuta 2018, Motivaatio ja oppiminen. Salmela-Aro, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 161-180 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

The Crafts in Interdisciplinary Curriculum in School

Karppinen, S., 2018, Makers, Crafters, Educators: Working for Cultural Change. Garber, E., Hochtritt, L. & Sharma, M. (toim.). New York: Routledge, s. 119-122 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

The role of higher education in sustaining culturally significant crafts in Estonia

Julkaisun otsikon käännös: Korkeakoulutuksen rooli kulttuurisesti merkittävien käsitöiden tukemisessa VirossaKokko, S., 8 helmikuuta 2018, Design Roots: Culturally Significant Designs, Products and Practices. Walker, S., Evans, M., Cassidy, T., Jung, J. & Twigger Holroyd, A. (toim.). London: T & T Clark, s. 231-242 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2017

Asiantuntijuuden kehittyminen ja tieteenalan jäseneksi kasvaminen

Palonen, T., Lehtinen, E. & Hakkarainen, K., 2017, Opettajana yliopistolla: korkeakoulupedagogiikan perusteet. Murtonen, M. (toim.). Tampere: Vastapaino, s. 40-62 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Balancing structure and flexibility: Teacher’s orchestration in collaborative long-term inquiry

Viilo, M., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2017, Enquiry and project based learning: Students, schools and society. Leat, D. (toim.). London: Routledge

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Epilogue - reflections on cultural responsiveness

Palojoki, P., 21 huhtikuuta 2017, Culturally Responsive Education: Reflections from the Global South and North. Lehtomäki, E., Janhonen-Abruquah, H. & Kahangwa, G. (toim.). Milton Park, Abingdon, Oxon: Routledge, s. 193-201 9 Sivumäärä (Routledge Studies in Culture and Sustainable Development).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

GET OUT! Developing Pedagogical Practice for Extended Learning Spaces in Intercultural Education

Posti-Ahokas, H., Janhonen-Abruquah, H. & Johnson Longfor, R., 2017, Silent Partners in Multicultural Education. Itkonen, T. & Dervin, F. (toim.). Charlotte, NC: INFORMATION AGE PUBLISHING, INC, s. 147-172 26 Sivumäärä (Research in multicultural education and international perspectives ).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Learning by Making

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2017, The SAGE encyclopedia of out-of-school learning. Peppler, K. (toim.). Thousand Oaks, California: Sage

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Networked expertise, relational agency, and collective creativity

Julkaisun otsikon käännös: Verkostoitunut asiantuntijuus, relationaalinen toimijuus ja kollektiivinen luovuusHakkarainen, K., Hytönen, K., Vekkaila, J. & Palonen, T., 2017, Working Relationally in and across Practices: A Cultural-historical Approach to Collaboration. Edwards, A. (toim.). New York: Cambridge University Press, New York, s. 133-152 19 Sivumäärä 8

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Teknologiakasvatuksen oppimisalueet

Metsärinne, M. & Kallio, M., 2017, Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa. Kallio, M., Juvonen, R. & Kaasinen, A. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, s. 180-195 16 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 12).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

The Measurement of Textile Material Properties

Räisänen, R., 29 marraskuuta 2017, Textile and Clothing Design Technology. Cassidy, T. & Goswami, P. (toim.). Boca Raton, Florida: CRC Press, Taylor & Francis Group, s. 463-478 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Towards Contextual Understanding of Gender: Student teachers’ views on home economics education and gender in Ghana and Finland

Janhonen-Abruquah, H., Posti-Ahokas, H., Edjah, H. B. & Amu, M. E. K., huhtikuuta 2017, Culturally Responsive Education: Reflections from the Global South and North. Lehtomäki, E., Janhonen-Abruquah, H. & Kahangwa, G. L. (toim.). London: Routledge, s. 143-162 20 Sivumäärä (Routledge Studies in Culture and Sustainable Development).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tutkivan tuottamisen didaktiikka teknologiakasvatuksessa

Kallio, M. & Metsärinne, M., 2017, Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa. Kallio, M., Juvonen, R. & Kaasinen, A. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, s. 285-299 15 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja. Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 12).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Työskentelyn arviointi osana käsityön ja kotitalouden arviointia

Hilmola, A. & Venäläinen, S., 6 marraskuuta 2017, Arviointia toteuttamassa: Näkökulmia monipuoliseen oppimisen arviointiin. Kauppinen, E. & Vitikka, E. (toim.). Helsinki: Opetushallitus, s. 101-113 13 Sivumäärä (Oppaat ja käsikirjat; nro 2017:4).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen