Projekteja vuodessa
Organisaation profiili
Taitokulttuuri, suunnittelu, oppiminen ja teknologia (Maker @ STEAM) on tutkimusyhteisö, jonka jäsenten tutkimusintressit liittyvät opiskelijoiden oppimisen, osallistumisen ja koulun kehittämisen edistämiseen. Tutkimushankkeissa keskitytään taitokulttuurin, suunnittelun oppimisen ja innovaatiopedagogiikan integrointiin kouluissa esimerkiksi käsityön ja kotitalouden sekä matematiikan, fysiikan, kemian ja biologian oppiaineissa. Tutkimusalueisiin kuuluu oppiaine-spesifinen opetus, kestävyys- ja teknologiakasvatus, koulun ulkopuoliset oppimisympäristöt ja oppimisen digitaaliset työkalut, sekä opiskelijoiden sitoutuminen, hyvinvointi, tasa-arvo, osallisuus, oppimisvaikeudet ja arviointi. Opettajien ja tutkijoiden kumppanuus on lähtökohtana useissa kehittämistutkimusta käyttävissä tutkimusprojekteissa.
Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö
Henkilöt
-
Tuomas Aivelo
- Organismi- ja evoluutiobiologian tutkimusohjelma - apurahatutkija, dosentuuri
- Helsinki One Health (HOH)
- Kestävyystieteen instituutti (HELSUS)
- Kaupunkitutkimusinstituutti (Urbaria)
- Tiedekasvatus
- Maker@STEAM
- Global Change and Conservation Lab
- Doctoral Programme in Wildlife Biology - Ohjaaja tohtoriohjelmassa
Henkilö: vieraileva tutkija, HY, Opetus- ja tutkimushenkilöstö
-
Mariam E. Talal Elsaghir D Elhalabi Aljabaly
- Kasvatustieteiden osasto - väitöskirjatutkija
- Maker@STEAM
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma
Henkilö: U1 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, Väitöskirjatutkija
-
Asta Britta Liisa Ansolahti
- Kasvatustieteiden osasto - projektisuunnittelija
- Maker@STEAM
Henkilö: M4 Hallintohenkilöstö
-
Noora Bosch, Väitöskirjatutkija
- Kasvatustieteiden osasto - väitöskirjatutkija
- Maker@STEAM
- Design oppiminen, tekijäkulttuuri ja teknologia (MaDe)
- Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma
Henkilö: U1 Opetus- ja tutkimushenkilöstö, Väitöskirjatutkija, HY
-
HSSH catalyst funding for the newly founded Africa Research Forum in Social Sciences and Humanities
Lüpke, F. K. E. M., Wayessa, G., Väyrynen, S., Posti-Ahokas, H., Vähäkangas, A., Oinas, E., Pietilä, T., Al-Sharmani, M. & Pohjonen, M.
21/01/2022 → 31/12/2022
Projekti: Tutkimusprojekti
-
-
AI & Lapset
Roos, T., Reponen, S. I., Tedre, M., Kangas, K., Sormunen, K. & Vartiainen, H.
01/01/2022 → 31/12/2022
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Maker-Centered Learning: cultivating creativity in tomorrow’s schools
Kangas, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Bosch, N. & Aljabaly, M. E. T. E. D. E.
01/12/2021 → 31/08/2025
Projekti: Tutkimusprojekti
-
Uutta luovat oppimisen ja opettamisen digitaaliset työtavat
03/11/2021 → 30/06/2023
Projekti: Muu projekti
Julkaisut
-
A Comparative study of Upper Secondary School Biology Curricula in Two Countries: Finland and Nigeria
Nwoke, E. S., Uitto, A. & Lavonen, J., helmik. 2022, julkaisussa: Science Education International. 33, 1, s. 38-49 12 SivumääräTutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
Adjusting the coordination of parental foodwork practices
Torkkeli, K., Mäkelä, J. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 9 kesäk. 2022, (E-pub ahead of print) julkaisussa: Cultural Sociology. 22 Sivumäärä, 17499755221096647.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
Advancing video research methodology to capture the processes of social interaction and multimodality
Hannula, M. S., Haataja, E., Löfström, E., Moreno-Esteva, E. G., Salminen-Saari, J. F. A. & Laine, A., 2022, julkaisussa: ZDM. 54, s. 433-443 11 SivumääräTutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open access -
Applying interthinking for learning 21st century skills in home economics education
Taar, J. & Palojoki, P., 2022, julkaisussa: Learning, Culture and Social Interaction. 33, 2, 11 Sivumäärä, 100615.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Open accessTiedosto -
Balancing private economy and family forming processes in LGBTQ families
Anttila, S., Palojoki, P., Vuori, J. & Janhonen-Abruquah, H., 2022, (Valmisteltavana) julkaisussa: Journal of Family Issues.Tutkimustuotos: Artikkelijulkaisu › Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Aktiviteetit
-
The role of futures in sustainability education
Tapio Rasa (Puhuja) & Antti Laherto (Puhuja)
3 huhtik. 2022Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Suullinen esitys
-
Täältä tullaan tulevaisuus
Jari Lavonen (Puhuja: pääpuhuja (keynote))
2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
-
Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education
Tiina Korhonen (Puhuja)
15 helmik. 2022Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypit › Kutsuesitelmä
-
Täältä tullaan tulevaisuus
Jari Lavonen (Puhuja: pääpuhuja (keynote))
2 maalisk. 2022Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypit › Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen
-
väitöskirjan 50% opponointi. Hanna Fredriksdotter, Uppsalan yliopisto
Anu Laine (Ohjaaja)
19 huhtik. 2022Aktiviteetti: Tutkimustyypit › Väitöskirjan esitarkastaja
Palkinnot
-
-
Kasvatustieteellisen tiedekunnan myöntämä Pro gradu -palkinto 1997
Kärnä-Behm, Jaana (Vastaanottaja), 1997
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
Kunniamaininta Kultin Vuoden laatulehti -kilpailussa Natura-lehdelle
Kaasinen, Arja (Vastaanottaja), 22 lokak. 2020
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
Laurin Jäntin säätiön palkinnon kunniamaininta
Aivelo, Tuomas (Vastaanottaja), 2019
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
-
Natura-lehti: Vuoden laatulehti-kilpailun kunniamaininta
Kaasinen, Arja (Vastaanottaja), lokak. 2020
Palkinto: Palkinnot ja kunnianosoitukset
Lehtileikkeet
-
haastattelu Sivista uutishuone: Opetuksen kehittämisestä avaimia osaajapulaan – Helsingin yliopistossa opetuksen kehittäminen on jatkuvaa ja sitä pitää saada paremmin näkyviin
31/05/2022
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media
-
-
-
Jarkko Lampiselkä työskenteli Kiovassa, kunnes Venäjä hyökkäsi: "Hyökkäys yllätti kaikki täydellisesti"
01/03/2022
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media
-
Robotiikan opetus Lahdessa ja tulevaisuuden työelämän tarpeita
24/02/2022
1 Median myötävaikutus
Lehdistö/media