Julkaisut

2020

Achievement emotions among adolescents receiving special education support in mathematics

Holm, M., Björn, P. M., Laine, A., Korhonen, J. & Hannula, M. S., huhtikuuta 2020, julkaisussa : Learning and Individual Differences. 79, 11 Sivumäärä, 101851.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Bacterial microbiota composition of a common ectoparasite of cavity‐breeding birds, the Hen Flea Ceratophyllus gallinae

Aivelo, T. & Tschirren, B., heinäkuuta 2020, julkaisussa : Ibis. 162, 3, s. 1088-1092 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Case: Ryhmän yhteinen tiedonluomisprosessi

Riikonen, S. & Hakkarainen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 141-146 6 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Opettajat innovoivat

Sormunen, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Riikonen, S. & Härkki, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 121-128 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Arjen haaste alakoulussa

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 57-64 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tiimiopettajuus keksintöprojektien tukena inkluusioluokassa

Partanen, K. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 287-295 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: We Design & Make - ihmiskeskeinen suunnittelu yläkoulussa

Bosch, N., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 65-73 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Design & ProtoLab - kouluviihtyvyyttä muotoiluajattelua hyödyntäen

Bosch, N. & Matinlauri, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 109-120 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Digitaalinen portfolio tiedonrakentelun ja vuorovaikutuksen välineenä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Saarinen, A., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 192-204 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tiimiopettajuuden kehittyminen kolmen lukuvuoden aikana

Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K., Riikonen, S. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 296-303 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tulevaisuuden kaupunki

Kangas, K. & Hukkanen, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 187-191 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tutor-oppilastoiminta tukee uutta osaamista

Riikonen, S., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 304-313 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Ekaluokkalaisen kaksi maailmaa – tai sittenkin yksi

Kangas, K., Vaahtokari, A. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 48-56 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Rakenteet ja rutiinit yhteissäätelytaitojen oppimisen tukena

Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 154-160 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Hahmomalli idean kehittelyn ja yhteisöllisen työskentelyn tukena

Mehto, V., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 147-153 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Combining formal education and citizen science: A case study on students' perceptions of learning and interest in an urban rat project

Aivelo, T. & Huovelin, S., 3 maaliskuuta 2020, julkaisussa : Environmental Education Research. 26, 3, s. 324-340 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiedosto

Critical research approach in craft and fibre art studies in the USA

Julkaisun otsikon käännös: Kriittinen tutkimus USA:n käsityö- ja tekstiiliopinnoissaKokko, S., 29 tammikuuta 2020, (Jätetty) julkaisussa : International Journal of Education Through Art. 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Cross-age Peer Tutoring in a Technology-enhanced STEAM Project at a Lower Secondary School

Tenhovirta, S. A., Korhonen, T., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Jätetty) julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Development & validation of scientific video vignettes to promote perception of authentic science in student laboratories

Stamer, I., Pönicke, H., Tirre, F., Laherto, A., Höffler, T., Schwarzer, S. & Parchmann, I., 2 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Research in Science & Technological Education. 38, 2, s. 168-184 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Education and Technology in Sciences: First International Congress, CISETC 2019, Arequipa, Peru, December 10–12, 2019, Revised Selected Papers

Villalba Condori, K. O. (toim.), Aduriz-Bravo, A. (toim.), Lavonen, J. (toim.), Wong, L-H. (toim.) & Wang, T-H. (toim.), 2020, Cham: Springer. 175 Sivumäärä (Communications in Computer and Information Science; nro 1191)

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumeroTieteellinenvertaisarvioitu

Elementary school pupils’ co-inventions: products and pupils’ reflections on processes

Sinervo, S., Sormunen, K., Kangas, K., Hakkarainen, K., Lavonen, J., Juuti, K., Korhonen, T. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 18 maaliskuuta 2020, julkaisussa : International Journal of Technology and Design Education. 24 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Engagements in Situationally Appropriate Home Cooking

Torkkeli, K., Janhonen, K. & Mäkelä, J., 1 toukokuuta 2020, (Hyväksytty/In press) julkaisussa : Food, Culture, and Society.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Epistemic roles of materiality within a collaborative invention project at a secondary school

Mehto, V., Riikonen, S., Hakkarainen, K., Kangas, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., heinäkuuta 2020, julkaisussa : British Journal of Educational Technology. 51, 4, s. 1246-1261 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Examining the White Karelian textile tradition of the late nineteenth century – focus on plant fibers

Suomela, J. A., Vajanto, K. & Räisänen, R., 2 heinäkuuta 2020, julkaisussa : Textile. 18, 3, s. 297-323 27 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Fibers-opettajien tapaaminen käsityötaivaassa

Kokko, S., huhtikuuta 2020, julkaisussa : Tekstiiliopettaja. 66, 2, s. 14-15 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Finnish craft education in turbulence: Conflicting debates on the current National Core Curriculum

Julkaisun otsikon käännös: Suomen käsityönopetus myllerryksessäKokko, S., Kouhia, A. & Kangas, K., helmikuuta 2020, julkaisussa : Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A. 27, 1, s. 1-19 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Finnish graduated physics teachers’ views about their teacher education program: The disparity between the needs and delivery

Leinonen, R., Haaranen, M., Kesonen, M., Koponen, M., Hirvonen, P. E. & Asikainen, M. A., 2020, julkaisussa : Journal of technology and science education. 10, 1, s. 101-116 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

From inclusive practices to personal strategies: Teachers and students designing together digitally supported science learning

Julkaisun otsikon käännös: Inklusiivisista opetuskäytänteistä henkilökohtaisiin opiskelutapoihin: Oppilaat ja opettajat yhteiskehittämässä digitaalisesti tuettua luonnontieteiden opiskeluaSormunen, K., 29 toukokuuta 2020, Helsinki: University of Helsinki. 82 Sivumäärä

Tutkimustuotos: OpinnäyteVäitöskirjaArtikkelikokoelma

Open access

High school students' situational engagement associated with scientific practices in designed science learning situations

Inkinen, J., Klager, C., Juuti, K., Schneider, B., Salmela-Aro, K., Krajcik, J. & Lavonen, J., heinäkuuta 2020, julkaisussa : Science Education. 104, 4, s. 667-692 26 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Ideointimenetelmät luovan ongelmanratkaisun tukena

Lavonen, J. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 89-108 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Impact of Teacher’s Actions on Emotional Atmosphere in Mathematics Lessons in Primary School

Laine, A., Ahtee, M. & Näveri, L., tammikuuta 2020, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 18, 1, s. 163-181 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Innovaatiokasvatus ja keksimisen pedagogiikka 2000-luvun taitojen oppimisen tukena

Korhonen, T., Kangas, K., Hakkarainen, K., Lavonen, J. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 14-22 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Keksimisen pedagogiikka

Korhonen, T. (toim.) & Kangas, K. (toim.), 2020, Jyväskylä: PS-kustannus. 368 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKokoomateos tai erikoisnumeroTieteellinenvertaisarvioitu

Keksintömessut osana projektien arviointia

Korhonen, T., Mehto, V. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 260-267 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Keksintöprojektien jäsentäminen ja suunnittelun lähtökohdat

Sormunen, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 26-47 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kōmako Quilters’ informal learning and the collective zone of proximal development: The ‘5x5 quilt’ project

Warner, L., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, julkaisussa : Journal of Art & Communities. 10 , (1-2), s. 67-82 16 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Koulut keksivinä yhteisöinä

Korhonen, T. & Kangas, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 354-363 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Learning Computational Thinking in Phenomenon-based Co-creation Projects – Perspectives from Finland

Silander, P., Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Hyväksytty/In press) In S.C. Kong & H. Abelson (Eds.), Computational Thinking Education in K-12: Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing.. MIT Press

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Learning Science: The Value of Crafting Engagement in Science Environments

Schneider, B., Krajcik, J., Lavonen, J. & Salmela-Aro, K., 2020, New Haven: Yale University Press. 182 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaTieteellinenvertaisarvioitu

Luovuus ja luova ongelmanratkaisu

Lavonen, J., Korhonen, T. & Bosch, N., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 76-88 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Make biology relevant again! Pre-service teachers' views on the relevance of biology education

Mutanen, J. & Uitto, A., 14 maaliskuuta 2020, julkaisussa : Journal of Biological Education. 54, 2, s. 202-212 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Maker-Centered Project-Based Learning in Inclusive Classes: Supporting Students' Active Participation with Teacher-Directed Reflective Discussions

Julkaisun otsikon käännös: Maker-keskeinen projektioppiminen inklusiivisessa luokassa: Oppilaiden aktiivisen osallistumisen tukeminen opettajajohtoisilla reflektiivisillä keskusteluilla.Sormunen, K., Juuti, K. & Lavonen, J., huhtikuuta 2020, julkaisussa : International Journal of Science and Mathematics Education. 18, 4, s. 691-712 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Matematiikan opetus mielekkään oppimisen edistämisessä: Integratiivista mallia kohti

Koskinen, R. & Pitkäniemi, H., 14 huhtikuuta 2020, julkaisussa : Ainedidaktiikka. 4, 1, s. 79-98 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Matematiikka 6

Kahri, A., Sirén, M., Sormunen, K., Kahri, V. & Ritala, H., 2020, Helsinki: Studeo.

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Open access

Monipuolinen arviointi tukee keksintöprojektien tavoitteiden saavuttamista

Lavonen, J., Korhonen, T. & Saarinen, A., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 218-245 28 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Muuttuja 7-9: Matematiikan käsikirja

Kettunen, J., Koponen, J., Portaankorva-Koivisto, P., Seppäläinen, S. & Tuohilampi, L., 2020, Helsinki: Sanoma Pro. 336 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Muuttuja 7-9: Tehtävät Peruslaskutoimituksia 1

Kettunen, J., Koponen, J., Portaankorva-Koivisto, P., Seppäläinen, S. & Tuohilampi, L., 2020, Helsinki: Sanoma Pro. 88 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Spänningsmönster i finlädsk lärarutbildning – rekrytering, reform, relevans

Hansén, S-E., Lavonen, J., Sjöberg, J., Aspfors, J. & Wikman, T., 2020, Lærerutdanning i nordiske land . Elstad, E. (toim.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 69-89 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu