Julkaisut

Suodatin
Kirjan luku tai artikkeli
2020

Case: Ryhmän yhteinen tiedonluomisprosessi

Riikonen, S. & Hakkarainen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 141-146 6 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Arjen haaste alakoulussa

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 57-64 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tiimiopettajuus keksintöprojektien tukena inkluusioluokassa

Partanen, K. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 287-295 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Design & ProtoLab - kouluviihtyvyyttä muotoiluajattelua hyödyntäen

Bosch, N. & Matinlauri, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 109-120 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tulevaisuuden kaupunki

Kangas, K. & Hukkanen, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 187-191 5 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Digitaalinen portfolio tiedonrakentelun ja vuorovaikutuksen välineenä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Saarinen, A., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 192-204 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tiimiopettajuuden kehittyminen kolmen lukuvuoden aikana

Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K., Riikonen, S. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 296-303 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Ekaluokkalaisen kaksi maailmaa – tai sittenkin yksi

Kangas, K., Vaahtokari, A. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 48-56 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Tutor-oppilastoiminta tukee uutta osaamista

Riikonen, S., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 304-313 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: We Design & Make - ihmiskeskeinen suunnittelu yläkoulussa

Bosch, N., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 65-73 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Opettajat innovoivat

Sormunen, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Riikonen, S. & Härkki, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 121-128 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Rakenteet ja rutiinit yhteissäätelytaitojen oppimisen tukena

Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 154-160 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Case: Hahmomalli idean kehittelyn ja yhteisöllisen työskentelyn tukena

Mehto, V., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 147-153 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Ideointimenetelmät luovan ongelmanratkaisun tukena

Lavonen, J. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 89-108 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Innovaatiokasvatus ja keksimisen pedagogiikka 2000-luvun taitojen oppimisen tukena

Korhonen, T., Kangas, K., Hakkarainen, K., Lavonen, J. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 14-22 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Keksintömessut osana projektien arviointia

Korhonen, T., Mehto, V. & Sormunen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 260-267 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Keksintöprojektien jäsentäminen ja suunnittelun lähtökohdat

Sormunen, K., Seitamaa-Hakkarainen, P., Kangas, K. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 26-47 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Koulut keksivinä yhteisöinä

Korhonen, T. & Kangas, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 354-363 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Learning Computational Thinking in Phenomenon-based Co-creation Projects – Perspectives from Finland

Silander, P., Riikonen, S., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Hyväksytty/In press) In S.C. Kong & H. Abelson (Eds.), Computational Thinking Education in K-12: Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing.. MIT Press

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Luovuus ja luova ongelmanratkaisu

Lavonen, J., Korhonen, T. & Bosch, N., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 76-88 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Monipuolinen arviointi tukee keksintöprojektien tavoitteiden saavuttamista

Lavonen, J., Korhonen, T. & Saarinen, A., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 218-245 28 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Spänningsmönster i finlädsk lärarutbildning – rekrytering, reform, relevans

Hansén, S-E., Lavonen, J., Sjöberg, J., Aspfors, J. & Wikman, T., 2020, Lærerutdanning i nordiske land . Elstad, E. (toim.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 69-89 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Teknologia oppimisen kohteena ja luovan toiminnan mahdollistajana

Korhonen, T., Kangas, K., Riikonen, S. & Packalén, M., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 164-186 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tiimiopettajuus keksintöprojekteissa

Härkki, T., Korhonen, T. & Karme, S., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 270-286 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tulevaisuuden osaajat tässä ja nyt!

Pietiläinen, T. & Korhonen, T., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 205-214 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Unstitching the Fabric of Informal Learning: Researching Collective Quiltmaking.

Warner, L., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, (Hyväksytty/In press) In Deborah L. Mulligan & Patrick Alan Danaher (eds) Researching within the Educational Margins. Palgrave studies in education research methods . Palgrave Macmillan

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Uutta luova oppiminen ja sen ohjaaminen

Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 332-353 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Yhdessä oppiminen ja sen tukeminen

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 2020, Keksimisen pedagogiikka. Korhonen, T. & Kangas, K. (toim.). Jyväskylä: PS-kustannus, s. 132-140 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

2019

Change in First Graders’ Science-Related Competence Beliefs During Digitally Intensive Science Workshops

Loukomies, A., Juuti, K., Lavonen, J. & Salmela-Aro, K., 2019, Bridging Research and Practice in Science Education: Selected Papers from the ESERA 2017 Conference. McLoughlin, E., Finlayson, O. E., Erduran, S. & Childs, P. E. (toim.). Cham: Springer, s. 285-299 14 Sivumäärä (Contributions from Science Education Research; nro 6).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Didaktinen kolmio luonnontieteen opetuksen tutkimuksen arvioinnissa

Kaasinen, A., Lampiselkä, J., Kinnunen, P. & Malmi, L., 30 joulukuuta 2019, Arvot ja arviointi. Kallio, M., Krzywacki, H. & Poulter, S. (toim.). Helsinki: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, s. 11-27 17 Sivumäärä (Suomen ainedidaktisen seuran julkaisuja, Ainedidaktisia tutkimuksia; nro 16).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity: An Introduction

Hannula, M. S., Leder, G., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Hannula, M. S., Leder, G. C., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q. (toim.). Cham: Springer, s. 3-14 12 Sivumäärä (ICMR-13 Monographs).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity: A Conclusion

Hannula, M. S., Leder, G., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Hannula, M. S., Leder, G. C., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q. (toim.). Cham: Springer, s. 431-437 7 Sivumäärä (ICME-13 Monographs).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Huvihariduspedagoogika teadusringi juhendaja töös

Kesler, M., 2019, Kvaliteetsem teadushuviharidus. Saart, K. (toim.). Tartu: SA Eesti Teadusagentuur, s. 3-11 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Johdanto

Portaankorva-Koivisto, P. M., helmikuuta 2019, Kuka meitä opettaa?: Esseitä tietotekniikan opetuksesta. Portaankorva-Koivisto, P., Heinonen, M. & Mäkelä, E. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 1-9 9 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Koulu keksivänä yhteisönä

Seitamaa-Hakkarainen, P. & Hakkarainen, K., 26 tammikuuta 2019, Sähköistyvä koulu: Oppiminen ja oppimateriaalit muuttuvassa tietoympäristössä. Tossavainen, T. & Löytönen, M. (toim.). Helsinki: Suomen tietokirjailijat, s. 79-97 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Maailmanperintö osana oppimista Rauman normaalikoulun neljännellä luokalla.

Metsärinne, M., Niinistö, E-M., Korhonen, R., Puolamäki, L., Heino, T., Kallio, M. & Rosvall, M., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus = World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (toim.). Rauma: Rauman Normaalikoulu Teacher Training School, s. 188-207 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinen

Opettajan tuki oppijan metakognitiivisen tietoisuuden kehittymiselle

Kallio, M., Virta, K., Kallio, H., Lampi, L., Tamm, M., Ahtiainen, R. & Hotulainen, R., 2019, Perusopetus, tasa-arvo ja oppimaan oppiminen: Valtakunnallinen arviointitutkimus peruskoulun päättövaiheesta. Hautamäki, J., Rämä, I. & Vainikainen, M-P. (toim.). Helsinki: Helsingin yliopisto, s. 207-233 27 Sivumäärä (Helsinki Studies in Education; nro 52).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Opi opex — vertaisuutta valmistumisen kynnyksellä

Jyrhämä, R., Syrjäläinen, E., Ropponen, M. & Keskinen, L., 3 lokakuuta 2019, VERME2 testaa: Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Pennanen, M., Markkanen, I. & Heikkinen, H. L. T. (toim.). Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, s. 18–20 3 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access

Oppilaiden asenne kulttuurikasvatukseen

Metsärinne, M., Kallio, M. & Virta, K., 2019, Maailmanperintö ja kulttuurikasvatus = World Heritage and Cultural Education. Metsärinne, M., Heino, T., Korhonen, R. & Esko, M. (toim.). Rauma: Rauman Normaalikoulu Teacher Training School, s. 84-91 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Oppilaiden ja opettajaopiskelijoiden kokemuksia matematiikan ja kuvataiteen oppimiskokonaisuuksista

Portaankorva-Koivisto, P. & Havinga, M., tammikuuta 2019, Tutkimuksesta luokkahuoneisiin. Rautiainen, M. & Tarnanen, M. (toim.). Jyväskylä: Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, s. 99-118 20 Sivumäärä (Ainedidaktisia tutkimuksia : Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja ; nro 15).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Perceived Social Support Network and Achievement: Mediation by Motivational Beliefs and Moderation by Gender

Bofah, E. A. & Hannula, M. S., 2019, Affect and Mathematics Education: Fresh Perspectives on Motivation, Engagement, and Identity. Hannula, M. S., Leder, G. C., Morselli, F., Vollstedt, M. & Zhang, Q. (toim.). Cham: Springer, s. 107-136 30 Sivumäärä (ICME-13 Monographs).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The changing everyday life of families and young people

Nordlund, A. H., Sekki, S. M. P., Korvela, P. K. & Silvonen, J. O., 2019, Human-Centered Digitalization and Services. Toivonen, M. & Saari, E. (toim.). Singapore: SPRINGER-VERLAG SINGAPORE PTE LTD, s. 79-100 22 Sivumäärä (Translational Systems Sciences; Vuosikerta 19).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

TUTTU Maa

Aivelo, T., 14 joulukuuta 2019, TUTTU-hanke. TUTkimuksellinen ja Toiminnallinen Ulkonaoppiminen. Sara, L. & Helena, Å. (toim.). Helsingin yliopisto, Bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

Open access
Tiedosto

TUTTU - Talvi

Kaasinen, A. & Kervinen, A., 2019, (Hyväksytty/In press) TUTkimuksellinen ja Toiminnallinen Ulkonaoppiminen.

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliAmmatillinen

2015

Performing gender and agency in Home economics textbook images: Performing gender and agency in Home economics textbook images

Anttila, S., Leskinen, J., Posti-Ahokas, H. & Janhonen-Abruquah, H., 2015, Diversities and Interculturality in Textbooks: Finland as an Example. Hahl, K., Niemi, P-M., Johnson Longford, R. & Derwin, F. (toim.). Cambridge Scholars Publishing, s. 61-84

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu