Julkaisut 2005 2019

Suodatin
Artikkeli

Science at home: parents’ need for support to implement video-based online science club with young children

Vartiainen, J. & Aksela, M., 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 1, s. 59-78 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Student-question-based inquiry in science education

Herranen, J. & Aksela, M., 2019, julkaisussa : Studies in Science Education.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The needs for successful chemistry teaching in diverse classes: teachers' beliefs and practices

Kousa, P. M. & Aksela, M. K., 2 huhtikuuta 2019, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 7, 1, s. 79-100 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2018

From learner-centered to learner-driven sustainability education

Herranen, J. K., Vesterinen, V-M. & Aksela, M. K., heinäkuuta 2018, julkaisussa : Sustainability. 10, 7, 14 Sivumäärä, 2190.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Identifying and addressing students' questions on climate change

Tolppanen, S. & Aksela, M. K., maaliskuuta 2018, julkaisussa : Journal of Environmental Education. 49, 5, s. 375-389 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Learning to Teach at Heterogeneous and Diverse Chemistry Classes: Methods for University Chemistry Teacher Training Courses

Tolsdorf, Y., Kousa, P., Markic, S. & Aksela, M., lokakuuta 2018, julkaisussa : Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. 14, 10, 14 Sivumäärä, em1593.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Low-achieving students' attitudes towards learning chemistry and chemistry teaching methods

Kousa, P., Kavonius, R. & Aksela, M., 1 huhtikuuta 2018, julkaisussa : Chemistry education research and practice. 19, 2, s. 431-441 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Non-formal science education: The relevance of science camps

Julkaisun otsikon käännös: Non-formaali tiedekasvatus: tiedeleirien relevanssiHalonen, J. E. & Aksela, M. K., 2018, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 6, 2, s. 64-85 22 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Pre-service teachers´beliefs about the benefits and challenges of STSE based school-industry collaboration and practices in science education

Kousa, P., Aksela, M. & Ferck Savec, V., joulukuuta 2018, julkaisussa : Journal of Baltic Science Education. 17, 6, s. 1034-1045 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

The relevance of non-formal Biology Olympiad training for upper secondary school students

Mutanen, J. & Aksela, M. K., 2018, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 6, 2, s. 126-145 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto
2017

Close neighbours, different interests? Comparing three Nordic Home Economics curricula

Tuomisto, M., Haapaniemi, J. & Fooladi, E., 2017, julkaisussa : International journal of home economics IJHE.. 10, 2, s. 121-131 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Integrating art into science education: a survey of science teachers’ practices

Turkka, J., Haatainen, O. & Aksela, M., 1 kesäkuuta 2017, julkaisussa : International Journal of Science Education. 39, 10, s. 1403-1419 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Miten suunnittelen fysiikan ja kemian oppitunnin? Kahden esimerkillisen opettajan puheentarkastelua.

Kärnä, P., Vesterinen, V-M., Harmoinen, S. & Aksela, M., 2017, julkaisussa : LUMAT-B: International journal of math, science and technology education . 2, 4

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Open access

Prospective chemistry teachers' perceptions of their profession: the state of the art in Slovenia and Finland

Savec, V. F., Urankar, B., Aksela, M. & Devetak, I., 2017, julkaisussa : Journal of the Serbian Chemical Society. 82, 10, s. 1193-1210 18 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

The potential of the non-formal educational sector for supporting chemistry learning and sustainability education for all students: a joint perspective from two cases in Finland and Germany

Julkaisun otsikon käännös: Nonformaalin opetuksen järjestäjän mahdollisuudet tukea kemian opiskelua ja kestävän kehityksen opetusta kaikille oppilaille: yhdistetty näkökulma kahdessa tapauksessa Suomessa ja SaksassaAffeldt, F., Tolppanen, S. P., Aksela, M. K. & Eilks, I., 2017, julkaisussa : Chemistry education research and practice. 18, 1, s. 13-25 13 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Foreword in a special number "Promoting innovative and collaborative chemistry education through evidence-based chemistry teacher education"

Julkaisun otsikon käännös: AlkusanatAksela, M. K., 20 joulukuuta 2016, julkaisussa : LUMAT-B: International journal of math, science and technology education . 1, 3, 4 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Kestävä kehitys ja kemia opettajankoulutuksessa

Aksela, M. K., syyskuuta 2016, julkaisussa : LUMAT-B: International journal of math, science and technology education . 1, 2, 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Relevancy of the Massive Open Online Course (MOOC) about Sustainable Energy for Adolescents

Julkaisun otsikon käännös: Kestävää energiaa käsittelevän MOOC-kurssin relevanttius nuorilleAksela, M. K., Wu, X. & Halonen, J. E., 1 joulukuuta 2016, julkaisussa : Education Sciences. 6, 4, 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access
Tiedosto

Toward citizenship science education: what students do to make the world a better place?

Vesterinen, V-M., Tolppanen, S. & Aksela, M., 2 tammikuuta 2016, julkaisussa : International Journal of Science Education. 38, 1, s. 30-50 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Tutkimuksellinen ja oppijakeskeinen kemian opetus

Herranen, J. K., syyskuuta 2016, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 1, 2, 7 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2015

Alkusanat toimittajilta

Aksela, M. K., Hirvonen, P. E. & Hästö, P., 2015, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 3, 6, 2 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Contextual, relevant and practical chemistry teaching at upper secondary school level textbooks in Finland

Ikävalko, V-M. K. & Aksela, M. K., 2015, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 2015, 3, s. 304-315 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Design and evaluation framework for relevant chemistry-related educational card and board games

Tuomisto, M. & Aksela, M. K., 14 syyskuuta 2015, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 3, 4, s. 429-438 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Eheyttävää kemian opetusta oppiaineiden välisenä yhteistyönä

Haatainen, O., Kousa, P., Aksela, M., Asikainen, T. & Sjöblom, A., 29 lokakuuta 2015, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 3, 6, s. 744-762 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

From the editors

Aksela, M. K. & Tolppanen, S. P., 2015, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 3, 5, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Open access

From the editors: The special issue of ECRICE – European Conference on Research in Chemistry Education 2014 – Volume 2

Lundell, J., Aksela, M. K. & Tolppanen, S. P., 2015, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 3, 3, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Open access

From the editors -The special issue of ECRICE – European Conference on Research in Chemistry Education 2014 – VOLUME 1

Julkaisun otsikon käännös: Alkusanat -ECRICE-konferenssin erikoisnumero osa 1Lundell, J., Aksela, M. K. & Tolppanen, S. P., 2015, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 3, 3, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Open access

Matematiikan ja luonnontieteiden opettajankoulutuksen ajankohtaisia kuulumisia

Aksela, M. K., HIrvonen, P. E. & Hästö, P., 2015, julkaisussa : LUMA.fi Sanomat. 6, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Nature of Science Contextualized: Studying Nature of Science with Scientists

Tala, S. & Vesterinen, V-M., 20 tammikuuta 2015, julkaisussa : Science & Education. 24, 4, s. 435-457 23 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Osaavia ja ennakkoluulottomia kemian aineenopettajia tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti hyödyntämällä

Tuomisto, M., Aksela, M. K. & Jääskeläinen, M., 29 lokakuuta 2015, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 3, 6, s. 768 - 782 15 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen

Osallistava ja tutkimuksellinen kemian opiskelu luokanopettajien koulutuksessa

Rukajärvi-Saarela, M., Kiviniemi, K. & Aksela, M. K., 2015, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 6, 3, s. 867-904 37 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Uudenlainen yhteisöllinen opettajankoulutus LUMA-ekosysteemissä elinikäisen oppimisen tukena

Aksela, M. K. & Vihma, L. J., 29 lokakuuta 2015, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 3, 6, s. 711-720 10 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2014

Improving students' argumentation skills through a product life-cycle analysis project in chemistry education

Juntunen, M. K. & Aksela, M. K., 2014, julkaisussa : Chemistry education: research and practice in europe. 15, 4, s. 639-649 11 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

In-Service Teacher Training Project on Inquiry-Based Practical Chemistry

Julkaisun otsikon käännös: Täydennyskoulutusprojekti tutkimukselliseen kemian laboratorio-opetukseenTomperi, P. & Aksela, M., 30 lokakuuta 2014, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 2, 2, s. 215-226 12 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Kemian opetuksen päivät 2014: alkusanat

Ikävalko, V-M. & Aksela, M. K., 2014, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 2, 2, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

2013

COMBLAB-tutkimusprojektissa kehitetään kokeellisia töitä tutkimukselliseen opiskeluun

Tolvanen, S., 2013, julkaisussa : LUMA.fi Sanomat. 2013

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Design of Chemistry Teacher Education Course on Nature of Science

Vesterinen, V-M. & Aksela, M., syyskuuta 2013, julkaisussa : Science & Education. 22, 9, s. 2193-2225 33 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Effectiveness of a Lesson on Multimodal Writing in Science Education

Tolppanen, S., Rantaniitty, T., McDermott, M., Aksela, M. & Hand, B., 2013, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 2013, 5, s. 503-522 20 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

E-oppimateriaalit tukevat erilaisia oppijoita

Ikävalko, V-M., 12 maaliskuuta 2013, julkaisussa : LUMA.fi Sanomat. 2013, 1 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Esimerkki yliopisto-opetuksesta: vertaismentorointia Kemian keskeiset käsitteet -tukipajassa

Tuomisto, M., 3 joulukuuta 2013, julkaisussa : LUMA.fi Sanomat.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Hollandaise-kastike – vanhojen ja uusien valmistusmenetelmien kemia

Hopia, A., Sillanpää, M. & Tuomisto, M., 21 toukokuuta 2013, julkaisussa : LUMAT: Luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetuksen tutkimus ja käytäntö. 1, 2

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliAmmatillinen

Important Social and Academic Interactions in Supporting Gifted Youth in Non-Formal Education

Julkaisun otsikon käännös: Sosiaalisen ja akateemisen vuorovaikutuksen merkitys tuettaessa lahjakkaita nuoria koulun ulkopuolisessa oppimisessaTolppanen, S. & Aksela, M., 30 syyskuuta 2013, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 1, 3, s. 279-298 19 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Introduction to molecular gastronomy and to its applications in science education

Julkaisun otsikon käännös: Johdatus molekyyligastronomiaan ja sen sovelluksiin luonnontieteiden opetuksessaVartiainen, J., Aksela, M. K. & Hopia, A., 2013, julkaisussa : LUMAT: International Journal on Math, Science and Technology Education. 1, 2, s. 143-150 8 Sivumäärä

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinen