Jos olet muokannut tietoja Puressa, ne näkyvät pian tässä.

Henkilökohtainen profiili

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Alexandra Nordström (VTM) on väitöskirjatutkija Helsingin yliopiston Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelmassa (SEDUCE). Tutkimusintressit: lasten positiiviset tunteet ja affektit, vuorovaikutus, osallisuus, sosiokulttuuriset teoriat, monilukutaidon pedagogiikka, sekä visuaaliset menetelmät. Alexandra on Playful Learning Centerin ja Learning, Culture and Interventions expert groupin jäsen kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänen nykyinen projektinsa on tutkimus- ja kehittämisohjelma MOI (Monilukutaitoa Opitaan Ilolla): www.monilukutaito.com. Alexandra toimii myös opettajana ruotsin- ja suomenkielisissä kandidaatti- ja maisteriohjelmissa kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hän toimii tällä hetkellä EARLI SIG 25 - Educational Theory JURE koordinaattorina.

Koulutus / tieteellinen pätevyys

Valtiotieteiden maisteri

Tieteenalat

  • 516 Kasvatustieteet
  • Varhaiskasvatus
  • Literacy
  • 5141 Sosiologia
  • Childhood Studies

Kansainvälinen ja kotimainen yhteistyö Viimeisin maatasolla toteutettu yhteistyö. Saat syvempiä lisätietoja pisteitä napsauttamalla.

Julkaisut 2011 2019

Making the Moomins: A Finnish/English Adventure

Marsh, J., Nordström, A., Sairanen, H. & Shkul, M., 12 syyskuuta 2019, Multiliteracies and Early Years Innovation: Perspectives from Finland and Beyond. Kumpulainen, K. & Sefton-Green, J. (toim.). London: Routledge, s. 131-147 17 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Pedagogisen Haltijan kuiskaus -materiaalin soveltaminen varhaiskasvatuksessa J. A. Hollon sivistyskasvatusajattelun luentana

Sintonen, S. T., Nordström, A., Kumpulainen, P. K. & Sairanen, H. M., tammikuuta 2019, (Jätetty) julkaisussa : Ainedidaktiikka.

Tutkimustuotos: ArtikkelijulkaisuArtikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Positive affect in young children's multiliteracies learning endeavors

Nordström, A., Kumpulainen, K. & Potter, J., 12 syyskuuta 2019, Multiliteracies and Early Years Innovation: Perspectives from Finland and Beyond. Kumpulainen, K. & Sefton-Green, J. (toim.). London: Routledge, s. 166-182 17 Sivumäärä (Routledge Research in Early Childhood Education).

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Young children’s agency in their digital media use in the sociocultural contexts of their homes: A case study from Finland

Kumpulainen, K., Sairanen, H. & Nordström, A., 1 kesäkuuta 2019, Crianças, famílias e tecnologias. Que desa os? Que caminhos?: Children, families and technology in today’s society. What challenges? Which paths?. Brito, R. & Dias, P. (toim.). Lisboa: Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal, s. 150-170 21 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Artikkeli kirjassa/raportissa/konferenssijulkaisussaKirjan luku tai artikkeliTieteellinenvertaisarvioitu

Open access

Bångstyriga bitar: Inlärning av multilitteracitet med glädje

Kumpulainen, K., Sintonen, S., Vartiainen, J., Sairanen, H., Nordström, A., Byman, J. S. & Renlund, J. A., 20 marraskuuta 2018, Helsingfors: Helsingfors universitet. 60 Sivumäärä

Tutkimustuotos: Kirja/raporttiKirjaAmmatillinen

Open access

Projektit 2014 2020

Palkinnot

Aktiviteetit 2018 2019

Monilukutaito

Heidi Sairanen (Puhuja), Alexandra Nordström (Puhuja)
22 maaliskuuta 2019

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitKutsuesitelmä

Playful Learning Center och Inlärning av multilitteracitet med glädje

Alexandra Nordström (Puhuja)
4 toukokuuta 2019

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitSuullinen esitys

MOI: Inlärning av multilitteracitet med glädje

Alexandra Nordström (Puhuja)
13 toukokuuta 2019

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitKutsuesitelmä

Nätkurs: Multilitteracitet i barns och ungas liv

Alexandra Nordström (Puheenjohtaja)
1 syyskuuta 201931 joulukuuta 2019

Aktiviteetti: Tapahtumaan osallistumisen ja tapahtuman järjestämisen tyypitKonferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Joyful Interaction in Early Childhood Multiliteracies Learning Endeavours

Alexandra Nordström (Puhuja)
6 toukokuuta 2019

Aktiviteetti: Puhe- tai esitystyypitKutsuesitelmä